یک زن دویست میلیون تومان از جیب اعضای گروه تلگرامی‌اش زد

دسته: رویداد و حوادث
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۳ آبان ۱۳۹۵


یک زن دویست میلیون تومان از جیب اعضای گروه تلگرامی‌اش زد

یک زن دویست میلیون تومان از جیب اعضای گروه تلگرامیاش زد

زنی که از طریق گروههای تلگرامی و فروشگاه اینترنتی دویست میلیون تومان کلاهبرداری کرده بود در مازندران دستگیر شد.

سرهنگ حسن محمد نژاد روز سه‌شنبه در تشریح این خبر گفت: کارشناسان پلیس فتا با انجام تحقیقات فنی و استفاده از شگردهای خاص پلیسی، رد زن کلاه‌بردار را دریکی از استانهای شمال غرب کشور شناسایی کردند.

رئیس پلیس فتا مازندران با اظهار اینکه این زن با شگردهای پلیسی پس از ورود به استان مازندران، هفته جاری دستگیرشده است، بیان کرد: در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر کلاه‌برداری از وی در شبکه اجتماعی تلگرام، موضوع در دستور کار کارآگاهان و کارشناسان پلیس فتای استان قرار گرفت.

وی تصریح کرد: کارشناسان پلیس فتا با انجام تحقیقات از مالباخته دریافتند، زنی کلاه‌بردار با حضور در شبکه اجتماعی تلگرام با انجام تبلیغات فروش البسه و دریافت سفارش خرید و وجه موردنظر از مشتریان با سوءاستفاده از اعتماد اعضای گروه، از آنان کلاه‌برداری می‌کند.

محمد نژاد خاطرنشان کرد: متهم در تحقیقات و بازجوییهای فنی پلیس، به 100 فقره کلاه‌برداری به ارزش بیش از دو میلیارد ریال به این شیوه اقرار کرد.

رئیس پلیس فتا مازندران بابیان اینکه متهم برای انجام تحقیقات بیشتر با صدور قرار از سوی مرجع قضایی روانه زندان شد تصریح کرد: صفحاتی که ناخواسته در برابر شما باز می‌شوند و حاوی تبلیغات فروش کالاها و ارائه خدمات هستند، ممکن است تقلبی بوده و قصد کلاه‌برداری داشته باشند. وی تأکید کرد: از سایتهایی خرید کنید که نماد اعتماد الکترونیکی را داشته باشند و این فروشگاهها در سایت Enamad.ir قابل‌مشاهده است. منبع: رکنا

%db%8c%da%a9-%d8%b2%d9%86-%d8%af%d9%88%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c%d9%88%d9%86

علت شناسی جرایم سایبری (cyber criminal etiology)

علل و عوامل بسیاری در شکل‌گیری جرایم سایبری مؤثرند همچون عوامل اقتصادی. فرهنگی. سیاسی. مشکلات روحی و روانی نظیر افسردگی. عصبانیت. حسادت. انتقام‌جویی. حس تنفر. تفریح و سرگرمی. خودکم‌بینی و حقارت. حس رقابت و… در ادامه به برخی از این عوامل اشاره می‌شود. 1- اقتصادی: جرایمی نظیر (تحصیل مال به‌طور غیرمجاز از طریق سامانه رایانه‌ای) یا همان کلاه‌برداری نمونه‌ای ازاین‌دست جرایم است که عمدتاً با اهداف اقتصادی به وقوع می‌پیوندد. گفتنی است در موارد بسیاری ارتکاب جرایم رایانه‌ای که به‌حسب ظاهر اقتصادی نیست باانگیزه‌های اقتصادی شکل می‌گیرد و بالعکس برخی جرایم سایبری به‌ظاهر اقتصادی باانگیزه‌های غیراقتصادی ارتکاب می‌یابد به‌عنوان‌مثال در پرونده‌ای فرد پس از نفوذ به سیستم رایانه‌ای قربانی خود و تحصیل اسناد و مدارک شخصی وی اقدام به اخاذی از وی نمود و بالعکس در پرونده‌ای دیگر متهم صرفاً باهدف ابراز توانایی خود در هک مبادرت به نفوذ به‌حساب بانکی یکی از مشتریان بانک نموده و مبلغی را برداشت و آن را عیناً به بانک مسترد نموده تا فقدان امنیت شبکه بانکی و توانایی بالای خود در این زمینه را به رخ بکشد جالب آنکه در بیان علت رفتار مجرمانه خود اعلام نمود ازآنجاکه جویای شغل بودم خواستم توانایی خودم را به دیگران نشان بدهم بلکه زمینه اشتغال برایم فراهم شود! 2- فرهنگی: فقر فرهنگی و عدم پایبندی به ارزشهای جامعه و باورهای دینی یکی از عوامل مهم ارتکاب برخی بزهها در محیط سایبر است. پیش‌ازاین نیز اشاره شد که با خلق دنیای مجازی موانع بسیاری از بین رفته و ارتکاب جرایم تسهیل گردیده است. فضای سایبر شرایطی را به وجود آورده که بزهکاران می‌توانند در مکانهایی غیر از جاهایی که آثار و نتایج اعمال آنها ظاهر می‌شود مرتکب جرم شده و به‌راحتی و با کمترین هزینه و اضطراب، بیشترین خسارات و صدمات را به بار آورده و درعین‌حال ناشناخته باقی بمانند… 3 – مشکلات روحی و روانی: بخش عمده‌ای از جرایم رایانه‌ای ارتکاب یافته در کشور عزیزمان بر خواسته از مشکلات روحی و روانی بزهکاران فضای مجازی است. مصادیق این بخش از علل ارتکاب جرایم سایبری بسیار گسترده‌تر از سایر علل و عوامل است که مطالعات جرم‌شناسی را در این حیطه می‌طلبد. منبع: وب‌سایت عباس بشیری وکیل پایه‌یک دادگستری


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *