آسیبهای اجتماعی کیان نظام را تهدید می‌کند

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۶ آبان ۱۳۹۵


آسیبهای اجتماعی کیان نظام را تهدید می‌کند

قائممقام اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه:

آسیبهای اجتماعی کیان نظام را تهدید میکند

 %d8%a2%d8%b3%db%8c%d8%a8-2

قائممقام اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه آسیبها و ناهنجاریهای اجتماعی را تهدید برای نظام دانست و گفت: راهکار مقابله با این آسیبها داشتن شناخت و اعتقاد است.

مهدی امیری اصفهانی در گردهمایی معاونان اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستریهای کل استانها و مدیران اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استانها که در سالن جلسات اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم برگزار شد با تأکید براین که تأمین سلامت، امنیت و رفاه وظیفه قطعی برای نظام است، اظهار کرد: گاهی این دایره وسیع را محدود می‌کنیم و در حق این واژه را ظلم می‌کنیم، سلامت اعم از سلامتهای اجتماعی، اخلاقی، رفاه عمومی و اجتماعی و امنیت شخصی و عمومی برای همه افراد جامعه باید تأمین شود. وی افزود: علاوه براین که تأمین این حقوق یک وظیفه برای نظام است، یک حق عمومی برای همه مردم است و علاوه براین‌یک مسؤولیت اجتماعی نیز هست که همه ما در هر جایگاهی که باشیم این مسؤولیت را در قبال دیگران عهده‌داریم. قائم‌مقام اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه بابیان اینکه این نوع ارتباطات و جلسات گام اول در ایفای این رسالت بسیار سنگین است، تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی و جغرافیای کشور از مزایای بسیار ازجمله سرزمینی، سیاسی و فرهنگی و تاریخی جمعیتی برخوردار است و ظرفیتی را برای ما ایجاد کرده است که تأمین سلامت و رفاه در اعلا درجه میسر است اما متأسفانه استفاده مناسب صورت نمی‌گیرد. درآمد ناخالص ملی کشور یک‌سوم ظرفیتهای آن است.وی ادامه داد: درآمد ناخالص ملی باید هزار و 800 میلیارد دلار در سال باشد که در خوش‌بینانه‌ترین حالت 600 میلیارد دلار در سال می‌شود که در حال حاضر 450 میلیارد دلار است و دوسوم منابع ما مورد غفلت قرارگرفته است. امیری با اشاره به اینکه درآمد ناخالص امروز کشور یک‌سوم چیزی است که استحقاق آن راداریم، افزود: این مصداق کامل حق‌الناس است و نمی‌توان از آن عبور کرد که قابل‌گذشت نیست.

وی بابیان اینکه هنر ما این است که با مدیریت مناسب 3 مقوله را دنبال کنیم، اظهار کرد: اگر این هنر را داشته باشیم در مقابل احقاق حق مردم حجت داریم، اول مقوله این مدیریت درست تولید فرصت است، با مزایایی که در جمهوری اسلامی داریم می‌توانیم فرصتهای بسیاری تولید کنیم اما معمولاً موردتوجه قرار نمی‌گیرد. قائم‌مقام اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با تأکید براین که اگر هرروز یک فرصت جدید ایجاد نکنیم ضرر کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: دومین عنصر شناسایی ظرفیت است، ظرفیتهای بی‌شماری که در کشور وجود دارد اما ما به این دلیل که شناختی از آن نداریم به‌درستی هم نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. وی افزود: سومین عنصر هم استفاده درست از منابع است، یعنی هرروز بهره‌وری افزایش پیدا کند و حتی اگر فرصت ایجاد نکردیم حداقل از منابع موجود به‌درستی استفاده کنیم.

تأکید بر استفاده حداکثری از منابع و امکانات

امیری استفاده حداکثری از منابع و امکانات را ضروری خواند و گفت: اما این‌یک ملازمه هم دارد و آن این است که این امر مستلزم عدم توقف درگذشته است، اگر بخواهیم آنچه درگذشته صورت گرفته دوباره تکرار کنیم چیزی به دست نخواهیم آورد چراکه همه اطرافیان از ما جلو زده‌اند و سرعت رشد سرعت بسیار زیادی است. به گفته قائم‌مقام اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه امروز دنیای کنونی متفاوت از دیروز است، رویکردها به‌کلی عوض‌شده است، در دنیای دیروز رویکرد فرد محور بوده است و امروز مشارکت پذیر و مسؤولیت‌پذیری است و فرآیندهای امروزی برخلاف گذشته بسیار کوتاه شده است. وی با تأکید براین که سازوکارهای امروز برخلاف گذشته از فرد محوری خارج‌شده است، بیان کرد: امروز تمرکززدایی عاملی برای موفقیت است، باید مسؤولیتها واگذار شود و اصول هرروز پویاتر از روز قبل پیش می‌روند و ساختار مدیریتی تغییر پیداکرده است و ابزارها از ابزارهای سخت به ابزارهای نرم تبدیل‌شده‌اند. امیری از وضعیت آسیبهای اجتماعی ابراز نگرانی کرد و افزود: روند ناهنجاریها نگران‌کننده و خطرناک است و به گفته رهبر معظم انقلاب مهم‌ترین موضوعی است که امروز باید به آن بپردازیم، آسیبها و ناهنجاریهای اجتماعی کیان نظام را تهدید می‌کند. وی راهکار مقابله با این آسیبها را داشتن شناخت و اعتقاد عنوان کرد و گفت: باید شناخت کافی و خلاقیت و ابتکار و اعتقاد در همه عرصه‌ها وجود داشته باشد و بعد از اعتقاد گزارش هوشمندانه از روند فعالیتها صورت گرفته و همه فعالیتها رصد شود. قائم‌مقام اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از اجرای برنامه‌ای در نظام پیشگیری کشور خبر داد و تأکید کرد: دراین برنامه تلاش می‌شود ببینم از ظرفیت دستگاههای اجرایی برای کاهش آسیبهای اجتماعی و مباحث پیشگیری چه استفاده‌ای می‌توانیم بکنیم و در برخی از استانها به‌صورت آزمایشی در سال 95 آغازشده است و تلاش می‌شود در مراحل تصمیم سازی، تصمیم‌گیری و اجرا نتیجه موردنظر قرار گیرد یعنی دراین نظام اقدام باید هر کاری می‌کنیم اول به نتایج توجه داشته باشیم.

وجود تنها یک فقیر در شأن جمهوری اسلامی نیست

وی با اشاره به ماده 6 قانون پیشگیری از وقوع جرم، تأکید کرد: هرکدام از قوا مکلف‌ هستند با استفاده از سازوکارهای خود نسبت به علل مطالعه و راهکارهای کاهش آسیبهای اجتماعی اقدام کنند و این وظیفه ذاتی برای همه دستگاهها است و قوه قضاییه هم این راهبری را در نظام پیشگیری کشور بر عهده‌دارند و این دستگاهها مکلف‌ هستند گزارشی از فعالیتهای خود را به‌نظام عالی پیشگیری ارائه کنند. امیری افزود: یک نفر فرد فقیر و بی‌بهره از نظام تأمین اجتماعی برای نظام جمهوری اسلامی زیاد است و در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست که با چنین مسائلی مواجه باشیم و در برابر همه این افراد مسؤولیت داریم.

منبع: مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *