گزارش ویژه بخش حقوق بشر یوناما در موردحمله 23 جولای در کابل

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۸ آبان ۱۳۹۵


گزارش ویژه بخش حقوق بشر یوناما در موردحمله 23 جولای در کابل

گزارش ویژه بخش حقوق بشر یوناما در موردحمله 23 جولای در کابل

هیأت یاریرسانی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اخیراً در گزارش ویژه حقوق بشر خود در رابطه با حمله 23 جولای سال 2016 (2 مرداد 1395) در کابل که در آن 85 تن از افراد غیرنظامی کشتهشده و بیش از چهارصد تن دیگر زخمی شدند گفت که حقوق بشر اساسی همه افغانها ازجمله جوامع مذهبی و قومی بایستی محترم شمرده شود.

انفجار مهیب در پشاور پاکستان

انفجار مهیب در پشاور پاکستان

این گزارش تحت عنوان «حمله به تظاهرات صلح‌آمیز در کابل مورخ 23 جولای 2016» به بررسی محتوای چالش‌برانگیز تظاهرات، برنامه‌ریزی و آمادگی نیروهای امنیتی افغان، رفتار آنها در طول تظاهرات و پاسخ فوری به حمله و پس‌ازآن می‌پردازد. همچنین دغدغه‌های حقوق بشری را در صورت لزوم به مقامات افغان خاطرنشان می‌کند. این گزارش همچنین به بحث در رابطه با اقدامات کاهش‌دهنده خطر بکار گرفته‌شده توسط نیروهای امنیتی و سازمان دهندگان تظاهرات می‌پردازد. لازم به ذکر است این گزارش جایگزین تحقیقات جنایی نیست که توسط خود دولت در مورد این حادثه انجام می‌گیرد.

نهاد معترضی به نام «جنبش روشنایی» در تاریخ 23 جولای تظاهرات بزرگ و صلح‌آمیزی در کابل راه‌اندازی کردند که در جریان این تظاهرات دو تن از حمله‌کنندگان انتحاری کمربندهای انفجاری خود را بین تظاهرکنندگان منفجر ساختند که مواد منفجره نفر دوم منفجر نگردیده و لذا این فرد با شلیک نیروهای امنیتی از پای درآمد. تقریباً همه مجروحین مذکر و از ملیت هزاره بودند که عمدتاً مسلمانان شیعه‌مذهب هستند.

این گزارش نتیجه‌گیری می‌کند که حمله 23 جولای نه‌تنها به شکل عمدی افراد غیرنظامی را مورد هدف قرار داده و باعث گسترش رعب و وحشت در بین این جمعیت شده، بلکه نقض واضح حقوق بشردوستانه بین‌المللی بوده که ممکن است یک جنایت جنگی شمرده شود این حمله مرگبارترین حادثه تلفات غیرنظامیان طی یک حادثه در افغانستان از زمانی است که یوناما مستندسازی تلفات غیرنظامیان را در سال 2009 آغاز کرده است.

در این گزارش اشاره‌شده است این حمله به شکل نگران‌کننده‌ای به‌طور عمد افراد جامعه‌ای وابسته به قومیت و مذهب خاص را هدف قرار داده است. داعش که به نام دولت اسلامی نیز شناخته می‌شود، مسؤولیت این حمله را با ادبیاتی به دوش گرفته که سبب دامن زدن به خشونت و تفرقه مذهبی گردیده است. این حمله تأثیرات ناگواری بر حقوق تظاهرکنندگان مخصوصاً حق آزادی عقیده و بیان و همچنین حق داشتن تجمعات مسالمت‌آمیز برجای گذاشته است.

این گزارش در حالی منتشر می‌گردد که نگرانیها در رابطه با ظهور خشونتهای فرقه‌ای منسوب به داعش در حال افزایش است. در تاریخ 11 و 12 اکتبر، طی دو حمله جداگانه به تجمعات اهل تشیع در بزرگداشت روز عاشورا در کابل و ولایت شمالی بلخ حداقل 35 غیرنظامی کشته و بیش از 100 تن دیگر زخمی گردید. داعش در یک بیانیه آنلاین، مسؤولیت حمله اکتبر در کابل را به عهده گرفت و ادبیاتی به کار گرفت مشابه آنچه به هنگام ادعای مسؤولیت حمله 23 جولای داشت.

یوناما در گزارش خود پیشنهادهایی به‌منظور ترویج احترام به حقوق اساسی بشری تمام افغانها ازجمله حقوق جوامع مذهبی و قومی و در کنار آن ضرورت تکمیل و اجرای راهبرد جلوگیری از خشونت افراطی ارائه نموده است.

یوناما تصریح می‌کند که قانون بشردوستانه بین‌المللی حملات عمدی علیه غیرنظامیان و اموال ایشان، ازجمله عبادتگاهها را ممنوع کرده است.

منبع: مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *