دستگیری کلاهبردار در خطوط مترو تهران
دستگیری کلاهبردار در خطوط مترو تهران
دستگیری کلاهبردار در خطوط مترو تهران
فرمانده یگان انتظامی پلیس مترو تهران گفت: فردی که با عنوانهای جعلی و فریبکاری از شهروندان خطوط مترو تهران کلاهبرداری میکرد، شناسایی و دستگیر شد.
سرهنگ علی راقی افزود: به دنبال دریافت گزارشهای مردمی مبنی بر کلاهبرداری فردی در برخی از ایستگاههای مترو، موضوع برای شناسایی فرد کلاهبردار در دستور کار یگان انتظامی مترو تهران قرار گرفت. وی اظهار کرد: فرد کلاهبردار با جعل عنوان (کارمند یکی از ارگانهای وابسته به نیروهای مسلح) و به شیوههای مختلف اقدام به اخاذی و کلاهبرداری از شهروندان در خطوط مترو میکرد. به گفته سرهنگ راقی، پروندهای دراین رابطه تشکیل و رسیدگی به موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس مترو پایتخت قرار گرفت. وی افزود: تیمی از مأموران مجرب مسئولیت رسیدگی به موضوع را برعهدهگرفته و تحقیقات گسترده خود برای شناسایی و دستگیری متهم را آغاز کردند. سرهنگ راقی در مورد نحوه کلاهبرداری این فرد اظهار کرد: متهم مردی حدود 40 ساله است که با طرح این موضوع که میتواند شرایط عضویت کارمندان دولت در تعاونی مسکن و یا بازنشستگی آنان از طریق مدارک پزشکی و بالینی را فراهم کند، طعمههای خود را شناسایی و از افراد کلاهبرداری میکرد. وی با اشاره به تلاش و پیگیری زیاد گشت انتظامی مترو برای شناسایی متهم؛ افزود: عوامل گشت انتظامی مستقر در مترو امام خمینی (ره) 30 شهریور متهم را در حین فریب یکی از شهروندان شناسایی و دستگیر کردند. فرمانده یگان انتظامی پلیس مترو پایتخت با اشاره به اینکه متهم پس از دستگیری به جرم خود اعتراف کرد، گفت: در بازرسی از وسایل همراه متهم، تعدادی مدارک هویتی متعلق به افراد دیگر کشف شد. به گفته سرهنگ راقی، متهم «نادر. ج» نام دارد و به اتهام جعل عنوان در سالهای 93 و 94، به مدت 8 ماه در زندان بوده است. وی بابیان اینکه این فرد به چند فقره کلاهبرداری دیگر نیز در شهر اصفهان اعتراف کرده، گفت: با اعتراف این متهم به 13 فقره کلاهبرداری، نامبرده در اختیار کارآگاهان پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت. منبع: ایرنا
علل کلاهبرداری در جامعه
ریشههای اجتماعی کلاهبرداری در جامعه در دو عامل ذهنی و عینی موردبررسی قرار میگیرد. در عامل عینی کلاهبرداری، نظام اقتصادی در جامعه آنطور که باید شفاف باشد و روان حرکت کند، نیست.
در اقتصاد معمولی و سالم میتوان فرایندها و اتفاقاتی که در آینده نزدیک و حتی دور میافتد را پیشبینی و بر اساس آن برنامهریزی کرد، «مثلاً اگر قرار است چکی صادر کنیم، یقین کنیم مشکلی در پرداخت این چک نخواهیم داشت»، یعنی بتوانیم بر مطالبات بازار حساب بازکرده و برمبنای آن تعهداتی را تعریف کنیم. زمانی که شرایط اقتصادی در جامعه نامناسب و آشفته باشد افراد نمیتوانند مطالبات مالی خود را بهراحتی و از مسیرهای درست پرداخت کنند درنتیجه برای به دست آوردن مطالبه خود به راههای نامشروع یعنی کلاهبرداری روی میآورند، چهبسا ذاتاً کلاهبرداری نباشد اما شرایط اقتصادی و اجتماعی آنها را مجبور به روی آوردن به مسیرهای نادرست میکند، بنابراین کلاهبرداریهای عینی درنتیجه نابسامانی وضعیت اقتصادی، فقدان سرمایه اجتماعی و اعتماد شکل میگیرد و موجب به وجود آمدن کلاهبرداریهای خواسته یا ناخواسته میشود و لازم است نهادهایی در جامعه وجود داشته باشند که از این افرادی که قربانی یک شرایط نابسامان هستند، حمایت کنند.
شیوع چشم و همچشمی، زیادهخواهی، تجملگرایی، مادیگرایی و پولدوستی در جامعه موجب شده افراد برای به دست آوردن ثروت بیشتر به سمت مسیرهای غیرقانونی و نادرست حرکت کنند. درواقع گسترش مادیگرایی در جامعه فرهنگ را مستحیل میکند، ذهنیتها را به سمت کسب منافع مالی بیشتر میکشاند و چون فرد از طریق فرایندهای عادی نمیتواند تراکم ثروت داشته باشد درنتیجه برای جبران زیاده خواهیهای خود دست به هر کاری میزند. در بیشتر معاملات اقتصادی و بازاری جامعه کلاهبرداری ذهنی وجود دارد و تأسفبار این است که بسیاری از این کلاهبرداریها مطرح نمیشود و پنهان میماند.
کلاهبرداریهای ذهنی در جامعه کاملاً برحسب خواست اتفاق میافتد یعنی فرد با پیشبینی و اطلاع خود دست به آن عمل میزند و معمولاً کلاهبرداریهای بزرگ به این شیوه صورت میگیرد. کلاهبرداریهای ذهنی فقط بازار، تولید و اقتصاد را شامل نمیشود بدین معنا که تقریباً در اکثر بخشهای فرهنگی، خدمات بهداشتی درمانی، آموزش، امور اداری و غیره نوعی عدم صداقت و سوءاستفاده از مشتری و موقعیت وجود دارد. مشکلی که در جامعه وجود دارد این است که کارکرد نهادهای خانواده، آموزشی و مذهبی به دلیل اینکه در سیطره اقتصاد قرارگرفتهاند ناکارآمد شده و سایه سنگینی اقتصاد دراین نهادها احساس میشود. بهطوریکه در مذهب نیز نقش پول بسیار پررنگ است بهنحویکه گویی طبقات محرومتر از وجدان مذهبی کمتری برخوردار هستند و مذهب نیز با طبقات اجتماعی بالا پیوند خورده است.
باید در نظر داشت مذهب در جامعه، تحت تأثیر اقتصاد قرارگرفته است. مثال بارزی که برای پولی شدن ابعادی از مذهب در جامعه میتوان ذکر کرد تأسیس بانک یا صندوقهای پولی با اسامی مذهبی است. بسیاری از افراد ثروتمند با سوءاستفاده از اعتقادات مذهبی مردم به فعالیت اقتصادی بعضاً نادرست دست میزنند، بعد از مدتی در فعالیت خود مرتکب انواع فسادها میشوند و این فسادهای مالی تحت پوشش مذهب اتفاق میافتد که درنتیجه موجب میشود مذهب درگیر فرایندهایی شود که درنهایت کارکرد خود را در جامعه که باید آموزنده و بازدارنده از انواع آسیبها باشد، از دست میدهد. نباید اجازه داد نابسامانی و بههمریختگی وضعیت اقتصادی در کارکرد مذهب در جامعه تأثیر منفی بگذارد. منبع: حقوق نیوز