ارث زن در ایران ساسانی
ارث زن در ایران ساسانی
ارث زن در ایران ساسانی
مرحوم سعید نفیسی در تاریخ اجتماعی ایران از زمان ساسانیان تا انقراض امویان صفحه 42 مینویسد: درزمینه تشکیل خانواده نکته جالب دیگری که در تمدن ساسانی دیده میشود، این است که چون پسری به سن رشد و بلوغ میرسید پدر یکی از زنان متعدد خود را به عقد زناشویی وی درمیآورده است. نکته دیگر این است که زن در تمدن ساسانی شخصیت حقوقی نداشته است و پدر و شوهر اختیارات بسیار وسیعی در دارائی وی داشتهاند.
هنگامیکه دختری به پانزدهسالگی میرسید و رشد کامل کرده بود پدر یا رئیس خانواده مکلف بود او را به شوی بدهد، اما سن زناشویی پسر را بیستسالگی دانستهاند و در زناشویی رضایت پدر شرط بود، دختری که به شوی میرفت دیگر از پدر یا کفیل خود ارث نمیبرد و در انتخاب شوهر هیچگونه حقی برای او قائل نبودند، اما اگر در سن بلوغ، پدر در زناشویی وی کوتاهی میکرد حق داشت به ازدواج نامشروع اقدام بکند و در این صورت از پدر ارث نمیبرد. شمار زنانی که مردی میتوانست بگیرد نامحدود بود و گاهی در اسناد یونانی دیدهشده است که مردی چند صد زن در خانه داشته است.
اصول زناشویی در دوره ساسانی چنانکه در کتابهای دینی زردشتی آمده بسیار پیچیده و در هم بوده و پنج قسم زناشویی رواج داشته است.
٭ زنی که به رضای پدر و مادر شوهر میرفت فرزندانی میزاد که در این جهان و آن جهان از او بودند و او را پادشاه زن میگفتند.
٭ زنی که یگانه فرزند پدر و مادرش بود، او را اوگ زن یعنی زن یگانه میگفتند و نخستین فرزندی که میزاد به پدر و مادرش داده میشد تا جانشین فرزندی بشود که از خانه آنها رفته است و شوهر کرده و پسازآن این زن را هم پادشاه زن میگفتند.
٭ اگر مردی در سن بلوغ بیزن میمرد، خانوادهاش زن بیگانهای را جهیز میداد و او را به کابین مرد بیگانهای درمیآورد و آن زن را سذر زن یعنی زن خوانده میگفتند و هر چه فرزند او میشد و نیمی به آن مرد، مرده تعلق میگرفت و در آن جهان فرزند او میشد و نیمی دیگر از آن شوهر زنده بود.
٭ زن بیوهای که دو بار شوهر کرده بود چغر زن میگفتند که به معنی چاکر زن یعنی زن خادمه باشد و اگر از شوی اول خود فرزند نداشت او را سذر زن میدانستند.
٭ زنی که بی رضای پدر و مادرش به شوهر میرفت در میان زنان پستترین پایه را داشت و او را خودسرای زن یعنی زن خودسر میگفتند و از پدر و مادر خود ارث نمیبرد. مگر پسازآنکه پسرش به سن بلوغ برسد و او را بهعنوان «اوگ زن» به عقد درآورد.
مرتضی مطهری- نظام حقوق زن در اسلام- صفحه 223-222
مأخذ: دایره المعارف طهور
بازدید: ۵۵