گزارشهای حقوق بشری علیه ایران بیانیه سیاسی و تبلیغاتی است

دسته: رویداد حقوقی , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵


گزارشهای حقوق بشری علیه ایران بیانیه سیاسی و تبلیغاتی است

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه:

گزارشهای حقوق بشری علیه ایران بیانیه سیاسی و تبلیغاتی است

 

 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان اینکه گزارشگر نمیتواند بیانیه صادر کند، تأکید کرد: مخالفت ما با گزارشگر ویژه بسیار مستدل، متین، حرفهای و دقیق است ولی بعضی حضرات اعلام میکنند که چرا ما پرخاشگری میکنیم درحالیکه بحث حرفهای انجام میدهیم؛ گزارشگران ویژه نباید وارد تبلیغات شوند.

محمدجواد لاریجانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع «مواضع دوگانه مجامع بین‌المللی در خصوص حقوق بشر»، با اشاره به حضور در اجلاس شورای حقوق بشر در ژنو گفت: یکی از نهادهای مهم در داخل ساختار سازمان ملل شورای حقوق بشر است که پایگاه آن در ژنو است و اهمیت آن چیزی شبیه به شورای امنیت است و یکی از جلسات مهم سالانه این شورا در ایام آخر سال شمسی برگزار می‌شود و در طول 4 هفته به مسائل مختلف می‌پردازند تا در این جمع کشورهای دنیا مسائل مختلف حقوق بشری، مشکلات و تعرضات را مورد بحث قرار داده و راجع به تعمیق قضیه و مفاهیم آینده مباحثات دوستانه و برادرانه داشته باشند؛ البته سازمان ملل در واقعیت با این مؤلفه‌ها خیلی تفاوت دارد و عملاً به یک تئاتر سیاسی تبدیل شده که در این تئاتر آمریکا و بعضی متحدان اروپایی و اذنابشان تعزیه‌گردان هستند.

لاریجانی ادامه داد: اگر شورای حقوق بشر به تجمعی تبدیل شود که کشورها دور هم بنشینند و تجربه‌ها، میراث فرهنگی و مدنی خود را بیان کنند، مسائل خوبی اتفاق می‌افتد.

به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که نگاه دولت جدید آمریکا در مورد حقوق بشر چیست؟ گفت: در دوران ریاست جمهوری اوباما، آمریکا نیز عضو شورای حقوق بشر شد و برای اولین بار در تاریخ سازمان ملل آمریکا در آنجا نشست و کشورهای دیگر در این شورا در رابطه با رفتار حقوق بشری این کشور صحبت کردند که در کنگره آمریکا عنوان شد که خفت از این بزرگ‌تر نیست. خودبزرگ‌بینی که آمریکا به آن دچار است نشان می‌دهد که این مرض کرونیک بوده است ولی ادبیات آنها فرق دارد و ترامپ ادبیات غیرمترقبه‌ای دارد که حتی هم پیاله‌های حزبی وی نیز از او فاصله گرفتند که از این جهات مواجهه دولت آمریکا با موضوع حقوق بشر جدید است و آمریکا آسیب‌پذیرتر شده است.

لاریجانی با اشاره به مسأله نژادپرستی ادامه داد: این مسأله در قاموس غرب بسیار مهم است و عملاً چند نوع نژادپرستی داریم؛ بدخیم‌ترین نوع نژادپرستیها و بدترین تهدید برای حقوق بشر این است که گروهی بر اساس خودمحوری و خودبزرگ‌بینی عنوان کند که ما چون زور داریم همه باید ما را بپرستند که این نوع نژادپرستی در آمریکا به آن دامن زده می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که چرا شورای حقوق بشر در رابطه با اظهارات اسلام‌هراسانه ترامپ واکنش نداشته است؟ گفت: فعلاً تعزیه‌گردان اصلی سازمان ملل آمریکا و متحدان اروپایی و اذنابش هستند. در شورای حقوق بشر هم همین‌طور است و اعضای این شورا 47 عضو هستند که با رأی مجمع عمومی انتخاب می‌شوند؛ مثلاً کشوری مثل عربستان سعودی که هیچ رکورد حقوق بشری ندارد عضو آن است.

   نگرانی گزارشگر حقوق بشری از استقلال قوا!

لاریجانی تصریح کرد: مسأله دیگر مربوط با آشنایی با قوانین ایران است این خانم در گزارش خود نوشته است یکی از مسائلی که من را نگران می‌کند مسأله جدا بودن استقلال قوا از همدیگر است و مدعی شده در ایران قوه قضاییه به‌شدت تحت تأثیر قوه مجریه است و نوشته است یک قاضی می‌تواند به‌راحتی توسط دولت جابجا شود و در حین کار از کار برکنار کند. لاریجانی تأکید کرد: گزارشگر ویژه حقوق بشر منافقینی که علیه ملت ما و بدتر از داعشیها هستند را به‌عنوان مدافع حقوق بشر می‌داند؛ وی 8 پاراگراف در دفاع از فتنه گران نوشته است. وی با بیان این‌که حضور ایران در جلسات شورای حقوق بشر ضروری است و از این‌که بعد انتقاد مورد حمله قرار گیریم ابایی نداریم افزود: به نظرم این یکی از زمینه‌های مهم برای جمهوری اسلامی است و ما اگر در این زمینه پرچم‌دار شویم تنها نیستیم و کشورهای زیادی در قاره امریکا، آسیا و حتی اروپا وسعت زیادی دارند لذا گوش شنوا وجود دارد و جالب است در شورای حقوق بشر قطعنامه علیه سوریه داریم درحالی‌که باید علیه تروریسم باشد.

دبیر ستاد حقوق بشر عازم ژنو می‌شود

محمدجواد لاریجانی در رأس هیأت عالی‌رتبه حقوق بشری و به‌منظور شرکت در نشست سالانه شورای حقوق بشر سازمان ملل، عازم ژنو می‌شود. اجلاس سالانه شورای حقوق بشر به مدت چهار هفته برگزار می‌شود و در طی آن، گزارشهای کشورهای مختلف موردبررسی قرار خواهد گرفت و در برخی موضوعات نیز تصمیمات یا قطعنامه‌هایی برای تصویب ارائه می‌شود. منبع: حمایت

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *