کنکور و حجم کتب درسی، چالش‌ مدارس

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۱ اسفند ۱۳۹۵


کنکور و حجم کتب درسی، چالش‌ مدارس

معاون وزیر آموزشوپرورش مطرح کرد:

  کنکور و حجم کتب درسی، چالش مدارس

 کاهش سن اعتیاد را نباید در مدارس جستوجو کرد

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش از فشار بالای کنکور و حجم زیاد کتابهای درسی بهعنوان چالشهای پیشروی تربیت در مدارس کشور نام برد.

دکتر مهدی فیض با بیان این‌که در دوره اخیر وزیر آموزش‌وپرورش به‌طور شفاف دیدگاههای خود را در خصوص اهمیت تربیت مطرح کردند اظهار کرد: آموزش‌وپرورش بر لزوم پیش‌گیری از سیطره آموزش بر تربیت تأکید دارد و این پیش‌گیری باید در سطوح مختلف و از جمله در مدرسه انجام گیرد.

وی در پاسخ به پرسش در خصوص چالشهای پیش روی حوزه تربیت در مدارس کشور خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین این چالشها که از قضا خارج از حیطه وزارت آموزش‌وپرورش نیز هست، بحث کنکور است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: فشاری که از ناحیه کنکور بر فضای آموزش‌وپرورش وارد می‌شود ناخواسته سبب می‌شود که مدارس ما از بحث تربیت خارج و بیش‌تر به سمت آموزش حرکت کنند آن‌هم آموزشی که مبتنی بر شیوه‌هایی مثل تست‌زنی است.

وی با اشاره به حجم بالای کتب درسی در ایران افزود: حجم بالای کتب درسی یکی دیگر از چالشهای پیش روی تربیت است، متأسفانه حجم محتوایی کتابهای درسی بسیار سنگین است و لزوم پاسخگویی به این حجم بالای محتوایی از سوی دانش‌آموزان مانعی جدی برای فعالیتهای پرورشی و تربیتی در مدارس است.

فیض با اشاره به لزوم ایجاد فرصتهایی برای ایفای نقش تربیتی در مدارس، بیان کرد: محتوای سنگین کتابها این مجال را از دانش‌آموزان می‌گیرد که به مقولات تربیتی بپردازد.

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش‌وپرورش، فشار ناشی از سنگینی محتوای درسی را هم فشار از بیرون وزارتخانه ارزیابی کرد و گفت: دانشگاهها معمولاً در همین راستا تقاضاهایی را مطرح می‌کنند و فارغ‌التحصیلان نیز برای موفقیت در مقاطع بالاتر به سمت این تقاضاها سوق پیدا می‌کنند و همه اینها به سیطره آموزش کمک کرده و مانع از برنامه‌های تربیتی و پرورشی می‌شود.

وی اضافه کرد: ما ناچاریم که در این بین به رضایت دانشگاهها، وزارت علوم، سازمان سنجش و دیگر دستگاههای مرتبط هم بیاندیشیم و همین ضرورت راضی کردن فضای بیرون از آموزش‌وپرورش خود یکی از چالشهای پیش روی حوزه تربیت در آموزش‌وپرورش و مدارس است چرا که این مهم خود مانعی است که فرصت کافی برای تربیت و پرورش را از ما می‌گیرد.

فیض در پاسخ به این پرسش ایسنا که کاهش سن اعتیاد به سنین مدارس راهنمایی و…تا چه حد واقعیت دارد؟ اظهار کرد: واقعیت این است که آسیبهای اجتماعی در کل جامعه روند صعودی داشته و عوامل مختلفی هم در این سیر صعودی مؤثر بوده است.

وی ادامه داد: وقتی این روند رو به افزایش به محیطی به‌نام مدرسه می‌رسد، بیش‌تر نمایان‌تر شده و خود را نشان می‌دهد لذا چرایی این آسیب را نباید در مدارس جست‌وجو کرد چرا که اصولاً این مشکل در مدرسه نیست.

معاون وزیر با اذعان به این‌که کاهش سن اعتیاد و یا دیگر آسیبهای اجتماعی را نباید در مدارس جست‌وجو کرد خاطرنشان کرد: مدرسه محل ظهور و نشان دادن آسیبها و نه محل پدید آمدن آسیبها است.

وی با بیان این‌که آسیبها در خارج از مدرسه و در بستر جامعه شکل می‌گیرند افزود: از آنجا که این آسیبها در جامعه کمتر احساس می‌شود چندان خود را نشان نمی‌دهند اما وقتی این آسیب به مدرسه می‌آید خود را نشان می‌دهد و از همین‌رو ممکن است از منظر برخی به‌نام مدرسه تمام شود درحالی‌که آسیبها در خارج از محیط مدرسه شکل می‌گیرند. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *