کلاه‌برداری از 5 زن تحصیل‌کرده به‌بهانه ازدواج

دسته: رویداد و حوادث
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۵ آبان ۱۳۹۵


کلاه‌برداری از 5 زن تحصیل‌کرده به‌بهانه ازدواج

کلاهبرداری از 5 زن تحصیلکرده بهبهانه ازدواج

متهم میگفت دکتری از آمریکا دارد، اما سیکل داشت

یک حادثه

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از دستگیری جوانی که با ترفندی خاص و زیرکانه اقدام به کلاهبرداری میلیونی از پنج زن تحصیلکرده و دارای شرایط ازدواج در سایتهای همسریابی کرده بود، خبر داد.

سرهنگ محمدمهدی کاکوان درباره جزئیات این پرونده گفت: اواسط هفته گذشته پرونده‌ای از مرجع قضایی به پلیس فتای پایتخت ارجاع شده و در آن زنی تحصیل‌کرده که متولد سال 57 بود اعلام کرد که از سوی مردی مورد کلاه‌برداری قرارگرفته و این فرد به‌بهانه ازدواج 27 میلیون تومان از وی گرفته است.

وی در تشریح جزئیات این پرونده گفت: شاکی در اظهارات خود به کارآگاهان پلیس فتا گفت که مدتی پیش دریکی از سایتهای همسریابی با مردی جوان آشنا شده و این‌ فرد ادعا کرده که متولد سال 1350 است و به‌تازگی از کشور آمریکا به تهران آمده و دلیل بازگشتش به کشور نیز این است که پدر و مادر و همسرش را در یک تصادف رانندگی دراین کشور ازدست‌داده و دیگر نمی‌تواند در آمریکا زندگی کند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ بابیان اینکه این مرد با ترفندی زیرکانه اقدام به فریب و جلب اعتماد این زن کرده بود، ادامه داد: برابر اظهارات شاکی که چندی پیش از همسرش جداشده بود این مرد جوان حدود سه ماه به‌طور مداوم با او در ارتباط بوده اما ناگهان خبری از او نشده و در پیگیریهای بعدی پس از چند روزبه شاکی اعلام کرده که به دلیل مشکلات مالی مشغله ذهنی زیادی داشته و نمی‌توانسته با او تماس بگیرد.

کاکوان اضافه کرد: مرد کلاه‌بردار پس از پیگیریهای زن جوان در خصوص مشکلش، کاملاً زیرکانه به او گفته که دل‌بسته این زن شده و می‌خواهد زندگی‌اش را برای همیشه از آمریکا به تهران منتقل کند تا بتوانند با او ازدواج کنند اما برای انتقال اموال و داراییهایش باید دریکی از بانکها حساب ارزی بازکرده و از طریق ال سی حسابهایش را به ایران منتقل کند، اما پول کافی برای باز کردن ال‌ سی ندارد.

وی بابیان اینکه پیرو اظهارات این کلاه‌بردار، شاکی نیز مبلغ 27 میلیون تومان را به‌حساب این مرد واریز کرده، خاطرنشان کرد: اما پس از دریافت این مبلغ دیگر خبری از مرد جوان نشده و زن شاکی نیز چند روز بعد با مراجعه به دادسرا اقدام به شکایت کرده است.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ بابیان اینکه با کسب این اطلاعات بلافاصله کارآگاهان پلیس فتا اقدامات خود برای شناسایی و دستگیری این جوان را در دستور کار خود قراردادند، تصریح کرد: با توجه به اینکه متهم هیچ ارتباط حضوری با شاکی نداشته و ارتباطشان تنها از طریق فضای مجازی و صحبت تلفنی بود کارآگاهان تحقیقات خود را روی این فضا متمرکز کرده و سرانجام پس از اخذ مجوز قضایی این فرد در روز دوشنبه هفته جاری دستگیر و به مقر پلیس فتا انتقال داده شد.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با اشاره به بازرسی از مخفیگاه این متهم در خیابان پیروزی، خاطرنشان کرد: کارآگاهان پلیس فتا در بررسی سیستم رایانه این فرد متوجه شدند که زنان دیگری نیز با همین شیوه، قربانی این کلاه‌بردار شده و متهم با فریب آنان مبالغ قابل‌توجهی را کلاه‌برداری کرده است.

مدرک دکتری، سیکل شد!

کاکوان بابیان اینکه متهم هنگام آشنایی، خود را فردی بین 30 تا 40 ساله و دارای مدرک دکتری از کشور آمریکا معرفی کرده بود، اظهار کرد: اما در بررسی سوابق متهم مشخص شد که نامبرده متولد سال 67 بوده و مدرک تحصیلی‌اش نیز نه دکتری بلکه سیکل است.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با اشاره به شناسایی دیگر طعمه‌های این مرد جوان افزود: تاکنون چهار قربانی دیگر این مرد که همگی از زنان تحصیل‌کرده بودند شناسایی‌شده و این فرد از یکی از آنان مبلغ 150 میلیون تومان، از فرد دیگری 47 میلیون تومان و از دو نفر دیگر نیز به ترتیب 34 و 17 میلیون تومان کلاه‌برداری کرده است.

کاکوان با اشاره به حضور مالباختگان در مقر پلیس فتا گفت: تمامی پنج‌نفری که این مرد از آنان کلاه‌برداری کرده بود پیش‌تر سابقه ازدواج داشته و یا همسرشان فوت‌شده یا از همسر خود جداشده بودند و شیوه آشنایی‌شان با متهم نیز یکی از سایتهای همسریابی بوده است.

وی با اشاره به اعترافات فرد دستگیرشده اظهار کرد: متهم در بازجوییهای پلیسی اذعان کرد که با جستجو درسایتهای همسریابی اقدام به شناسایی زنانی که بیشتر سابقه ازدواج داشتند کرده و با معرفی خود به‌عنوان شهروند یکی از ایالتهای آمریکا اقدام به جلب اعتمادشان کرده است.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ بابیان اینکه تمامی مالباختگان به شیوه‌ای مشابه مورد کلاه‌برداری قرار گرفتند، اضافه کرد: متهم درباره اینکه چرا قربانیان خود را از میان زنان بیوه یا مطلقه انتخاب کرده است به کارآگاهان گفت که دلیلش برای انتخاب این افراد این بوده که آنان وضعیت مالی بهتری نسبت به دختران مجرد داشته و با توجه به اینکه استقلال مالی بیشتری نیز دارند راحت‌تر این مبلغ را در اختیارش قرار می‌دادند.

کاکوان افزود: متهم به شکلی کاملاً زیرکانه بدون آنکه درخواست خود را مستقیم مطرح کند این زنان را فریب داده و درواقع طوری پول را از آنان گرفته که این افراد گمان کنند که با اختیار و اراده خودشان و برای کمک به همسر آینده پول را در اختیارش قرار داده‌اند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ بابیان اینکه تحقیقات دراین پرونده ادامه دارد، گفت: متهم نیز پس از تشکیل پرونده روانه زندان شد.

شاکیان به پلیس فتا بیایند

وی از افرادی که به این شیوه مورد کلاه‌برداری قرارگرفته‌اند خواست که با مراجعه به مقر پلیس فتا شکایت خود را ثبت کنند.

یک تحلیل

00-1

هیچ‌یک از مالباختگان متهم را ندیده و تنها از طریق فضای مجازی و ارتباط تلفنی با او ارتباط داشتند. برای ازدواج حتماً باید طرف مقابل خود را از نزدیک دیده و به ارتباط مجازی اکتفا نکنیم.

برخی از عوامل بروز کلاه‌برداری در جامعه و علل آسان شدن این فعل قبیح را به‌اختصار بررسی می‌نماییم.

ناهماهنگی میان توقعات و امکانات از آن علتهای است که بسیاری از ناهنجاریها ازجمله کلاه‌برداری را سبب می‌شود. یکی از عوامل به وجود آورنده این ناهماهنگی رسانه‌ها است.

ضعف دستگاههای نظارتی:

این ضعف سبب می‌شود که ساده‌ترین روش کسب درآمد به‌صورت غیرقانونی از راحت‌ترین راهها باشد یعنی افراد می‌بینند نظارتی بر روی کارشان وجود ندارد و کسی هم آنها را مواخذه نمی‌کند، ترجیح می‌دهند با کلاه‌برداری به پول برسند.

فرایند پیچیده و طولانی دادرسی و مسیر رسیدگی به شکایت مردم نیز یکی از دلایل رواج کلاه‌برداری است.

ضعف در سیستم تعلیم و تربیت در کشور:

به دلیل ضعف دراین سیستم، پاره‌ای از اطلاعات و حفظیات غیرکاربردی به دانش آموزان تزریق می‌شود، درحالی‌که آنها بیش از هر چیز دیگر نیازمند آشنایی با قوانین و حقوقشان هستند.

ازنظر کارشناسان و پژوهشگران امور حقوقی:

عدم وجود قوانین بازدارنده

ضعف در آگاهی عمومی نسبت به کلاه‌برداری، بی‌سواد بودن برخی اقشار، ساده‌لوح بودن افراد و مشکلات روحی، روانی

طمع به مال و ثروت‌اندوزی بی‌زحمت

اثرات کلاهبرداری در جامعه:

به‌طورکلی کلاه‌برداری می‌تواند آثار مخربی را در سطح جامعه ایجاد نماید که در اینجا به برخی از این آثار شوم اشاره می‌نماییم.

ـ ایجاد ناامنی در فضای اقتصادی جامعه

ـ بی‌اعتمادی میان افراد در جامعه به‌منظور انجام فعالیتهای اقتصادی

ـ ازهم‌گسیختگی خانواده‌ها

ـ ضربه‌های روحی، روانی و اقتصادی، مالی به افراد بی‌گناه

ـ به وجود آمدن بزه در جامعه

ـ ضررهای سیاسی، مالی، تجاری و نظامی

ـ به خطر افتادن امنیت عمومی و ملی

ـ از بین بردن فرصتهای شغلی و تشدید بیکاری

منبع: خبر آنلاین

منبع تحلیل: ایران هشدار


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *