کودکان کار، آینده‌سازان بی آینده

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۴ آبان ۱۳۹۵


کودکان کار، آینده‌سازان بی آینده

کودکان کار، آیندهسازان بی آینده

الوندی یکی از بحثهای مهم در مرجع ملی حقوق کودک را بحث آموزش آنان عنوان کرده و گفت: کودکان کار و کودکان بازمانده از تحصیل از اهمیت بالایی برخوردارند و خوشبختانه امروز شاهد افزایش پذیرش این دسته از دانش آموزان در مدارس هستیم.

دبیر مرجع ملی حقوق کودک در ایران خاطرنشان کرد: اصل موضوع کودکان بازمانده از تحصیل را نمی‌شود کتمان کرد اما خوشبختانه با توجه به تصویب مصوبه‌ای در دولت مبنی بر پذیرش بازماندگان از تحصیل و اتباع بیگانه این موضوع نسبت به قبل بسیار بهتر شده است.

چیزهایی که مادرم می‌بافد را برای فروش به مترو می‌آورم این جمله امین کودک کاری است که صبح هنگام، شاید وقتی‌که هم‌سن‌وسالانش در حال آماده شدن برای رفتن به مدرسه هستند بیان می‌کند. طوری با تو گرم می‌گیرد و حرف می‌زند بعد متقاعد می‌شوی یکی از آن لیفها را از او بخری.

%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%8c-%d8%a2%db%8c%d9%86%d8%af-%d9%87%d8%b3%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%ad%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%87

امین ادامه می‌دهد: هم کار می‌کنم و هم‌مدرسه می‌روم؛ جملاتی که چندان واقعی به نظر نمی‌رسند.

و یا کودکی که همه عطشش فوتبالیست و معروف شدن است؛ ‘می‌خواهم فوتبالیست شوم تا پول زیادی به دست بیاورم’ این آرزوی کودک کلاس سومی بی شناسنامه است که دریکی از شهرستانهای کشور به مدرسه می‌رود اما گواهینامه آموزشی پایان سال دریافت نمی‌کند.

پدرم در قزل‌حصار به خاطر فروش مواد زندانی است و تا وقتی‌که مادرم زندانی نشده بود، همراه با او به ملاقات پدر می‌رفتم. رنگ رخسار این کودک 9 ساله نشان از سر درون می‌دهد طوری که ترجیح می‌دهی دیگر با او هم‌کلام نشده و بیش‌ازپیش او را شرمنده نسازی.

همه اینها در حالی است که دبیر مرجع ملی کودک معتقد است برای کاهش چشمگیر کودک کار و کودک بازمانده از تحصیل در جامعه به یک سری ساختار زیربنایی نیاز دارد که همه متولیان فرهنگی باید اقدام جامع انجام دهند.

الوندی از نبود آمار دقیق از کودک کار و بازمانده از تحصیل می‌گوید اما اعتقاد دارد بر اساس اعلام آموزش‌وپرورش درصد پذیرش بازماندگان از تحصیل رشد قابل‌توجهی داشته است.

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش‌وپرورش هم در نشست خبری به مناسبت بازگشایی مدارس گفته بود اگر کودکی در سن مدرسه به مدرسه نمی‌رود ممکن است مشکل اقتصادی یا فرهنگی داشته باشد و یا خانواده او اجازه مدرسه رفتن به وی نمی‌دهد.

به گفته فانی، سال تحصیلی گذشته 101 مدرسه تک دانش‌آموز و 4800 مدرسه با کمتر از 5 دانش‌آموز در کشور بود.

از طریق وزارت کشور و اهرمهایی که دراین خصوص وجود دارد استفاده می‌کنیم تا این کودکان به مدرسه بازگردند’، این عبارت وزیر آموزش‌وپرورش با این جمله کامل می‌شود که این وزارتخانه برای پوشش دادن دانش آموزان لازم التعلیم آمادگی 100 درصد دارد.

دبیر مرجع ملی حقوق کودک با تقسیم‌بندی برنامه‌های مرجع ملی دراین مدت اخیر به دو برنامه جامع 10 ساله و تدوین و تصویب برنامه جامع عمل مشترک حقوق کودک و نوجوان، خاطرنشان کرد: برنامه جامع 10 ساله از آغاز امسال شروع و به همه نهادها ابلاغ‌شده است و جلسات توجیهی با سازمانها و نهادهای مرتبط برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این برنامه در یک برش 10 ساله طراحی و ابلاغ و از آغاز سال 95 هم اجرا شود. الآن هم مشغول گزارش‌گیری هستیم. دراین برنامه 10 ساله اهداف، راهبردها و برنامه‌ها کاملاً تنظیم و سهم هر سازمان مشخص‌شده است.

الوندی درباره برنامه دیگر مرجع حقوق کودک مبنی بر تدوین و تصویب برنامه «جامع عمل مشترک حقوق کودک و نوجوان» اظهار داشت: برنامه جامع حقوق کودک یک نوع سند ملی و برنامه جامع مشترک بین دستگاه‌های دولتی است که با مشارکت دستگاه‌های عضو مرجع ملی برای بازه زمانی ده‌ساله تدوین و در سال 95 اجرایی شد.

الوندی تصریح کرد: این برنامه اجرایی عملیاتی برای ارتقای وضعیت حقوق کودکان زیر 18 سال است و در آن‌همه اهداف، فعالیتها، وظایف و برنامه اجرایی دستگاه‌های دولتی عضو مرجع با کمک دستگاه‌ها مشخص‌شده است.

منبع: وب‌سایت خبرگزاری ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *