گلایه‌های استاد قاسمی، حافظه مطبوعات ایران

دسته: تازه های حقوق (نشر)
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱ آذر ۱۳۹۵


گلایه‌های استاد قاسمی، حافظه مطبوعات ایران

گلایه‌های استاد قاسمی، حافظه مطبوعات ایران

بی‌دقتی خبرنگاران، کتاب رباییها و کتاب‌بافیها

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2016-11-16 16:52:51Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

سید فرید قاسمی. محقق برجسته کتاب و مطبوعات که از او به‌عنوان حافظه مطبوعات ایران یاد می‌شود، گلایه‌هایی دارد.

سید فرید قاسمی، محقق برجسته کتاب و مطبوعات که از او به‌عنوان حافظه مطبوعات ایران یاد می‌شود، در مراسم اختتامیه جشنواره کتاب و رسانه از بی‌دقتی خبرنگاران گلایه کرد و خواستار توجه عمیق‌تر آنها به مقولاتی چون کتاب سازی، کتاب بافی و کتاب ربایی شد.

آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره کتاب و رسانه با حضور سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، محمدرضا زائری، مشاور فرهنگی،‌ سید فرید قاسمی، پژوهشگر پیشکسوت کتاب سه‌شنبه 25 آبان ماه در پژوهشکده فرهنگ هنر و معماری برگزار شد.

سید فرید قاسمی، پژوهشگر پیشکسوت کتاب گفت: در حوزه خبر کتاب پرسشی از خودمان داریم که آیا خبر حیطه کتاب اثری برای عرصه مساوات است یا خیر؟ باید بگویم خبر کتاب عرصه عدالت است و نمی‌توانیم دو کتاب را به یک شیوه ارائه دهیم. انتشار هر کتاب یک رویداد است و آگاهیهایی درباره کتاب را پردازش و عرضه می‌کنیم.

 گزارش تفضیلی از مراسم نکوداشت استاد سید فرید قاسمی

وی افزود: ما باید نگاه برابری به عرصه خبر در حوزه کتاب نداشته باشیم بلکه عدالت را در چهار نوع کتاب (کتاب آفرینی، کتاب‌بافی‌، کتاب سازی و کتاب ربایی) رعایت کنیم. کتاب آفرینی عرق‌ریزان جسم و روح است و با مرارت نگارش می‌شود. کتاب سازی با یک نگاه قابل‌تشخیص است در مقابل کتاب‌بافی ظاهر خوبی دارد اما از باطن خوبی برخوردار نیست، مطالب این کتاب از ابتدا یک گیومه بازشده و در پایان گیومه بسته می‌شود.

پژوهشگر پیشکسوت کتاب با اشاره به تقسیم‌بندی کتاب در چهار گروه ادامه داد: کتاب ربایی هم انواع و اقسام پیداکرده و در درجه نخست حقوق پدیدآوران از بین می‌رود. اگر نخواهیم با کتابها برابر برخورد کنیم جفا در حق کتاب خوب است، بنابراین باید عدالت را رعایت کنیم، کاری که عمر و وقت یک نفر را گرفته باید متفاوت از کتاب ربایی، کتاب سازی یا کتاب‌بافی باشد.

قاسمی اظهار کرد: روزنامه‌نگاری کتاب دو بال دارد یک بال روزنامه نگارانه و یک بال کتاب شناسانه؛ ضمن اینکه یک خبرنگار کتاب باید سیاستهای خرد و کلان نشر را بداند تا واسطه دست بازی‌سازان نشود. روزنامه‌نگار کتاب باید در قدم نخست بخواند بعد بنویسد.

وی با ابراز تأسف از وضعیت انعکاس اخبار و برخی سخنان نادرست در رسانه‌های فرهنگی افزود: دقت را همراه سرعت داریم، دقت، صحت وامانت در امر روزنامه‌نگاری مهم است و باید ببینیم در روزنامه‌نگاری جای سرعت کجاست؟ عمری در تحریریه بودم یا در کتابخانه، از سخن گفتن در مراسمها پشیمان هستم زیرا انعکاس آن در رسانه‌ها بسیار فاجعه‌آمیز است اما در مقابل کاری نمی‌توانم بکنم، کسی که در کار پژوهش و تألیف است و اهل جنجال نیست و نمی‌تواند دائم تکذیب کند. ناچار سکوت می‌کنم درحالی‌که این سخنان کاذب و نادرست به منابع و کتابها منتقل می‌شود.

حافظه مطبوعات ایران با تأکید بر تأثیرگذاری رسانه‌ها بیان کرد: از خبرنگاران استدعا می‌کنم که صحت، دقت وامانت را رعایت کنند و کیفیت را فدای سرعت نکنند و تلاش کنند تأثیرگذار باشند تا تأثیرپذیر.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۱۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *