‌دستگیری جیب‌بر حرفه‌ای « بی آر تی»

دسته: رویداد و حوادث
بدون دیدگاه
شنبه - ۱ آبان ۱۳۹۵


‌دستگیری جیب‌بر حرفه‌ای « بی آر تی»

دستگیری جیببر حرفهای « بی آر تی»

جیببر «بی آر تی» پس از 20 بار آزاد شدن از سوی مأموران پلیس بالاخره شناسایی و دستگیر شد.

822335_793

12 مهرماه سال جاری بود که مأموران انتظامی در جریان سرقتی در ایستگاه بی.آر. تی چهارراه مولوی قرار گرفتند.

پس از حضور مأموران کلانتری در محل مرد مالباخته این‌گونه به شرح ماجرا پرداخت: مردی داخل بی.آر. تی به من نزدیک شده بود. ازآنجایی‌که به رفتار او مشکوک بودم مراقب جیبهایم شدم تا اینکه در ایستگاه مولوی قصد کردم پیاده شوم و هنگام خروج متوجه پیاده شدن مرد مظنون نشدم. چندم‌تری بیشتر راه نرفته بودم که یک‌دفعه مرد مظنون کیفی که در دستم بود را ربود و مرا به داخل جوی آب هل داد. پس‌ازاین سریعاً از محل متواری شد و هرچه به دنبال او دویدم بی‌فایده بود. یک‌میلیون تومان وجه نقد در کیفم داشتم که قرار بود آن را به‌حساب زنم برای انجام عمل فرزندم بریزم.

پس از ثبت این موضوع در پرونده تلاشهای مأموران اداره هفدهم این بار با شدت به جریان افتاد تا اینکه از طریق کنترل نامحسوس در ایستگاهها مشخص شد فردی شبیه به سارق کیف یک‌میلیونی، دائماً در خط ولیعصر راه‌آهن در حال تردد است. چند روز از این موضوع نگذشته بود که بالاخره مرد مظنون توسط مأموران شناسایی و مورد تعقیب قرار گرفت. ازآنجاکه مأموران او را به‌صورت نامحسوس زیر نظر قرار داده بودند او در لحظه‌ای که قصد سرقت از یک مسافر را در شلوغی بی.آر. تی داشت بازداشت شد و با صدور قرار قضایی در اختیار کارآگاهان اداره هفدهم آگاهی قرار گرفت.

با توجه به مدارک و وسایل کشف‌شده از لباس‌زیر متهم به‌زودی او تحت بازجوییهای فنی و پلیسی قرار گرفت و مشخص شد همان یک‌میلیون تومان وجه نقدی که روز 12 مهرماه در ایستگاه مولوی سرقت شده بود نیز از سارق کشف‌شده است.

زمانی که او تحت بازجویی قرار گرفت در مورد سرقتهای سریالی خود این‌گونه معترف شد که من تنها چهار روز بود به تهران آمده بودم و زمانی که دستگیر شدم قصد درآوردن پول موادم را داشتم.

بااین‌حال متهم در تاریخ 27 مهرماه دستگیرشده بود و اعترافات او در مورد چهار روز سرقت کردن همگی ساختگی بودند. او در ادامه به سه فقره سرقت با این شیوه اعتراف کرد و گفت در خطوط مختلف بی.آر. تی دست به چنین کاری زده است و بیشتر نیز سعی می‌کرده از افراد افغانی سرقت کند تا در دردسر کمتری بیفتد. او در ادامه معترف شد در خطوط ولیعصر راه‌آهن، آزادی تهران‌پارس و همچنین خاوران آزادی سرقتهای خود را انجام داده است.

متهم که در ابتدا منکر هرگونه سابقه‌ای بود در ادامه بیان داشت دومرتبه به زندان رفته و در 20 مورد دیگر از دستگیریها حین سرقت توسط مأموران کلانتری یا پلیس مترو، تنها به دلیل نبود مدارک موثق دال بر سرقت و جلب رضایت شاکی در مراحل اولیه آزادشده است. او در ادامه مدعی شد از بهمن‌ماه سال 94 که از زندان آزادشده‌ام دست به این سرقتها می‌زدم.

دستگیری جیب‌بر بی آرتی برای 21 بار

سرهنگ کارآگاه داوود فرد رئیس اداره هفدهم پلیس آگاهی با اعلام این خبر در ادامه گفت: با توجه به مدارک موجود در پرونده و اعتراف صریح متهم به سه فقره از سرقتها، به دلیل اینکه احتمال سرقتهای بیشتری توسط متهم وجود دارد با هماهنگیهای قضایی صورت گرفته دستور انتشار تصویر بدون پوشش متهم صادرشده است. شاکیانی که قادر به شناسایی متهم هستند با حضور در اداره هفدهم آگاهی تهران بزرگ می‌توانند شکایت خود را از متهم مطرح کنند. منبع: میزان

جرمشناسی سرقت

علل سرقت که به‌طورکلی 3 دسته است:

  1. مادی
  2. روانی
  3. اجتماعی
  4. علل مادی: یکی از علل دزدی نیازهای مادی است که عده‌ای از افراد به علت زندگی فقیرانه‌ای که دارند و برای رفع نیازهایی چون تغذیه، لباس، اسباب‌بازی، مسکن، پول که در حد مطلوبی نیست و ارضا نمی‌شوند دست به دزدی می‌زنند. حس تملک و شکایت افراد خانواده از وضع اقتصادی بیشترین تشویق‌کننده است.
  5. علل روانی: ناکامی و فقرهای عاطفی، بی‌مهریها، احساس ناامنی و حسادت موجب می‌شود که فرد به‌نوعی واکنش در برابر این کمبودها دست بزند علل روانی سرقت می‌تواند عواملی مثل محرومیت از والدین، جبران احساس حسادت به دیگران، آرزوی به دست آوردن اشیای پرزرق‌وبرق و صدمه زدن به دیگران به خاطر تخلیه عقده‌های روانی که بیشتر اینها پیشینه در کودکی فرد دارند.
  6. علل اجتماعی: فرد دزدی را می‌آموزد و اگر خانواده مرتکب شده باشند فرد از کودکی شاهد بوده و می‌آموزد. یا ممکن است از همسالانش بیاموزد عواملی مثل الگوی غلط تربیتی، معاشرت با دوستان ناباب، ضعف مذهبی، سقوط ارزشهای اخلاقی و محیط اجتماعی نابسامان، بحرانهای اجتماعی و جنگ و طلاق والدین یا سخت‌گیریها و آزادی عملهای والدین در دوران کودکی هم تشدیدکننده سرقت کردن هستند. (پیشگیری از وقوع جرم و صد ایران شاهی، ص 79-80)

طرح پیشگیری از ارتکاب سرقت:

  1. ایجاد محیط سالم و آرام در خانواده
  2. تأمین محیط و مسکن مناسب
  3. تأمین نیازهای مادی و معنوی

(مجله برنامه‌وبودجه، ص 35)

عوامل مؤثر بر بروز جرم و سرقت:

  1. نابرابری درآمدی: یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر جرم، نابرابری اقتصادی است. نابرابری اقتصادی عمدتاً از طریق نابرابری درآمدی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. ازجمله عوامل اثرگذار برای ایجاد پدیده جرم می‌توان به نابرابری درآمدی اشاره کرد؛ زیرا نابرابری درآمدی بیان دهکهای جامعه منجر به ایجاد فاصله طبقاتی شده و افراد دهکهای پایین برای پر کردن شکاف طبقاتی از طریق عاملی روانی به نام حسادت دست به جرم می‌زنند برای به دست آوردن این شاخص می‌توان از ضریب جسمی با نسبت هزینه‌های خوراکی و غیرخوراکی دو دهک آخر نسبت به دو دهک اول به دست آورد.
  2. نرخ بیکاری: یکی دیگر از مهم‌ترین و اثرگذارترین عوامل بر ایجاد جرم پدیده بیکاری است زیرا بیکاری سبب فقر، نابرابری درآمدی، مهاجرت، اختلاف خانوادگی و … می‌شود. البته برخی مطالعات وجود دارند که حاکی از عدم ارتباط منفی بین بیکاری و جرم است؛ اما آنچه بدیهی است این است که افراد هویت خود را در موقعیت کاری که دارند جستجو می‌کنند و هرگاه برای تمام افراد جویای کار شغلی یافت شود آنگاه انگیزه آنها برای بروز جرم کاهش می‌یابد نرخ بیکاری عبارت است از: جمعیت بیکار به‌کل جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، ضرب درصد یکی از شاخصهای توسعه‌یافتگی هر کشوری پایین بودن نرخ بیکاری در آن است.
  3. فقر: به عقیده برخی متفکران فقر یکی از مؤثرترین عوامل در بروز جرم است هنگامی‌که فرد در شرایط سوءتغذیه، عدم دسترسی به امکانات بهداشتی و آموزشی، عدم وجود سرپناه مناسب برای زندگی و شرایط مشابه قرار گیرد، به‌ناچار گزینه فعالیتهای غیرقانونی را انتخاب می‌کند به عبارتی فقر معلول انواع فسادهاست دو نوع فقر بیان‌شده: فقر مطلق و فقر نسبی. فقر مطلق فقری است که فرد برای به دست آوردن حداقل نیازهای غذایی و حداقل نیازهای بهداشتی خود در مضیقه باشد، فقر نسبی: آن نوع فقری است که فرد حداقل نیاز را داشته باشد اما در مقایسه با سایر افراد جامعه فقیر است. (همان، ص 90)

سطح آموزش: همان‌طور که می‌دانیم فقر علمی و آموزشی موجبات ایجاد انحرافات هستند به‌گونه‌ای که هر چه سطح آموزش افراد در جامعه بالا رود از میزان ارتکاب به جرم کاسته شود. از بعد دیگری می‌توان بیان کرد که هر چه سطح آموزش فردی که مستعد به انجام جرم است، بالا رود، میزان ارتکاب به جرم بیشتر می‌شود به‌عنوان‌مثال در دنیای کنونی هکرها ازجمله افرادی هستند که با داشتن هوش و سطح آموزشی بالا مرتکب جرایم اینترنتی می‌شوند. نمی‌توان گفت که افزایش سطح آموزش علمی می‌تواند به کاهش میزان جرم منجر شود بنابراین می‌توان عامل رشد سطح آموزش علمی را همراه با رشد سطح آموزش فرهنگی هم‌پوشانی کرد به‌گونه‌ای که با افزایش آموزشهای فرهنگی از طریق بالا بردن اخلاق فردی، در کنار آموزشهای عملی می‌توان از میزان ارتکاب افراد به جرم کاست افزایش سطح آموزشی، سطح درآمد فرد را بالا می‌برد. (همان، ص 101)

نتیجه‌گیری: میل به موفقیت وبرتری و علاقه به کسب قدرت و اهمیت از تمایلات بشر است. حال اگر فردی در جامعه احساس کند که در شرایط ناعادلانه قرار دارد دست به اعمالی می‌زنند که در خلال آن بتوانند خود را نشان دهند و برای دست‌یابی به حقی که برای او در نظر گرفته نشده به‌سوی جرم کشیده می‌شود. دراین حالت فرد، به امکانات و پاداشهایی که احساس می‌کند از او گرفته‌شده متمرکز می‌شود و دست به سرقت می‌زند راهکارهای موردنظر این است که به افراد نشان دهیم که نعمتهای الهی و استعدادهای ذاتی افراد مختلف متفاوت است و هرکس بنا بر موهبت محیطی و ذاتی که خداوند برای او فراهم ساخته است می‌تواند فعالیت کند و موجبات رشد و موفقیت خود را فراهم آورد به‌عنوان‌مثال، اگر من نتوانستم از طریق تجارت کسب سود کنم شاید بتوانم از طریق کشاورزی درآمد بالاتری را کسب کنم.

راهکار بعدی این است که شرایط را به‌گونه‌ای فراهم آوریم تا روانشناسان اصول اقتصادی روانی را با بیکاران و تمام کسانی که براثر مشکلات اقتصادی دچار استرس شده‌اند تشریح کنند و اضطراب و استرس آنها را تا جایی که امکان دارد کاهش دهند.

منبع: وبلاگ جامعه‌شناسی ایران


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *