کمک دستگاه قضایی به بانک مرکزی برای ساماندهی مؤسسات اعتباری غیرمجاز

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۹ تیر ۱۳۹۵


کمک دستگاه قضایی به بانک مرکزی برای ساماندهی مؤسسات اعتباری غیرمجاز

 کمک دستگاه قضایی به بانک مرکزی  برای ساماندهی مؤسسات اعتباری غیرمجاز

معاون اول قوه قضاییه گفت: صد‌ها شرکت تعاونی پولی داریم که برخی سپرده‌گذاریهای آنها قانونی نیست البته بانک مرکزی از دولتهای قبل برای ساماندهی آنها اقدام کرده بود و در این دوره قوه قضاییه هم به کمک آنها رفت.
دنیای حقوق: غلامحسین محسنی اژه‌ای به مناسبت هفته قوه قضاییه با حضور در برنامه قانون قضا که از شبکه یک سیما پخش می‌شد، عنوان کرد: ما باید بتوانیم از حقوق عامه و آحاد جامعه دفاع کنیم این وظیفه حکومت است نه یک قوه اما وظیفه ما هم مشخص است دادستان کل کشور یکی از وظایف اصلی‌اش دفاع از حقوق مردم و احیای حقوق آنها است.
وی با تأکید بر ضرورت تحقق عدالت اجتماعی عنوان کرد: عدالت اجتماعی هم مورد تأکید نظام و رهبری است و ما هم باید به آن توجه کنیم دیگر مسئله‌ای که در همین راستا دنبال می‌شود آشنا شدن مردم به حقوقشان است؛ این هم بررسی شد و اقداماتی صورت گرفت در سالهای اخیر مسئله بانکها پر سر و صدا شد. بانک مرکزی و دولت خود در ابتدای امر با شدت این مسئله را دنبال نکردند. قوه قضاییه معتقد بود معنایی ندارد از یک طرف بگویند نقدینگی نداریم و از طرفی این همه معوقات در اختیار عده‌ای محدود قرار گیرد برای همین قوه قضاییه وارد شد و دولت لیستی داد و چندین بار نامه‌نگاری شد.
محسنی اژه‌ای یادآور شد: صد‌ها شرکت تعاونی پولی داریم که برخی سپرده‌گذاریهای آنها قانونی نیست البته بانک مرکزی از دولتهای قبل برای ساماندهی آنها اقدام کرده بود و در این دوره قوه قضاییه هم به کمک آنها رفت.
مقابله قضایی با دانه‌درشتها
وی با اشاره به پرونده بابک زنجانی، گفت: یک متهم با حدود سی‌وچند سال سن، با تأسیس ۹۰ شرکت کاغذی، خسارتهای بسیاری وارد کرده است. البته که ما باید مسیر تأسیس شرکتها را تسهیل کنیم اما آیا نباید جلوی تأسیس این شرکتها کاغذی را بگیریم.
محسنی‌اژه‌ای خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه فردی ۱۰۰ کیلو هروئین یا مواد مخدر صنعتی خریدوفروش و در جامعه توزیع می‌کند. بی‌شک این فرد و خانواده او حقوقی دارد که باید رعایت شود اما آیا نباید جلوی آثار مخربی که در پی توزیع این حجم بالای مواد مخدر در جامعه ایجاد شده، گرفته شود.
معاون اول قوه قضاییه گفت: بنابراین سعی شده با نوعی جامع‌نگری به قضیه نگریسته شود و باید توجه کنیم، هنگامی که از حقوق شهروندی صحبت می‌کنیم، صرفاً به حقوق زندانیان و متهم تأکید نشود.
وی یادآور شد: قوه قضاییه به جد از استقلال خود مراقبت کرده است که احیاناً نهادهایی از حکومت در استقلال این قوه خدشه وارد نکنند. ما معتقدیم که اگر قوه قضاییه مستقل باشد، هیچ فشاری نمی‌تواند مانع از انجام کار این قوه شود و شما می‌بینید در سالهای گذشته قوه قضاییه با بسیاری از متهمان دانه‌درشت برخورد شده است.
محسنی‌اژه‌ای خاطرنشان کرد: قبلاً گفته می‌شد که قوه قضاییه صرفاً با آفتابه‌دزد‌ها برخورد می‌کند اما اکنون می‌بینید که قوه قضاییه با ثروتمند‌ترین و قدرتمند‌ترین افراد برخورد می‌کند. کسی که بیش از ۳۰۰ شرکت دارد، دانه‌درشت است و قوه قضاییه توانسته با کسانی که صاحب منصب بودند، برخورد کند و در واقع این قوه توانسته با افرادی که دارای عنوان و موقعیت اجتماعی بسیار بالایی بودند، برخورد قاطع داشته باشد. وی با بیان اینکه  قوه قضاییه در این مدت با افرادی برخورد کرده که دارای عناوین اجتماعی بالا بودند، یادآور شد:  فرزندان برخی مقامات را دیدیم که بالا‌تر از آنها در نفوذ و جایگاه اجتماعی نداریم اگر قوه قضاییه یک قوه مستقل نباشد، نمی‌تواند با این مسائل برخورد کند برای اینکه قوه قضاییه مقتدر و مستقل باشد باید خود قوه سالم باشد.
معاون اول قوه قضاییه در خصوص رسیدگی به حقوقهای نجومی هم تأکید کرد: رییس قوه قضاییه به سازمان بازرسی دستور داده بدون تبلیغات رسانه‌ای مواردی را در مورد حقوقهای نامتعارف بررسی کند و مشخص شود شاید در زمان نه چندان دور هم بازرسی کل کشور نتایج بررسی خود را ارائه دهد و اقدام لازم صورت گیرد. منبع: حمایت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *