گزارش دیده‌بان حقوق بشر از نقض حقوق زندانیان سیاسی در مصر

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۱ مهر ۱۳۹۵


گزارش دیده‌بان حقوق بشر از نقض حقوق زندانیان سیاسی در مصر

گزارش دیده‌بان حقوق بشر از نقض حقوق زندانیان سیاسی در مصر

267119793

دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به موارد خطرناک نقض حقوق بشر دریکی از زندانهای قاهره، مسؤولان مصری را به نقض حقوق زندانیان سیاسی محکوم کرد.
به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده است، زندانیان زندان «العقرب» قاهره که اکثراً سیاسی هستند از انزوا، ضرب و شتم و محرومیتهای تغذیه‌ای و دارویی رنج می‌برند و این موارد نقض حقوق زندانیان در برخی موارد موجب فوت زندانیان شده است.
دراین گزارش ۵۸ صفحه‌ای با عنوان «زندگی در گور؛ نقض حقوق در زندان العقرب مصر» آمده است، کارکنان این زندان زندانیان را مورد ضرب و شتم شدید قرار داده و برای تنبیه شدید، آنها را در سلولهای انفرادی حبس می‌کنند و اجازه ملاقات با خانواده‌هایشان را به آنها نمی‌دهند و مانع از روند درمانشان می‌شوند.
دراین گزارش برخورد «سخت‌گیرانه و به‌دوراز انسانیت» نیروهای وزارت کشور مصر با زندانیان آورده شده است و سازمان مذکور این رفتارها را در برخی موارد در سطح شکنجه و نقض اصول بین‌المللی رفتار با زندانیان دانسته است. طبق گزارش مذکور نقض حقوق زندانیان همچنان در العقرب ادامه دارد و زندانیان در سلولهای انفرادی تخت خواب، وسایل نظافت شخصی ندارند و علاوه بر اینها نظارتی از سوی دادستانی و یا مسؤولان نظارتی وجود ندارد و این مسأله به‌شدت از سوی وزارت کشور مخفی نگه‌داشته می‌شوند.
دیده‌بان حقوق بشر برای تدوین این گزارش با خانواده‌های ۲۰ تن از این زندانیان و دو تن از وکلای آنها و یک زندانی سابق آن گفتگو کرد و در جریان مستندات پزشکی و تصاویر زندانیان بیمار و فوت‌شده این زندان قرار گرفت.
نزدیکان زندانیان اعلام کردند:‌ شرایط در زندان العقرب در مارس ۲۰۱۵ و زمانی که عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر «مجدی عبد الغفار» را به‌عنوان وزیر کشور منصوب کرد، به‌شدت رو به وخامت رفت. از مارس تا اوت ۲۰۱۵ مسؤولان وزارت کشور مصر بازدید خانواده‌ها و وکلا با زندانیان را ممنوع کرده و عملاً آنها را از دنیای بیرون به شکل کامل جدا کردند. مسؤولان زندان مذکور حتی اجازه ندادند که خانواده‌های زندانیان غذا و داروهایی که به‌شدت به آنها نیاز دارند را در اختیارشان قرار دهند.
طبق آنچه دراین گزارش آمده است، در فاصله زمانی ماه مه تا اکتبر ۲۰۱۵ دستکم شش تن دراین زندان فوت کردند. به گفته خانواده‌هایشان، دو تن از آنها مبتلابه بیماری سرطان و دیابت بوده‌اند و به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زندان و دریافت به‌موقع دارو جان خود را ازدست‌داده‌اند.
همچنین تعداد زیادی از اعضای حزب «آزادی و عدالت»، وابسته به گروه اخوان المسلمین ازجمله خیرت الشاطر، معاون رهبر کل این گروه دراین زندان بازداشت‌شده‌اند.
دختر الشاطر در مصاحبه با دیده‌بان حقوق بشر زندگی زندانیان در العقرب را «زندگی در قبر» توصیف کرد.
این سازمان در پایان از دادستانی کل مصر آغاز تحقیقاتی در خصوص علت فوت زندانیان و محاکمه مسؤولان این زندان در مورد شکنجه و یا برخورد شدید و غیرانسانی با آنها را خواستار شد. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *