یادی از چهره مشهور حقوقی محمود سرشار


دسته: چهره ها
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۲ تیر ۱۳۹۵


یادی از چهره مشهور حقوقی محمود سرشار


یادی از چهره مشهور حقوقی محمود سرشار

محمود سرشار، در سال ۱۲۸۰ (ش) در تهران به‌دنیا آمد. در کودکی پدرش را از دست داد و در دامان مادر دانشمند و با تقوای خود پرورش یافت. دوره ابتدایی را در دبستان فرهنگ و دوره متوسطه را در دبیرستان اتحاد به پایان رساند. سپس برای فراگیری زبان فرانسه به مدرسه آلیانس رفت و به‌طور همزمان به تحصیل در مدرسه عالی حقوق تهران مشغول شد و لیسانس قضایی گرفت. سپس به استخدام اداره پست و تلگراف درآمد و در کنار آن به تدریس در دوره شبانه یکی از مدارس پرداخت. پس از مدتی به دادستانی بوشهر منتقل شد، اما به دلیل بیماری به تهران بازگشت و منتظر خدمت شد. در سال ۱۳۱۱ (ش) از کانون وکلا پروانه وکالت گرفت و تا آخر عمر به این شغل ادامه داد .
سرشار در کنار وکالت، به امور فرهنگی و علمی علاقه بسیار داشت و کانون هدایت افکار را تاسیس کرد و عدهای از وکلای معروف آن زمان به عضویت این کانون در آمدند. او از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۴ (ش) در زمینههای حقوقی و علمی برای مردم سخنرانی کرد و در واقع این کانون در آن زمان فرهنگستانی جامع به شمار میآمد. خدمت او در یاری رسانی به بینوایان و دفاع از حق آنان زبانزد خاص و عام بود. تلاشهای وی در راه استقلال کانون وکلا باعث شد که به اتفاق آرا به عضویت در هیات مدیره و سپس نیابت رئیس کانون وکلا انتخاب شود. او به زبانهای انگلیسی، آلمانی، فرانسه، ایتالیایی و عربی، تسلط کامل داشت و بارها به هزینه شخصی، به نمایندگی از کانون وکلا در کمسیونها و کنفرانسها بین المللی وکلای جهان شرکت کرد و حتی به ریاست سازمان جهانی وکلا منصوب شد. او به دلیل احاطه بر مسائل حقوقی و زبانهای مختلف، مورد تحسین و احترام نمایندگان خارجی وکلا بود و از نظرات و افکار وی استفادههای فراوانی می شد .
از دیگر خدمات وی، تاسیس و راهاندازی کتابخانه کانون وکلا، راهاندازی مجله علمی- حقوقی این کانون و خرید و اهدای کتاب پس از هر مسافرت به خارج از کتاب پس از هر مسافرت به خارج از کشور بود. یکی از سلسله مقالات مشهور سرشار در زمینه ”طریقه کشف جعل” به عنوان شاهکاری در زمینه حقوق شناخته شدهاست .
محمود سرشار، در فروردین ماه ۱۳۴۳ (ش) دیده از جهان فرو بست .
منبع و ماخذ :
سایت اتحادیه کانونهای وکلای دادگستری ایران به نقل از چهره‌ها در تاریخچه نظام آموزش عالی حقوق و
 عدلیه نوین

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *