گروههای مسلح در سوریه مرتکب جنایت جنگی شده‌اند

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۳ شهریور ۱۳۹۵


گروههای مسلح در سوریه مرتکب جنایت جنگی شده‌اند

عفو بینالملل:

گروههای مسلح در سوریه مرتکب جنایت جنگی شدهاند

 

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش اخیر خود گروههای مسلح در سوریه را به دست داشتن در جنایات جنگی متهم کرد.

دنیای حقوق: سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه گروههای تکفیری فعال در سوریه را به دست داشتن در جنایات جنگی ازجمله اعدامهای خودسرانه و شکنجه متهم کرد و از اعضای جامعه بین‌المللی به‌ویژه آمریکا، عربستان سعودی، قطر و ترکیه خواست از هرگونه حمایت از گروهها و جنبشهای تندرویی که مسئول این جنایات هستند، خودداری کنند.

سازمان دفاع از حقوق بشر عفو بین‌الملل، مستقر در لندن، در گزارش خود آشکارا از گروههای مسلح فعال در استانهای حلب در شمال و ادلب در شمال غربی سوریه که طبق اعلام این سازمان از حمایتهای قطر، عربستان سعودی، ترکیه و آمریکا بهره می‌برند، به‌شدت انتقاد کرد.

در گزارش عفو بین‌الملل آمده است: امروزه در مناطق حلب و ادلب گروههای مسلح افراط‌گرا برای ارتکاب جنایات جنگی و نقض آشکار حقوق بشردوستانه بین‌الملل از آزادی کامل برخوردارند و از هرگونه پیگردی در امان هستند.

عفو بین‌الملل در گزارش خود «موج تکان‌دهنده آدم‌رباییها، شکنجه‌ها و اعدامهای خودسرانه» را به دست گروههای تکفیری در سوریه به‌شدت محکوم کرد.

این سازمان حامی حقوق بشر در گزارش خود، از گروههای افراط‌گرای مسلح نورالدین زنکی، جبهه الشامیه و لشگر-16 که هر سه از اعضای ائتلاف تروریستهای «فتح حلب» هستند و همچنین گروه مسلح احرارالشام، تحت حمایت عربستان سعودی و جبهه النصره که شاخه شبکه القاعده در سوریه محسوب می‌شود، نام‌برده است.

آشوبها در سوریه در سال دو هزار و یازده آغاز شد. مناقشه مسلحانه سوریه تاکنون بیش از دویست و هشتاد هزار کشته و میلیونها آواره بر جاگذاشته است.

عفو بین‌الملل در گزارش جدید خود به بیست‌وچهار مورد آدم‌ربایی به دست گروههای مسلح فعال در سوریه در فاصله سالهای 2012 و 2016 اشاره و تصریح کرده است فعالان صلح‌طلب و یا حتی کودکان و اعضای اقلیتهای مذهبی در اغلب موارد قربانی این تاکتیک قرارگرفته‌اند.

در گزارش عفو بین‌الملل آمده است: «بسیاری از غیرنظامیان سوری به‌ویژه آنهایی که از رفتار گروههای مسلح انتقاد می‌کنند یا آنهایی که قوانین و مقررات سخت‌گیرانه اعمال‌شده از سوی این گروهها را رعایت نمی‌کنند، همواره در رعب و وحشت و بیم ربوده شدن توسط این گروهها زندگی می‌کنند.

عفو بین‌الملل در گزارش جدید خود افزود: «در سالهای دو هزار و چهارده و دو هزار و پانزده پنج مورد آدم‌ربایی از سوی گروههای مسلح در سوریه ثبت‌شده که در آن افراد ربوده‌شده اعلام کرده‌اند توسط گروه نورالدین زنکی و جبهه النصره مورد شکنجه و بدرفتاری قرارگرفته‌اند.»

طبق اعلام عفو بین‌الملل، یک فعال بشردوست سوری به نام حلیم ازجمله افرادی است که در شهر حلب به دست عناصر گروه تروریستی نورالدین زنکی ربوده و تحت شکنجه مجبور به اعتراف شد.

این جوان بیست‌وچهارساله سوری به عفو بین‌الملل اعلام کرد: «آنها (اعضای نورالدین زنکی) مرا وارونه آویزان کردند و با کابل آن‌قدر مرا کتک زدند که دیگر تاب تحمل درد را نداشتم و مجبور شدم اعترافاتی را که از پیش خودشان نوشته بودند، امضا کنم.» این سازمان در گزارش خود اعلام کرد: «اکثر افرادی که به‌این‌ترتیب به دست گروههای افراط‌گرا در سوریه اعدام شدند، غیرنظامیان سوری هستند. یکی از قربانیان اعدامهای خودسرانه گروههای مسلح در سوریه یک نوجوان هفده‌ساله متهم به هم‌جنس‌بازی و یک زن متهم به فحشا است.» عفو بین‌الملل در گزارش خود از کشورهای گروه بین‌المللی حمایت از سوریه به‌ویژه آمریکا، قطر، ترکیه و عربستان سعودی خواست از انتقال سلاح یا هرگونه حمایت از گروههای مسلحی که در ارتکاب جنایات جنگی یا نقض آشکار حقوق بشر در سوریه دست دارند، خودداری نمایند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *