گسترش مناطق آزاد ناقض قانون اساسی

دسته: حقوق اقتصادی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۹ شهریور ۱۳۹۵


گسترش مناطق آزاد ناقض قانون اساسی

گسترش مناطق آزاد ناقض قانون اساسی

 

 

«ابراهیم رزاقی»، کارشناس اقتصادی در ارتباط با لایحه گسترش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و تصویب فوریت آن در مجلس گفت: با ارائه چنین لوایحی به نظر می‌رسد منافع ملی در اولویت نیست و تنها چیزی که اهمیت دارد منافع اقلیتهای متصل به بلوکهای ثروت و قدرت است که این منافع نیز با واردات و اقتصاد رانتی تأمین و غنی‌سازی می‌شود.

وی افزود: در شرایطی که صنایع مادر در آستانه ورشکستگی هستند و نرخ بیکاری به‌شدت بالاست، گسترش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تنها به نفع سرمایه‌داران است.

رزاقی با ابراز تأسف از بی‌توجهی دولت و مسؤولان به تولید ملی گفت: این مناطق آزاد تنها پایگاههایی برای ورود کالاهای بی‌کیفیت و تجملی هستند و تولید ملی را بیش‌ازپیش به خطر می‌اندازند.

وی بابیان این مطلب که باید از صاحبان امر پرسید که در اتخاذ تصمیمات این‌چنینی چه معیارهایی را در نظر می‌گیرند، افزود: به نظر می‌رسد که اطلاعات مربوط به زندگی اکثریت مردم و شاخصهای فقر و بیکاری در تصمیم‌گیریها لحاظ نمی‌شود. این کارشناس اقتصادی افزود: در شرایطی که در بسیاری از کارگاهها و کارخانه‌ها به شیوه‌های مختلف قانون کار زیر پا گذاشته می‌شود، خارج کردن هرچه بیشتر کارگران از شمول قانون کار توسط گسترش مناطق آزاد اقتصادی آن‌هم توسط خود مقامات دولتی و حاکمیت، چه دستاوردی می‌تواند داشته باشد. وی ادامه داد: به نظر می‌رسد قرار است ستونهای نظام یعنی نیروی کار و دستمزد بگیران را با فقر و بی‌قانونی تنبیه کنند و این به‌شدت نگران‌کننده است. رزاقی در پایان با تأکید بر لزوم اجرای اصل 43 قانون اساسی مبنی بر مسؤولیت دولت در ایجاد فرصتهای شغلی شایسته گفت: تلاش برای خارج کردن کارگران از شمول قانون کار حرکت در جهت عکس این اصل قانون اساسی است و بایستی کارگران کشور با ایجاد تشکلهای مستقل و قدرتمند و سازماندهی حرکتهای اعتراضی مسالمت‌آمیز، مقابل این قانون‌گریزیها بایستند و به‌صورت جدی موضع‌گیری کنند.

منبع: خبرگزاری ایلنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *