بررسی موارد جواز بیع موقوفه از دیدگاه فقه مذاهب خمسه اسلامی و حقوق مدنی ایران
بررسی موارد جواز بیع موقوفه از دیدگاه فقه مذاهب خمسه اسلامی و حقوق مدنی ایران
بررسی موارد جواز بیع موقوفه از دیدگاه فقه مذاهب خمسه اسلامی و حقوق مدنی ایران
پدیدآور: مجید محمدخانی
مقطع: کارشناسی ارشد
سال دفاع: 1394
دانشگاه: قم
چکیده: وقف به عنوان امری که تداوم صدقات را امکانپذیر میسازد از زمانهای قدیم بین ملل مختلف، معمول بوده، ولی در دین اسلام، بهجهت تاکید قرآن و سنت به دستگیری از ضعفا و فقرا و توجه مسلمانان بر امور خیریه، اهمیت بیشتری کسب کرده است، به کیفیتی که مورد بحث و تدقیق فقها قرار گرفته و جوانب مختلف آن تحت شمول ضوابط و قواعد فقهی درآمده است. در قانون مدنی نیز مواد 55 تا 91 به وقف، اختصاص یافته است. در این پایاننامه پس از بررسی تاریخی موضوع وقف، به مفهومشناسی این موضوع فقهی- حقوقی پرداخته و پس از گزارشی مروری از ارکان و آثار وقف به بیع مال موقوفه میپردازیم، در منابع فقهی و حقوق ایران، اصل بر این است که مال موقوفه قابل خرید و فروش نمیباشد و انجام هرگونه عمل حقوقی که سبب انتقال عین موقوفه بهدیگران شود جایز نیست. لیکن، گاهی اوقات شرایط و اوضاع و احوالی بهوجود میآید که برای حفظ وقف و مصالح موقوف علیهم فروش مال موقوفه لازم میشود. از اینرو، در منابع معتبر فقهی و قانون مدنی ایران، درموارد استثنایی، بیع مال موقوفه مجاز اعلام شده است. در این پایاننامه، موارد جواز بیع مال موقوفه در منابع فقهی مذاهب خمسه اسلامی و قانون مدنی ایران بررسی و با یکدیگر تطبیق داده میشود و نتیجتا بیع موقوفه بهمساجد و غیر مساجد تقسیم میگردد که بیع مساجد نزد تمامی مذاهباسلامی بهجز حنابله ممنوع بوده و در مورد موقوفات غیرمساجد مذاهب اسلامی مشترکا در برخی موارد حکم بهجواز بیع موقوفه داده و بعضاً مثل شافعیه بهطور کل بیع وقف را ممنوع دانستهاند. برخی از موارد اشتراکی در مورد جواز بیع آن عبارتند از خرابی و خوف خرابی موقوفه، از بین رفتن منفعت اساسی موقوفه و نداشتن عائده مقصوده، بیم اختلاف مابین موقوف علیهم که منجر به سفک دماء یا خرابی موقوفه گردد، و همچنین تبدیل موقوفه بهاحسن، اضطرار، شرط فروش. لازم بهذکر است روش تحقیق این پایاننامه تحلیلی- استنباطی بوده و از ابزار کتابخانه و نیز نرمافزارهای دروس حوزوی و دانشگاهی استفاده شده است.
منبع: کتابخانه دانشگاه قم