گلایه‌ها، توصیه‌ها و نگرانیهای بان کی مون در مجمع عمومی سازمان ملل

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۵ مهر ۱۳۹۵


گلایه‌ها، توصیه‌ها و نگرانیهای بان کی مون در مجمع عمومی سازمان ملل

گلایه‌ها، توصیه‌ها و نگرانیهای بان کی مون در مجمع عمومی سازمان ملل

705568369

دبیر کل سازمان ملل در افتتاحیه هفتادویک مین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل ضمن تاکید بر چالشهایی که جامعه جهانی با آن مواجه شده، از رهبران جهان خواست تا متوجه این مسأله باشند که جایگاههای مهمی را که در اختیاردارند بیانگر اعتماد مردم به آنها است و جزو املاک و داراییهای شخصی‌شان محسوب نمی‌شود.
به نقل از سایت رسمی سازمان ملل، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در اختتامیه نشست مجمع عمومی به رهبران کشورهای عضو این سازمان گفت: پیام من کاملاً واضح و شفاف است: به مردمانتان خدمت کنید. دموکراسی را نابود نکنید. از منابع کشورتان دزدی نکنید. منتقدان خود را زندانی و شکنجه نکنید.
وی افزود: پس از 10 سال که تصدی دبیر کلی سازمان ملل را بر عهده داشتم بیشتر از هر وقت دیگری متقاعد شدم که ما قدرت پایان دادن به جنگ، فقر و آزار و اذیت راداریم. ما ابزار لازم برای جلوگیری از درگیریها راداریم. ما از پتانسیل لازم برای از بین بردن فاصله بین فقیر و غنی و عالی ساختن زندگی مردم برخورداریم.
بان کی مون دراین سخنرانی تاکید کرد: اهداف توسعه پایدار راهی را به‌سوی آینده‌ای بهتر پیشنهاد می‌کند و با توافقنامه پاریس حول محور تغییر آب‌وهوا، چالش جدی و آشکار عصر ما می‌تواند حل شود.
بان کی مون با اشاره ویژه به جنگ سوریه که در آن بسیاری از مردم بی‌گناه توسط برخی گروهها ازجمله نیروهای دولتی کشته شدند گفت: درست هنگامی‌که فکر می‌کنیم ممکن نیست اوضاع از این بدتر شود، شرارت و تباهی اوج می‌گیرد. حمله وحشیانه، ناراحت‌کننده و ظاهراً عمدی روز دوشنبه به یکی از کاروانهای امدادی هلال‌احمر سازمان ملل در سوریه جدیدترین نمونه از این مسأله است.
وی ضمن تحسین تلاشهای امدادگران گفت: افراد نوع‌دوستی که کمکهای زندگی بخشی را ارسال می‌کنند، قهرمان هستند و افرادی که آنها را بمباران می‌کنند یک‌مشت بزدل محسوب می‌شوند.
دبیر کل سازمان ملل به‌تمامی افرادی که بر پایان جنگ سوریه و آغاز مذاکرات نفوذ دارند، گفت: مدتها است که وقوع یک گذار سیاسی به تأخیر افتاده است.
وی به وضعیت شبه‌جزیره کره نیز اشاره کرد؛ جایی که کره شمالی علی‌رغم آنکه مردمش در رنج به سر می‌برد و اوضاعش روزبه‌روز بدتر می‌شود، اخیراً آزمایش موشکی تازه‌ای انجام داد و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را تهدید کرد.
بان کی مون از رهبران گروه شمالی خواست تا به خاطر ملتشان روند خود را تغییر داده و به تعهداتشان عمل کنند.
وی در خصوص بحران جهانی آوارگان و تلاشهای صورت گرفته برای رسیدگی به آن، از اطلاعیه نیویورک در خصوص آوارگان و مهاجران که در نخستین نشست سازمان ملل حول محور آوارگان و مهاجران تصویب شد، استقبال کرد و از نامزدها و رهبران سیاسی خواست تا در سیاستهای خطرناک و بدبینانه وارد نشوند.
بان کی مون از جهانیان خواست در مقابل دروغ و تحریف حقیقت بایستند و تمامی انواع تبعیض را رد کنند.
وی گفت: بسیار افتخار می‌کنم که در دوره تصدی‌ام آژانس سازمان ملل برای برابری جنسیتی زنان بیشتری را برای سمتهای ارشد سازمان ملل منصوب کردم. افتخار می‌کنم که خودم را یک فمینیست خطاب کنم.
دبیر کل سازمان ملل از تمامی کشورها خواست تا به پیگیری اصلاح شورای امنیت ادامه دهند چراکه یک اصلاح گسترده‌ در سازمان ملل لازم است.
بان کی مون از رئیس مجمع عمومی سازمان ملل خواست تا یک هیأت عالی‌رتبه را برای یافتن راه‌حلهای عملی که تصمیم‌گیری دراین سازمان جهانی را ارتقا بخشد ایجاد کند. وی همچنین از تمامی کشورها خواست تا با آژانس حقوق بشر سازمان ملل همکاری کنند، درروند امداد گران حقوق بشر مانع‌تراشی نکنند و هنگامی‌که نمایندگان سازمان ملل مسائل مهم و مشکل را مطرح می‌سازند آنها را تهدید نکنند.
بان کی مون در آخر گفت: دراین 10 سال ما باهم کارکردیم من روی رهبری و تعهد شما حساب می‌کنم. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *