کودکان کار از همه مزایای شغلی محرومند

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵


کودکان کار از همه مزایای شغلی محرومند

یک فعال حوزه کار کودک می‌گوید، استثمار کودکان کار، در شرایط بسیار دردناکی صورت می‌گیرد و هیچگونه پاداش، عیدی، حق اولاد، حق مسکن، بیمه، مزایا مرخصی و بازنشستگی برای کار آنان دیده نمی‌شود.
دنیای حقوق: افخم صباغ به مناسبت 12 ژوئن (23 خرداد) روز جهانی منع کار کودک بیان داشت: بر اساس ماده 32 پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، هر فعالیت و کاری که ممکن است کودک را در معرض استثمار اقتصادی قرار بدهد و برای او زیان‌بار باشد، به تحصیل کودک خللی وارد کند، به‌سلامتی کودک یا به رشد جسمانی، ذهنی، اخلاقی یا اجتماعی او آسیب برساند کار کودک محسوب می‌شود.
وی توضیح داد: کار کودک می‌تواند آشکار و یا پنهان باشد. کارهایی که در فضاهای عمومی و یا در خیابان‌ها و معابر عمومی نظیر دستفروشی و یا پاک کردن شیشه ماشین‌ها و یا زباله جمع کنی قابل‌مشاهده
هستند.
صباغ ادامه داد: همچنین کارهای دیگری که کودکان در فضاهای بسته، مشغول به آن می‌شوند و به چشم نمی‌آید نظیر کار در کارگاه‌ها، کوره‌های آجرپزی و یا کار در خانه و یا مزارع است.
وی با اشاره به کار کودکان پناهجو بیان داشت: متاسفانه این امر در خصوص کودکان پناهجو بسیار اسفناک تر است. کودکان مهاجر و یا پناهجو هرچند ممکن است به لحاظ ملیت و ظاهر با دیگر کودکان تفاوتی داشته باشند، اما همه آنها در یک ویژگی ذاتی مشترک هستند و آن کودکی و انسان بودن است.
صباغ تصریح کرد: ورود کودکان به چرخه کار و تولید، دلایل بسیاری دارد و از مهمترین آنها می‌توان به وضعیت فقر، تامین نبودن غذا و سرپناه و نیازهای اولیه در خانواده اشاره کرد.
وی گفت: سقوط به ورطه فقر در اثر گرانی، ناتوانی سرپرست خانواده به علل گوناگون نظیر اعتیاد، بیماری، فوت، زندانی بودن و ازهم‌پاشیدگی خانواده می‌تواند موجب پیدایش کودک کار شود. رشد شهرنشینی ناموزون و بدون ایجاد زیرساخت‌های لازم که منجر به حاشیه‌نشینی می‌شود عامل دیگری برای افزایش روزافزون تعداد کودکان کار است.
صباغ معتقد است، کودکی که باید کودکی را تجربه کند، از حق مسلم آموزش، تغذیه، سلامت، بهداشت و درمان مناسب بهره‌مند باشد، در محیطی گرم نیازهای عاطفی کودکانه خود را برطرف کند متاسفانه در معرض بدترین آسیب‌های اجتماعی نظیر خشونت، تبعیض، تحقیر و در مواردی تجاوز قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به نقش دولت در مهار کار کودک گفت: این وظیفه دولت است که مطابق پیمان‌نامه حقوق کودک از کودکان در برابر نقض حقوقشان دفاع کند. این دولت است که باید حافظ منافع کودکان
باشد.
ملزم کردن شرکت‌ها و کارفرمایان به استفاده نکردن از نیروی کار کودکان و افزایش سیاست‌های حمایتی و رفاهی از وظایف دولت است. کودکان به هیچ تریبون و ابزاری برای پیگیری مطالبات خود دسترسی
ندارند.
وی به‌عنوان یک فعال حوزه کودکان کار در سازمان مردم‌نهاد (سمن) مهر و ماه، افزود: روز جهانی منع کار کودک فرصتی است تا بار دیگر مسئولیت نهادهای دولتی را در راستای لغو کار کودک یادآور و خواستار تغییر اساسی در ایجاد و بهبود قوانین متضمن حمایت از کودکان شویم. فعالان حوزه کار کودکان براین باورند با مشارکت مردمی می‌توان موثرتر در جهت احقاق حقوق کودکان مطالبه‌گری کرد.
سازمان بین‌المللی کار اعلام کرد: تعداد کودکان کار در جهان از 245 میلیون نفر در سال 2000 میلادی به 168 میلیون نفر در سال 2012 کاهش‌یافته است.
بیش از نیمی از کودکان کار (85 میلیون نفر) در کارهای پرخطر فعالیت می‌کنند. این آمار در سال 2000 میلادی برابر با 171 میلیون نفر بود.
آمار رسمی درباره تعداد کودکان کار در ایران اعلام‌نشده است.                             منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *