گسترش روابط تهران و مسکو در چارچوب راهبرد سران ادامه می‌یابد

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۴ شهریور ۱۳۹۵


گسترش روابط تهران و مسکو در چارچوب راهبرد سران ادامه می‌یابد

سفیر ایران در روسیه:

گسترش روابط تهران و مسکو در چارچوب راهبرد سران ادامه مییابد

سنایی که در چارچوب برنامه سفرهای منظم به استانهای مختلف روسیه به ولگاگراد سفرکرده است، در مراسم آغاز سال تحصیلی که با حضور دانشجویان، مقامها و اساتید در دانشگاه این استان برگزار شد، افزود: روابط دوجانبه در عرصه‌های مختلف و همچنین دیپلماتیک بین دو کشور سابقه‌ای 500 ساله دارد.

وی ادامه داد: بیشتر ترددها بین دو کشور از طریق بندرآسترا خان در ساحل شمال غربی دریای خزر صورت می‌گرفت و درگذشته هزاران بازرگان ایرانی دراین منطقه فعالیت می‌کردند و بندر انزلی در ایران نیز با همین بهره‌برداری فعال بود.

سنایی ادامه داد: توسعه روابط در سه سال گذشته در چارچوب پیامدهای مثبت تصدی دوباره ریاست جمهوری روسیه از سوی ولادیمیر پوتین و دیدگاه توسعه همکاری با شرق و ریاست جمهوری حسن روحانی در ایران شکل‌گرفته است.

سفیر ایران در سخنان خود که به زبان روسی بیان شد، گفت: هشت دیدار سران دو کشور در سه سال گذشته و همچنین توافق برجام، از دیگر زمینه‌های تسهیل‌کننده توسعه روابط ایران و روسیه به شمار می‌رود که در حال ثمر دادن است. سنایی در ادامه بابیان گوشه‌های از دستاوردهای علمی و فناوری جمهوری اسلامی حتی باوجود تحریمها، اظهار کرد: ایران سال 2014 مقام هفتم نانو فناوری را داشت و تلاشهای زیادی برای توسعه علم نیز صورت گرفته است.

وی همچنین تمایل موجود برای افزایش همکاریهای دانشگاهی و علمی و فناوری دو کشور را زمینه‌ساز تنوع‌بخشی بیشتر درروند ارتقای روزافزون همکاریها بین روسیه و ایران خواند.

سنایی با تأکید بر اینکه رئیسان جمهوری دو کشور تعامل کارآمد و گسترده‌ای دارند، اظهار کرد: اسناد زیادی برای افزایش همکاریها بین ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف امضاشده و همچنین سفرهای متقابل متعددی صورت گرفته است که ازجمله سال گذشته 15 وزیر فدراسیون روسیه به ایران رفتند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیشتر اسناد تنظیمی برای همکاریهای اقتصادی امضاشده است، موافقت‌نامه جامع همکاریهای گمرکی، گشایش گذرگاه سبز گمرک و اعطای اعتبارهای مالی به ایران برای اجرای پروژه‌های صنعتی را ازجمله موارد مهم توافقهای دو کشور برشمرد.

سنایی همچنین گفت: درزمینه‌های مختلف دیگری ازجمله فرهنگی نیز همکاریهای بسیار خوبی وجود دارد که می‌توان به برگزاری نمایشگاههای کتاب در دو کشور اشاره کرد.

سفیر ایران در ادامه تأثیر همکاریهای منطقه‌ای تهران و مسکو را مثبت خواند و اظهار کرد: تجلی این مناسبات در سوریه است و هر دو کشور برای مبارزه با تروریسم همکاریهای خوبی دارند. البته این پدیده ریشه‌های بین‌المللی دارد که متأسفانه پس از مداخله ناعادلانه در افغانستان، لیبی و عراق نتیجه را دیدیم که شرایط بدتر شد.

سفیر ایران در بخش پاسخ به پرسشهای دانشجویان نیز درباره بحران‌آفرینیهای غرب گفت: غربیها در حوادث اخیر منطقه‌ای نقش اثرگذاری داشته و البته اکنون به‌اشتباههای خود پی برده‌اند. برخی در حال تغییر دادن رویکردهای خویش هستند. راه‌حل نیز واگذاری تصمیمها به خود کشورها و مردم آنها است تا در سرنوشت خود نقش تعیین‌کننده داشته باشند.

وی همچنین درباره گسترش پدیده تروریسم در منطقه گفت: دلایل متعددی دراین رابطه قابل‌طرح است که اصلی‌ترین آن رفتارهای دوگانه غرب در مورد حوادث منطقه‌ای و نگاه ابزاری به پدیده‌های سیاسی است. لذا دخالتهای نابجای برخی کشورها دراین زمینه مؤثر بوده و حق مردم در تعیین سرنوشت کشورها را تحت تأثیر قرار داده است. سنایی در پاسخ به پرسشی با موضوع همکاریهای گردشگری ایران و روسیه گفت که روابط دراین حوزه طی دو سال گذشته توسعه‌یافته و میزان رفت‌وآمد رشد خوبی داشته است و در زمان حاضر نیز شرکتهای متعددی پروازهای منظم چارتری را بین دو کشور انجام می‌دهند.

وی همچنین بابیان اینکه مقاصد جدید گردشگری در روسیه و ایران موردتوجه گردشگران دو کشور قرارگرفته، افزود: با توجه به استقبال کنونی، شرکتهای مختلف هواپیمایی روسی علاقه‌مند به برقراری پروازهای منظم به تهران، مشهد و اصفهان هستند، زیرا سال گذشته ورود گردشگران ایرانی به روسیه دو برابر شده و سفرهای گردشگری از این کشور به شهرهای مختلف جمهوری اسلامی نیز 35 درصد بیشتر شده است.

سفیر ایران در پاسخ به پرسش یک دانشجوی روسی در مورد فعالیتهای دانشگاهی در جمهوری اسلامی نیز اظهار کرد: دانشگاههای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌ویژه در دهه اخیر رشد بسیار خوبی داشته‌اند و شمار دانشجویان بسیار افزایش‌یافته و حتی درصد حضور خانمها بیشتر از آقان شده است. سنایی در پایان به موضوع همکاری با استان ولگاگراد روسیه اشاره کرد و گفت: روابط خوبی بین مناطق مختلف دو کشور برقرارشده است که درصدد تعیین استان ایرانی طرف قرارداد با ولگاگراد نیز هستیم و این استان می‌تواند نقش مؤثری در تبادل کالا از طریق حمل‌ونقل دریایی و رودخانه‌ای ایفا کند.

منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *