۴۲درصد جرایم مجازی در تلگرام رخ می‌دهد

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۴ مهر ۱۳۹۵


۴۲درصد جرایم مجازی در تلگرام رخ می‌دهد

رییس پلیس فتا:

۴۲درصد جرایم مجازی در تلگرام رخ میدهد

رییس پلیس فتا گفت: سرورهای اینستاگرام در آمریکاست و دسترسیهای پلیسی ما به آن محدود است و در کمیسیون تعیین مصادیق چندین بار تصمیم بر این بود که فیلتر شود اما دولت با فیلتر شدن آن مخالف است.

سردار سید کمال هادیان فر در جمع خبرنگاران گفت: امروز میزبان رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس بودیم و گزارشی را از وضعیت فصلی مجازی کشور ارائه دادیم و ایشان راهنماییهایی را در ادامه بخش اول بازدید داشتند و بخشهایی که می‌خواستیم را بازدید کردند در جریان میزان جرایم سازمان‌یافته در کشور هم قرار گرفتند.

42 و نیم درصد جرایم مجازی در تلگرام اتفاق می‌افتد

وی گفت: در خصوص عملکرد پلیس فتا به‌تناسب رشد فناوری اطلاعات همه‌ساله رشد جرایم را شاهد بودیم. در 6 ماهه امسال 63 و نیم درصد جرایم در کشور افزایش‌یافته است و نزدیک به 42 و نیم درصد جرایم در تلگرام اتفاق می‌افتد.

هادیان فر افزود: در سال 93، 52 درصد جرایم به برداشتهای غیرمجاز می‌رسید و امسال با هشدارهایی که داده‌ایم و هماهنگیهایی که با بانکها داشته‌ایم، کاهش 34 درصدی را شاهد هستیم.

جرایم هتک حیثیتی در کشور بالاترین سهم رادارند

وی گفت: در جرایم، جرایم هتک حیثیتی در کشور بالاترین سهم رادارند که باید بخشهایی که مسؤولیت پیشگیری رادارند بیشتر فعالیت کنند. در حوزه بین‌المللی عملیات پانجیای 9 را داشتیم که پلیس سایبری ایران هاب منطقه بود و 19 کشور را زیرمجموعه‌اش داشت. این عملیات 10 روز طول کشید و طی آن داروهای غیرمجاز را شناسایی کردند. در کشور ما وزارت بهداشت همکاری داشت و در کشور 150 نفر دستگیر شدند. مقادیر زیادی داروهای غیرمجاز شناسایی شد و در مبادی گمرکی دستگیری داشتیم. همه استانها در این عملیات دخیل بودند و درصد زیادی از دستگیریها در تهران بود همچنین درصد قابل‌توجهی از کشفیات هم در تهران بوده است.

رئیس پلیس فتا ادامه داد: درباره همکاری بین‌المللی امروز افتخار داریم که عضو سازمان اصلی مبارزه کنندگان با جرایم سایبری هستیم و موضوعات تبادل اطلاعات در حوزه تروریسم در این مقر موردبررسی قرار می‌گیرد. آخرین نشست هم 2016 در فرانسه برگزار شد.

  دسترسی پلیس ایران به سرورهای اینستاگرام محدود است

وی درباره مبارزه پلیس فتا با صفحه‌های غیراخلاقی در اینستاگرام نیز گفت: سرورهای اینستاگرام در آمریکاست و دسترسیهای پلیسی ما به آن محدود است و در کمیسیون تعیین مصادیق چندین بار تصمیم بر این بود که اینستاگرام فیلتر شود اما دولت با فیلتر شدن آن مخالف است. در حال حاضر وزارت ارتباطات کارهایی انجام داده تا به‌صورت هوشمند با صفحات مستهجن برخورد شود اما پلیس فتا سعی دارد صفحات با موضوعات مختلف که استمرار در ادامه جرمشان دارند را شناسایی کرده و به پلیس امنیت اخلاقی ارجاع می‌دهیم و دستگیریها با پلیس امنیت اخلاقی است.

هادیان فر گفت: برای انجام عملیات بین‌المللی مثل پانجیا، کمکی از سوی دیگر کشورها صورت نمی‌گیرد فقط ای پیها به‌صورت بین‌المللی رصد می‌شود و شبکه‌ای بودن این جرایم را مشخص می‌کند در پانجیای 4 فقط 34 کشور حضور داشتند اما در پانجیای 5 که به‌تازگی تمام شد 134 کشور حضور داشتند امیدواریم این همکاریها در بخشهای دیگر هم انجام شود امروز 75 هزارنفری که داعشی هستند و به‌صورت گسترده در فیس‌بوک و توییتر فعالیت می‌کنند را شناسایی و از فعالیت آنها جلوگیری شد. رئیس پلیس فتا درباره حملات هکری عربستان گفت: گروهی به اسم داعش از عربستان و ترکیه این حملات هکری را دنبال کرده‌اند. ما ای پیها را اعلام کرده‌ایم عربستان جزییات بیشتری می‌خواست که در اختیارش قراردادیم اما تا این لحظه اتفاقی در این زمینه رخ نداده است منتهی نوع حمله از جهت هکری ارزش فنی ندارد مهم‌ترین حمله به سازمان آمار بود و تیم هکری به این ضعف پی برده بود که ما 400 تا از مراکزی که امنیت پایین داشتند را شناسایی کردیم و به مدیرانشان خطرات را اعلام کردیم. وی با اشاره به حضور هکر دریکی از برنامه‌های تلویزیونی گفت: پرونده این فرد بسیار سنگین است. وی 3 سال به دنبال جلب رضایت از شکاتش بود مکاتبه کردیم چون سن کمی دارد در زندان نماند و اگر جا دارد تخفیف مجازات را شامل شود. تعداد شکات او زیاد بود و جزو پرونده‌های مهم کشفی پلیس فتا بود.

وی درباره هک شدن ایمیلهای یاهو گفت: در ایران مشکلی نداشتیم کاربران می‌توانند به‌صورت آنلاین با مرکز فوریتهای پلیس فتا تماس بگیرند که در این زمینه گزارشی نداشته‌ایم. منبع: مهر

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *