گزارش عملکرد دستگاههای اجرایی در مورد حقوق شهروندی کلیشه‌ای نباشد

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۳ اسفند ۱۳۹۵


گزارش عملکرد دستگاههای اجرایی در مورد حقوق شهروندی کلیشه‌ای نباشد

گزارش عملکرد دستگاههای اجرایی در مورد حقوق شهروندی کلیشهای نباشد

الهام امین زاده

الهام امین زاده در نشستی که بهمنظور پیگیری ابلاغیه رئیسجمهوری برای اجرای منشور حقوق شهروندی با حضور نمایندگانی از دستگاهها تشکیل شد، افزود: تأکید داشتیم تا نمایندگانی که از دستگاهها برای پیگیری امور شهروندی معرفی میشوند، واقعاً دغدغه اجرای آن را داشته باشند.

وی در اولین جلسه ایجاد هماهنگی برای اجرای منشور حقوق شهروندی تصریح کرد: بدون حضور دستگاههای اجرایی در موضوع حقوق شهروندی نمی‌توان به تحقق آن امید داشت و هر دستگاه باید قدمی در سطح رضایتمندی مردم بردارد چرا که افقی است که بازشده و در آغاز راه قرار داریم.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی از دستگاههای اجرایی خواست تا برای آن دسته از موادی که در منشور حقوق شهروندی پشتوانه حقوقی ندارند، لایحه یا مصوبه هیأت وزیران تنظیم کنند.

اقداماتی برای معرفی بیشتر منشور

وی به برخی اقدامات اجرایی برای تحقق منشور حقوق شهروندی در دستگاههای مختلف اشاره کرد و گفت: ناجا بایسته‌های حقوق شهروندی را تهیه‌کرده است، ائمه جمعه رابطه حقوق مردم و حکومت را تهیه کردند، منشور حقوق شهروندی دانشجویی، اصول حقوق شهروندی برای مقطع متوسطه، حقوق شهروندی در کلام امام راحل و رهبر معظم انقلاب نیز از جمله اقداماتی است که در این زمینه انجام‌شده است.

امین زاده در مورد آموزش حقوق شهروندی به شهروندان گفت: نماینده وزارت آموزش‌وپرورش در اجرای منشور، معاون پرورشی آن وزارتخانه است، این بدین معناست که صرفاً با حجیم کردن کتب درسی به حقوق شهروندی دست نمی‌یابیم.

وی ادامه داد: برای چهار تا ١٨ ساله‌ها علاوه بر برنامه‌های آموزشی رسمی، اردوها، برنامه‌های جمعی و فعالیتهای پرورشی و فوق‌برنامه در نظر گرفته‌شده است.

امین زاده با بیان این‌که منشور حقوق شهروندی برنامه و خط‌مشی دولت تدبیر و امید است، گفت: منشور حقوق شهروندی قبول حس مسؤولیت‌پذیری دولت و هدف ما اطلاع‌رسانی به مردم است چرا که مردم ارباب‌رجوع ما هستند.

وی با تأکید بر این‌که منشور برگرفته از کلمه نشر به معنای اطلاع‌رسانی است، یادآور شد: با اجرای منشور حقوق شهروندی می‌خواهیم به شکوفایی، همبستگی، انسجام، مشارکت و پذیرش اجتماعی دست یابیم.

امین زاده اظهار کرد: اتاق فکر اجرای منشور حقوق شهروندی برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی شنبه‌ها با جدیت برگزارمی شود ضمن این‌که هفت کارگروه تخصصی نیز در این حوزه تشکیل‌شده است.

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی اجرای منشور حقوق شهروندی را مرحله مهمی در طول تاریخ نظام جمهوری اسلامی و دولت دانست و یادآور شد: اجرای منشور حقوق شهروندی فرایندی است که نقطه آغاز آن ٢٩ آذرماه با رونمایی از منشور توسط رئیس‌جمهور بود و در ابتدای راه هستیم.

به گزارش ایرنا، منشور حقوق شهروندی در ٢٩ آذرماه توسط رئیس‌جمهوری در همایش قانون اساسی و حقوق ملت با حضور جمعی از مقامات کشوری، صاحب‌نظران و اساتید و حقوقدانان، نخبگان و شهروندان رونمایی شد. منبع ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *