۷ برابر شدن حجم تولید علم به زبان فارسی در ۱۰ سال اخیر و پیش‌بینی افت آن در ۱۰ سال آینده

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
جمعه - ۳۰ مهر ۱۳۹۵


۷ برابر شدن حجم تولید علم به زبان فارسی در ۱۰ سال اخیر و پیش‌بینی افت آن در ۱۰ سال آینده

تولید علم به زبان فارسی در ۱۰ سال آینده کاهش مییابد!

۷ برابر شدن حجم تولید علم به زبان فارسی در ۱۰ سال اخیر و پیشبینی افت آن در ۱۰ سال آینده

 

به گزارش کلیک، بررسی مقالاتی که در کنفرانسهای علمی داخل کشور ارائه‌شده نشان از 7 برابر شدن تعداد مقالات در 10 سال اخیر دارد؛ اما پیش‌بینی می‌شود این روند در ده سال آینده یعنی تا سال 1404 با افت زیادی مواجه شود.

طبق صحبتی که سایت دیده‌بان با مهدی وجودی، مدیر پایگاه سیویلیکا کرده است تولید تعداد مقالات نمایه شده در پایگاه سیویلیکا از سال 1384 تا سال 1393 رشدی چشمگیر در یک دهه گذشته داشته. اکثر این مقالات ارائه‌شده مقالات برگرفته از پایان‌نامه‌ها در دانشگاهها و پژوهشگاهها است و حاصل قوانینی است که دانشجویان را ملزم به ارائه مقاله برای فارغ‌التحصیلی می‌کند. نه نتیجه قراردادهای تحقیقاتی ارتباط با صنعت و سرمایه‌گذاریهای تحقیقات بنیادی برای تولید دانش کاربردی.

مدیر پایگاه سیویلیکا هم‌چنین گفت: طی چند سال اخیر، هرم جمعیتی ایران در مرحله‌ای قرار گرفت که باعث حضور بیشترین تعداد دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و سایر دوره‌ها شد و این افزایش حضور باعث شد تا تولیدات علمی ایران در 10 سال اخیر رشد چشمگیری داشته باشد.

 افزایش حجم مقالات در ده سال اخیر

بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که چون دلیل افزایش حجم تولید علم به هرم سنی جمعیت و حضور انفجاری دانشجویان در دانشگاهها برمی‌گردد پس با کاهش تعداد جمعیت باید منتظر کاهش این روند در ده سال آینده باشیم. از طرفی در سالهای اخیر سرعت تولید علم به زبان فارسی در مراکز بزرگ علمی کشور و دانشگاههای برتر روندی نزولی داشته که نمونه آن را می‌توانیم در کاهش تولید مقالات فارسی در دانشگاه صنعتی شریف ببینیم. درست است که در همه دانشگاهها روند تولید مقالات سیر نزولی ندارد اما سیاستهای علمی اخیر کم‌کم گریبان گیر دانشگاههای دیگر نیز می‌شود. مدیر پایگاه سیویلیکا هم‌چنین یکی از دلایل سیر نزولی این روند در دانشگاههای پیشتاز کشور را تشویقها برای تولید مقالات خارجی(ISI) و کم‌توجهی به تولیدات علمی فارسی دانست و هشدار داد که اگر سیاستهای علمی کشور در سالهای آتی با همین روند ادامه پیدا کند دستیابی به چشم‌اندازهای سال 1404 در تولیدات علمی امکان‌پذیر نخواهد بود. منبع: کلیک


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *