کنگره آمریکا به دنبال مهار «فساد غذایی» در ونزوئلا

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵


کنگره آمریکا به دنبال مهار «فساد غذایی» در ونزوئلا

کنگره آمریکا به دنبال مهار «فساد غذایی» در ونزوئلا

 

176146092

 مقامهای ونزوئلایی که از کمبود مواد غذایی کشورشان سوءاستفاده میکنند و به گرسنگی در این کشور آمریکای جنوبی دامن میزنند، احتمالاً با تحریمهای آمریکا مواجه میشوند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام این خبر گزارش داد اعضای دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره آمریکا خواستار واکنشی به تحقیقات این خبرگزاری شدند.

این خبرگزاری آمریکایی اخیراً گزارش داد که قاچاق مواد غذایی به شغلی پردرآمد در ونزوئلا تبدیل‌شده و ارتش در قلب این فساد قرار دارد. نیکولاس مادورو،‌رئیس‌جمهوری سوسیالیست و بحران‌زده ونزوئلا اختیارات گسترده‌ای به ارتش داده است تا کمبود مواد غذایی را مدیریت کند. هم‌زمان با اعتراضات مردمی گسترده هزاران ونزوئلایی در تابستان گذشته، رئیس‌جمهوری کاراکاس برای مدیریت تأمین مواد غذایی کشورش مجدداً به ارتش روی آورد و ژنرالها را مسؤول تأمین هر چیزی کرد؛ از کره گرفته تا برنج.

اما ارتش به‌جای مبارزه با گرسنگی از کمبود مواد غذایی پول درآورد. به‌عنوان نمونه، خوزه کامپوس، از خار و بارفروشهای ونزوئلاست و زمانی که با کمبود کالاهای اساسی روبرو می‌شود، شبانه به یک بازار غیرقانونی تحت کنترل ارتش می‌رود تا مواد خود را تهیه کند؛ آن هم ۱۰۰ برابر گران‌تر از قیمت دولتی. او می‌گوید، دولت هر چه او بخواهد، دارد.

آسوشیتدپرس گزارش داد، با توجه به این‌که اکثر مردم ونزوئلا در آستانه گرسنگی هستند، قاچاق مواد غذایی به یکی از اصلی‌ترین کسب‌وکارها در ونزوئلا تبدیل‌شده است. طبق اسناد و مصاحبه‌ها با بیش از ۶۰ مقام و صاحب مشاغل و کارکنان و نیز پنج ژنرال سابق، از ژنرالها گرفته تا سربازان صفر همگی در قلب فساد قرار دارند. در نتیجه مواد غذایی به دست نیازمندان نمی‌رسد. یکی از ژنرالهای بازنشسته ونزوئلا هم گفت: الآن درآمد قاچاق مواد غذایی از مواد مخدر بهتر است. اکنون ارتش مسؤول مدیریت مواد غذایی است و آنها این کار را بدون آنکه سهمشان را بردارند، انجام نمی‌دهند.

سناتور بن کاردین، از دموکراتهای ایالت مریلند که از مقامهای ارشد کمیته روابط خارجی است، گفت: زمانی که ارتش از توزیع مواد غذایی سود می‌برد در حالی‌که گرسنگی مردم رو به افزایش است، نشان می‌دهد که فساد به حدی رسیده است که نمی‌توان به آن بی‌اعتنایی کرد. آسوشیتدپرس هم‌چنین گزارش داد، دادستانهای آمریکایی در حال تحقیق از مقامهای ارشد ونزوئلا از جمله اعضای ارتش هستند که به پول‌شویی درآمد حاصل از قراردادهای مواد غذایی از طریق سیستم مالی آمریکا متهم هستند.

سناتور مارک روبیو، از جمهوری خواهان ایالت فلوریدا گفت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا باید اقدامی فوری در راستای تحریم مقامهای ارشدی که نام آنها در گزارش آسوشیتدپرس آمده است، انجام دهد. روبیو گفت:‌ این باید اولین اقدام ترامپ در پست ریاست جمهوری باشد.

آسوشیتدپرس در گزارش خود به نام‌ برخی از مقامها از جمله ژنرال رودولفو مارکو، وزیر مواد غذایی و ژنرال کارلوس اوسوریو اشاره کرد که پیش‌تر این سمت را در اختیار داشت. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *