تکلیف قانونی ضابطان در شناسایی مصادیق شرط‌بندی

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
جمعه - ۲۳ مهر ۱۳۹۵


تکلیف قانونی ضابطان در شناسایی مصادیق شرط‌بندی

معاون قضایی دادگستری کل استان تهران

تکلیف قانونی ضابطان در شناسایی مصادیق شرطبندی

 

آدابی گفت: با اقداماتی که اخیراً در شبکههای اینترنتی تحت عنوان شرطبندی در حال انجام است، برخورد شده و دادسرای جرایم رایانهای متناسب با فعل ارتکابی به این موضوع رسیدگی میکند.

حمیدرضا آدابی معاون قضایی دادگستری کل استان تهران به موضوع شرط‌بندیهای فوتبالی اشاره کرد و گفت: ازنظر شرعی قمار یک فعل حرام است. لذا اگر شرط‌بندی مصداق قمار پیدا کند به‌جز در مواردی که توسط شارع استثناء شده است، فعل حرام صورت گرفته است.

وی گفت: بنابراین قانون‌گذار شرط‌بندی را مطابق ماده 705 قانون مجازات اسلامی جرم معرفی کرده است، به همین جهت هم ازنظر قانون‌گذار و هم ازنظر شارع مقدس این عمل، عمل قبیحی است.

این مقام مسؤول اظهار کرد: اقداماتی که اخیراً در شبکه‌های اینترنتی تحت همین عنوان در حال انجام است نیز مصداقی از شرط‌بندی است و قانون با گردانندگان این قبیل سایتها برخورد خواهد کرد.

معاون قضایی، نظارت و بازرسی دادگستری کل استان تهران تصریح کرد: متأسفانه این افراد متخلف به‌صورت کلان در فضای مجازی و حتی به‌صورت شبکه‌ای به شرط‌بندی اقدام می‌کنند، لذا علاوه برافزایش قبح کار، اثرات منفی آن نیز در جامعه بیشتر می‌شود.

آدابی گفت: بر همین اساس دادسرای رسیدگی به جرایم رایانه‌ای طبیعتاً به‌طورجدی به این‌گونه موارد، متناسب با فعل ارتکابی رسیدگی خواهد کرد و اقدام کیفری انجام می‌دهد.

این استاد دانشگاه در توضیح ماده‌قانونی جرم قمار گفت: ماده 705 قانون مجازات اسلامی می‌گوید قماربازی با هر وسیله‌ای ممنوع است و مرتکبین آن به 1 تا 6 ماه حبس و یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می‌شوند.

وی توضیح داد: در ادامه این ماده به مسأله تجاهر اشاره‌شده است که در اینجا یعنی اگر فرد، این فعل را به‌صورت علنی انجام دهد به هر دو مجازات محکوم می‌شود و قانون‌گذار حتی برای حمل و خریدوفروش آلات قمار مجازات تعیین کرده است. این مقام قضایی عنوان کرد: دایر کردن اسباب قمار نیز در قانون جرم است و برای آن از 6 ماه تا 2 سال حبس مجازات در نظر گرفته‌شده است.

آدابی ادامه داد: چیزی که جالب بوده و قابل‌توجه است این‌که دراین موضوع برای ضابط هم تکلیف تعیین‌شده و گفته‌شده است که اگر ضابطان از وجود چنین مکانهایی اطلاع داشته باشند و به مقامات ذی‌صلاح اطلاع ندهند به حبس یا شلاق محکوم می‌گردند.

معاون قضایی دادگستری کل استان تهران افزود: لذا شرط‌بندی حتی در فضای مجازی نیز مصداق شرط‌بندی است، چون قانون‌گذار از عبارت «با هر وسیله‌ای» استفاده کرده است و فرد مرتکب به مجازات حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد.

آدابی تصریح کرد: این فعل به‌قدری آثار سوء و منفی دارد که تبعات اقتصادی، فرهنگی و حتی جسمی را به فرد تحمیل می‌کند. دیده و شنیده‌شده است که فرد به خاطر باخت و یا حتی برد در یک شرط‌بندی دچار هیجانات شده و سکته کرده است یا به‌ناچار برای جبران ضرر، تمام‌وقت خود را صرف این کار می‌کند و دیگر به خانواده خود نمی‌رسد.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *