بنیاد توسعه اقتصاد اسلامی مالزی متهم به توسعه وهابیت در آن کشور شد

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
جمعه - ۷ آبان ۱۳۹۵


بنیاد توسعه اقتصاد اسلامی مالزی متهم به توسعه وهابیت در آن کشور شد

بنیاد توسعه اقتصاد اسلامی مالزی متهم به توسعه وهابیت در آن کشور شد

شبکههای اجتماعی در مالزی این بنیاد را متهم به تأمین مالی حرکتهای وهابیان کرده است و بر اساس گزارش روز شنبه رسانههای مالزی این اتهام بهویژه در شبکه «واتس آپ» بهشدت در حال گسترش است.

بنیاد توسعه اقتصاد اسلامی مالزی که سال 1976 میلادی دراین کشور تأسیس و در سال 1984 فعال شد، این اتهام را رد می‌کند.

«یاپیم» که مأموریتش را ساختن فرهنگ امت از طریق اعمال خوب تعریف کرده است ادعاشده به توسعه تفکرات وهابی نیز کمک کرده است.

اما تارنمای روزنامه ‘اتوسان’ روز شنبه نوشت که بنیاد توسعه اقتصاد اسلامی مالزی ادعای فعالیتش برای تأمین مالی وهابیت در مالزی را تکذیب کرد.

«حبیب‌الله شمس‌الدین» مدیرکل یاپیم، گفت که اتهامات به‌وضوح توهین‌آمیز بوده و برای بی‌اعتبار ساختن شهرت و تصویر این بنیاد گسترش‌یافته است.

وی گفت: این ادعای بزرگ و اتهامات شیطانی در یک‌زمان کوتاه توسط اشخاص غیرمسئول گسترش یافت و باعث آزار و اذیت شد و امروز احساس مسئولیت کردم واقعیت را که این‌یک تهمت است، توضیح دهم.

%d8%a8%d9%86%db%8c%d8%a7%d8%af-%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b9%d9%87-%d8%a7%d9%82%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d8%af-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c-%d9%85%d8%a7%d9%84%d8%b2%db%8c-%d9%85%d8%aa%d9%87%d9%85-%d8%a8

بلندپایه‌ترین مقام بنیاد توسعه اقتصادی اسلامی مالزی، گفت: فعالیت‌های خیریه یاپیم به جامعه برای تقویت کسب‌وکار، آموزش‌وپرورش، کودکان یتیم و غیره اختصاص داده می‌شود و این به وهابیت وابسته نیست که متهم شده است.

وی گفت: درواقع فعالیت تجاری یاپیم مشروع بوده و توسط دولت حمایت می‌شود و سود آن به مؤسسات و صندوق‌های خیریه هدایت‌شده تا به جامعه کمک کند. وی گفت: بنابراین، چگونه می‌تواند یاپیم تأمین مالی جنبش وهابی را بر عهده داشته باشد.

به نوشته اتوسان و بورنئو پست، مدیرکل یاپیم گفت: این تهمت است که می‌گوید کمک‌های جمع‌آوری‌شده در فروشگاه‌ها و رستوران‌ها توسط کارکنان این بنیاد برای حرکت‌های وهابی در سراسر مالزی توزیع‌شده است. «جمیل خیر باهاروم» وزیر دفتر نخست‌وزیر مالزی در امور مذهبی نیز چند ماه پیش متهم به سوءاستفاده از منابع مالی اختصاص داده‌شده به کودکان یتیم و فقرا دراین بنیاد و هزینه آن در آمریکا شد.

گروه «افشا و نظارت ملی» وابسته به حزب «عدالت مردم مالزی» به رهبری «وان عزیره وان اسماعیل» همسر «انور ابراهیم» رهبر مخالفان که زندانی است بر اساس اسنادی مدعی شده بود جمیل خیر باهاروم از منابع مالی و بخشش‌های بنیاد توسعه اقتصادی اسلامی مالزی برای خرید و بازی گلف در آمریکا استفاده کرده است.

وی مالزیایی نیز در واکنش به این اتهامات، آن را رد و اعلام کرد که حاضر به پاسخگویی در دادگاه است. منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *