کلاه‌برداری با استفاده از احساسات مذهبی افراد

دسته: جرمشناسی حوادث
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۷ مهر ۱۳۹۵


کلاه‌برداری با استفاده از احساسات مذهبی افراد

کلاهبرداری با استفاده از احساسات مذهبی افراد

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا هشدار داد: از دانلود مداحیهایی که از طریق ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی از طریق افراد ناآشنا ارسال می‌شود به دلیل احتمال ویروسی بودن خودداری کنید.

سرهنگ دوم علی نیک‌نفس در تشریح این نوع کلاه‌برداریها با هشدار به کاربران گفت: حتماً برای دانلود مداحیها از سایتها معتبر اقدام کنید و بعد از دانلود سیستم و حداقل فایل دریافت شده را ویروس‌کشی کنند.

وی افزود: به‌روز بودن آنتی‌ویروس در سیستمها یک ضرورت است و بعد از هر دانلود اقدام به ویروس‌کشی کردن سیستم نیز ضروری است.

نیک‌نفس در ادامه جمع‌آوری کمک برای نیازمندان را یکی دیگر از شگردهای کلاه‌برداران سایبری معرفی کرد و گفت: در ایام و مناسبتهای مختلف شاهد انتشار پیامهای این‌چنینی در شبکه‌های اجتماعی و حتی سایتهای که به این منظور در فضای سایبر بارگذاری می‌شوند، هستیم.

سرهنگ دوم نیک‌نفس در ادامه با اشاره به راه افتادن سایتها و کانالهای خاص به مناسبت محرم که ادعا دارند برای افراد بی‌بضاعت یا بیماران نیازمند کمک جمع می‌کنند، افزود: شهروندان مراقب باشند و برای کمک به افراد بی‌بضاعت یا بیماران نیازمند حتماً از طریق سایتهای مؤسسات معتبر اقدام کنند و به‌هیچ‌عنوان به پیامها یا کانالهای راه افتاده در شبکه‌های اجتماعی اطمینان نکنند.

وی در تشریح شگرد کلاه‌برداران سایبری گفت: جمع‌آوری نذورات برای رساندن به دست افراد نیازمند یا حتی اماکن مذهبی از شگردهای این مجرمان است که تلاش دارند تا با بازی با باورهای و احساسات مذهبی مردم سوءاستفاده نمایند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ثبت‌نام از زائران حرم حسینی برای اربعین را یکی از ترفندهای مجرمانه کلاه‌برداران سایبری خواند و گفت: در سال گذشته شاهد این امر بودیم که برخی با راه‌اندازی سایت و کانالهای شبکه‌های اجتماعی از علاقه‌مندان به زیارت حرم حسینی سوءاستفاده می‌کردند.

سرهنگ دوم نیک‌نفس ادامه داد: شهروندان حتماً برای ثبت‌نام زیارت حرم سالار شهیدان از طریق سایت رسمی سازمان حج و زیارت اقدام کنند.

وی بابیان این‌که احتمالاً شرکتها و نهادهایی که درزمینهٔ گردشگری فعالیت می‌کنند نیز برای اعزام زائر به اربعین حسینی اقدام می‌کنند، گفت: برای این‌که این نهادها دچار جرائم نشوند تأکید ما بر آن است که سایتهای موازی و مشابه ایجاد نکنند، بلکه از طریق سامانه رسمی ثبت‌نام را انجام دهند.

سرهنگ نیک‌نفس ادامه داد: در سنوات گذشته اغلب افرادی که به‌طور غیررسمی اقدام به ثبت‌نام کرده بودند با مشکلات عدیده مواجه شدند یا مورد کلاه‌برداری قرارگرفته‌اند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا گفت: زمانی که در سایت غیررسمی و غیرمجاز اقدام به ثبت‌نام می‌کنید طبیعی است فرآیند صحیح انجام سفر، دریافت ویزا و اقدامات مربوط به ساماندهی افراد اتفاق نمی‌افتد و مشکلات عدیده‌ای گریبان گیر فرد ثبت‌نام کننده می‌شود.

سرهنگ دوم نیک‌نفس از هم‌وطنان درخواست کرد: در صورت مشاهده سایتها و یا مواردی که ثبت‌نام غیررسمی انجام می‌دهند حتماً به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir اطلاع دهند تا پیگیریهای لازم صورت گیرد.

منبع: مهر

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *