آشنایی با مشاهیر قضات و حقوقدانان جهان

دسته: تاریخ
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۹ آبان ۱۳۹۵


آشنایی با مشاهیر قضات و حقوقدانان جهان

آشنایی با مشاهیر قضات و حقوقدانان جهان

قسمت ۴

دراین ستون شرححال تعدادی از وکلا و حقوقدانان برجسته جهان که نامشان در فهرست مشاهیر حقوقدانان به ثبت رسیده است را مرور میکنیم. هر یک از این حقوقدانان در سمتهایی که در عرضه وکالت و قضاوت بر عهده داشتهاند، منشأ خدمات بزرگی بودهاند. تعدادی از این مشاهیر در عرصه مبارزات سیاسی و اجتماعی هم به ایفای نقش پرداخته و افتخاراتی را کسب کردهاند.

117960899

حقوق طرفدار جدی آزادی تجارت

5- ادموند بارتون (EDMUND BARTON) اهل استرالیا

این وکیل و حقوقدان استرالیائی که در سالهای دهه نود چند سالی نخست‌وزیر این کشور بود در ژانویه سال 1849 متولد شد و در ژانویه سال 1920 در سن 71 سالگی از دنیا رفت.

او در دانشگاه سیدنی در رشته حقوق فارغ‌التحصیل شد و اولین نخست‌وزیر حقوقدان استرالیا بود که به‌شدت از فدرالی شدن نظام اداری استرالیا حمایت می‌کرد. او همچنین یکی از حامیان نظریه تأسیس جامعه کشورهای مشترک‌المنافع بود که اعضاء آن را مستعمرات سابق بریتانیا تشکیل می‌دادند. یکی دیگر از ویژگی‌های ادموند بارتون اعتقاد جدی او به آزادی تجارت و مخالفت سرسختانه او با وضع هرگونه مالیات و تعرفه گمرکی بر روی واردات و صادرات کالا بود.

او فعالیتهای سیاسی خود را با ورود به قوه قانون‌گذاری استرالیا آغاز کرد و مدتی نیز ریاست مجلس استرالیا را بر عهده داشت. درواقع درنتیجه تلاشهای پیگیر این سیاستمدار حقوقدان بود که استقرار نظام فدرالی در قانون اساسی استرالیا به رسمیت شناخته شد.

در سالهای دهه نود با اوج گرفتن محبوبیت ادموند بارتون، او به سمت نخست‌وزیر استرالیا برگزیده شد و دو سال دراین سمت خدمت کرد ولی طی همین مدت کوتاه توانست اصلاحات اساسی و دامنه‌داری را در نظام اداری و سیاسی استرالیا انجام دهد.

ادموند بارتون بعد از دو سال تصدی سمت نخست‌وزیری از این سمت کناره‌گیری کرد و با تأسیس دیوان عالی استرالیا، خود سمت قاضی این دادگاه را تا پایان عمر به عهده داشت.

این سیاستمدار و حقوقدان برجسته استرالیایی در مدت زندگی خود چهار بار مشمول دریافت نشان و مدالهای مختلف افتخار از سوی دربار انگلیس شد اما تنها حاضر شد تنها یکی از نشانها را دریافت کند و از دریافت بقیه نشانها خودداری کرد.

از ادموند بارتون به‌عنوان یک حقوقدان و رهبر برجسته سیاسی در استرالیا نام‌برده می‌شود و بسیاری از اماکن و بناهای مهمم دراین کشور به نام او نام‌گذاری شده است.

هفته‌نامه صوراسرافیل: شماره 61


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۳۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *