کمیت گرایی در نظام آموزش کشور به یک مصیبت تبدیل‌شده است

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۹ اسفند ۱۳۹۵


کمیت گرایی در نظام آموزش کشور به یک مصیبت تبدیل‌شده است

رئیس نهاد نمایندگی ولیفقیه در دانشگاهها:

کمیت گرایی در نظام آموزش کشور به یک مصیبت تبدیلشده است

 

 

513957447

حجتالاسلاموالمسلمین محمد محمدیان در آیین معرفی برگزیدگان شانزدهمین جشنواره پایاننامه سال دانشجویی در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی در سخنانی با اشاره به اهمیت علم نافع در معارف اسلامی، اظهار کرد: کسب علوم نافع از ویژگیهای اهل تقوا است.

وی یکی از دعاهای پیامیر اکرم (ص) پس از اقامه نماز یومیه را پناه بردن به خداوند متعال از دانشی ذکر کرد که منفعت و فایده‌ای برای بندگان ندارد.

رئیس نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاهها در ادامه یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب را تحصیل و کسب علوم نافع برای کشور اسلامی ذکر کرد و گفت: البته طبق گزارشهای ارائه‌شده به ایشان تنها کمتر از 20 درصد از پایان‌نامه‌ها و مقالات به درد مسایل کشور می‌خورد و باقی بایگانی می‌شود.

وی با بیان این‌که یکسری چالشها و مشکلات در حوزه آموزش عالی کشور وجود دارد، گفت: بسیاری از پایان‌نامه‌ها را حتی استاد راهنما در جلسه دفاعیه نمی‌خواند و از اساتیدی که در دانشگاههای دولتی تا 20 پایان‌نامه و در دانشگاههای غیردولتی تا 80 پایان‌نامه مدیریت کنند، انتظاری بیش از این نیست.

حجت‌الاسلام محمدیان ادامه داد: اگر بناست که این پایان‌نامه‌ها گره‌ای از کشور بگشاید و حداقل در مرزهای دانش دارای حرفی برای گفتن داشته باشد با این وضعیت راه به‌جایی نخواهیم برد چراکه تولید این پایان‌نامه‌ها و مقالات بیشتر در راستای کسب امتیازات و ارتقای تحصیلی است.

رئیس نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاهها با بیان این‌که در حوزه دانشجویان، تعداد مقالات، تحصیلات تکمیلی و تعداد پژوهشها آمارها بیشتر به‌جای کیفیت سوق به کمیت دارد، گفت: اگر کسی بزرگ‌ترین کار علمی را انجام دهد اما در قالب مقاله ارائه نشود تقریباً در ارزیابیها قرار نمی‌گیرد.

وی با اشاره به لزوم ثبت اسم اساتید در برخی مقالات علمی بدون این‌که سهمی در تولید آن علم داشته باشند، این موضوع را یکی از دلایل رواج مدرک‌گرایی در کشور عنوان کرد و گفت: این‌گونه اقدامات با هیچ مبنای اخلاقی، معرفتی و دینی سازگار نیست.

رئیس نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاهها هم‌چنین در ادامه، تعریف و پرداخت حقوق به افراد بر اساس مدرک تحصیلی را یکی از دلایل رواج پدیده مدرک‌گرایی در کشور دانست و بر لزوم بازنگری قوانین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش مقاله و پایان‌نامه برای جلوگیری از اشاعه این فرهنگ تأکید کرد.

وی ضمن اظهار تأسف از منحصر شدن ارائه مقاله از سوی برخی دانشگاهها تنها به مجلات و ژورنالهای خارجی آن‌هم به زبان انگلیسی گفت: این تحقیر مجلات علمی داخل کشور و زبان فارسی و نوعی خودباختگی و بی‌اعتنایی به فرهنگ ملی است.
منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *