کدخدایی: احراز صلاحیت‌ها فقط برای همان دوره معتبر است

دسته: آخرین مطالب , تیتر ویژه
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۹ فروردین ۱۳۹۶


کدخدایی: احراز صلاحیت‌ها فقط برای همان دوره معتبر است

کدخدایی:

احراز صلاحیت‌ها فقط برای همان دوره معتبر است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: احراز صلاحیت افراد از سوی شورای نگهبان فقط برای همان دوره انتخاباتی است.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما اظهار کرد : شورای نگهبان نظارتی خاصی در دوره مسئولیت افراد منتخب ندارد اما اگر گزارش خاصی در خصوص دوران مسئولیت یانمایندگی فرد منتخب وجود داشته باشد قطعا در احراز صلاحیت وی برای دوره های بعدی انتخابات اثرگذار است.

وی با بیان اینکه اصولا احراز صلاحیت در مورد همان دوره است و دوره های بعدی فرد باید شرایط را احراز کند گفت:فشارهای  سیاسی به هیچ وجه در اعلام نظراعضای محترم شورای نگهبان تاثیری ندارد اما نظرات افراد مطلع شنیده می شود.

وی با اشاره به اغاز فرایند احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت : بعد از فرآیندثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به استناد ماده 57 قانون انتخابات شورای نگهبان  5 روز فرصت بررسی و اعلام نظر در مورد افراد واجد شرایط دارد.

وی تاکید کرد : در انتخابات ریاست جمهوری برخلاف تعبیری که در رسانه ها و افکار عمومی وجود دارد چیزی به عنوان رد صلاحیت نداریم چون شرایط اصل 115 قانون اساسی  باید برای اعضای شورای نگهبان احراز و سپس  نتیجه اعلام شود.

سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی گفت : از روز گذشته بررسی های اولیه پرونده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است و دستوراتی برای بررسی بیشتر پروندها صادر شد، برخی از استعلام ها باید بررسی مجدد شود کدخدایی ابراز امیدواری کرد ،شورای محترم نگهبان در فرصت5 روزه نظر خود را در مورد افراد احراز صلاحیت شده  اعلام کند اما اگر این فرصت کافی نباشد اعضای شورای نگهبان نیاز به فرصت داشته باشند این فرصت تا  5 روز دیگر قابل تمدید است اما این امر در برنامه زمان بندی انتخابات تاثیری نخواهد داشت.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد : تلاش می شود تا حداکثر در مدت 5 روز تعیین کار انجام شود اما این امر منوط به تکمیل مدارک و مستندات پرونده است تا  اعضای شورای نگهبان بتواند اعلام نظر کنند.

وی با اشاره به ناکارامدی قانون انتخابات با توجه به نیاز امروز کشور گفت :به دلیل فقدان نظام منظم ثبت نام از نامزدها انتخابات و کلی بودن قوانین مرتبط هم در این دوره و هم در  ادوار گذشته تعداد مراجعه کنندگان برای مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری بسیار بیش از نیاز است هر چند این را به ازاد بودن جامعه تعبیر می کنند اما باید نظم هم وجود داشته باشد.

وی افزود : اصل 115 قانون اساسی و شرایط قانون انتخابات ریاست جمهوری بر حضور رجال مذهبی – سیاسی تاکید کرده است و در همین تاکید قانونی سن و تحصیلات افراد  نهفته است و وقتی در قانون بر مدیریت فرد تاکید شده است   سابقه فرد در ان نهفته است و لذا کسی که سن قانونی ندارد نمی تواند مدعی این ویژگی باشد اما در عین حال ما نیازمند قوانین جزعی تردر این بخش هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه این نهاد طبق شرایط اصل 115 قانون اساسی باید با دقت نسبت به احراز شرایط اقدام کند خاطرنشان کرد :  فروانی ثبت نام افراد برای انتخابات ریاست جمهوری  از دور ششم آغاز شد و همگان شاهد بودند که حداکثر 4 تا حداکثر 10 نفراحراز صلاحیت شدند  بوده است در حالی  از 700 نفرهم داوطلب بوده اند و  این نشان از دقت شورای نگهبان است و چیزی بجز قانون اهمیت ندارد و باید اصل 115 لحاظ شود.

وی بااشاره به روند احراز صلاحیت افراد از سوی شورای محترم نگهبان گفت : روند بررسی صلاحیت ها در انتخابات ریاست جمهوری با مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان تفاوت هایی وجود دارد ،در انتخابات مجلس شورای اسلام و خبرگان برای احراز صلاحیت هیات های نظارتی را داریم وبعد شورای نگهبان هست اما برای ریاست جمهوری فقط شورای نگهبان باید صلاحیت افراد را حراز کند.

کدخدایی افزود: براین اساس بعد از بررسی پرونده نامزدها دوازده نفر اعضای شورای نگهبان باید رای گیری شود و احراز صلاحیت هر فرد منوط به کسب حداقل هفت رای اعضای محترم شورای نگهبان است اگر فردی هفت رای یا بیشتر  داشته باشد واجد شرایط باشد .

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد : انچه که در احراز صلاحیت افراد تاثیرگذار است رای اعضای شورای محترم نگهبان است و برخلاف برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر لابی با شورای نگهبان برای احراز صلاحیت افراد به هیچ وجه در رای اعضا تاثیرگذار نیست اما  زمینه برای دریافت مستندات یا نظرات افراد معتمد در مورد وضعیت تدبیر و مدیریت افراد ویا صحبت با نامزدها مهیااست و نظرات افراد شنیده می شود ولی نهایت کار این رای اعضای شورای نگهبان است که تعیین کننده است.

کدخدایی تاکید کرد: شورای نگهبان به دنبال احراز صلاحیت افراد است و در صدد رد صلاحیت نیست و در مورد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری حراز شرایط ایجابی مهم است.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر لزوم تدوین قوانین عادی برای ساماندهی نظام ثبت نام از نامزدهای انتخابات گفت : طبق بند نون اصل 110 احراز شرایط ثبت نام کنندگان برعهده شورای نگهبان است و اصل 115 هم که شرایط را ذکر کرده است همیشه در خود شورای نگهبان این مسئله مد نظر است اما شورای نگهبان مرجع قانونگذار نیست نمی تواند قوانینی را وضع که برای دیگر دستگاهها از جمله وزارت کشور الزام اور باشد باید این مسائل در قوانین عادی دیده شود.

وی افزود:  باعنایت به شرایط سنگین اصل 115 قانونگذار هیچگاه تصور نمی کرد که وقتی می گوییم رجل سیاسی و مذهبی همه افراد در جشنواره ثبت حاضر شوند و ثبت نام کنند.

کدخدایی گفت: موضوع تنظیم نظام جامع انتخابات  دریک زمانی بین مجلس و شورای نگهبان متوقف شد اما با توته به احساس ضرورت در این زمینه ،مقام معظم رهبری در قالب سیاستهای کلی چند ماه پیش این مسئله را  ابلاغ فرمودند و شرایط کلی مورد نیاز برای نظام جامع انتخاباتی از سوی ایشان تبیین شد ،لذا مجلس ودولت باید بررسی کنند.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: تعیین معیارهای رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن درسیاستهای کلی جز 5 بند 10  برعهده شورای نگهبان گذاشته شده است اما این شورا  فرصت لازم را در این مدت نداشتیم.

وی ابراز امیدواری کرد: در مرحله بررسی صلاحیت نامزدها با دقت در این سیاستهای کلی مصادیق را تعیین شود  وبعد از این مرحله طبق وظیفه قانونی  طبق بند 10 سیاستهای کلی ابلاغی معیارهای لازم  اعلام خواهد شد و  مجلس هم می تواند قانون های کلی وضع کند تا ان شالله در دور بعدی از این مرحله گذر کرده باشیم .

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: اختلاف در تعیین شاخص ها به این دلیل است که چون بند 9 اصل 110 تعیین شرایط را به شورای نگهبان گذاشته است اعضای شورای نگهبان براین باور بودند که اگر این تعیین شاخص ها به مجلس واگذار شود طبیعتا هر بار می تواند شاخص ها تغییر دهد و اختیار ذیل بند 110 مخدوش شود که این مشکل سیاستهای کلی برطرف شده و مسیر  برای اصلاح قانون انتخابات باز است.

کدخدایی خاطرنشان کرد: شورای محترم نگهبان از زمانی که سیاستهای ابلاغ شد  درگیر دو مصوبه سنگین لایحه برنامه ششم و قانون بودجه بودو شورا تا روز پایانی سال درگیر این دو قانون مهم بود و فرصتی برای بررسی نداشت و بعد از عیدهم این فرصت مهیا نشد اما این امر  در الویت کاری امسال شورای نگهبان است.

سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی خاطرنشان کرد: در سال 91 همین مسئله که به دلیل کلی بودن شرایط مندرج در  اصل 115 قانون اساسی ممکن است افراد زیادی ثبت نام کنند مطرح شد لذا جلسات مستمری در شورای نگهبان برگزار شدکه این جلسات به تدوین  یک دستور العمل  اجرای اصل 115 قانون اساسی اما چون شورای نگهبان مستند قانونی برای قانونگذاری نداشت و نمی توانست به دیگر دستگاهها ابلاغ کند لذا این دستورالعل برای اعضای شورا نگهبان تعیین شد که منجر به سامان دهی  احراز شرایط شد.

وی افزود: با توجه به ابلاغ سیاستهای کلی این راه هم اکنون باز شده است و برهمین اساس شورای نگهبان می تواند چنانچه تفسیر یا دستورالعملی داشت می تواند انرا برای اجرا به نهادهای ذیربط ابلا غ کند.

سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی با اشاره ضعف قانون در زمینه هزینه های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات گفت : در بخش تبلیغات هم  قانون انتخابات پاسخگوی نیاز امروز نیست در این قانون صرفا بر دو نکته زمان تبلیغات و عدم استفاده از اموال عمومی و بیت المال در تبلیغات انتخابات تاکید شده است و امروز  اگر سوال شودکه فلان شخصی که الان سخنرانی می کند تبلغ محسوب می شود یا خیر اصولا تمیز دادن ان بسیار مشکل است.

وی تاکید کرد: باید در قانون مشخص باشد که  هزینه تبلیغات که تا چه میزان باید انجام شود که این نکته مهم  در سیاستهای ابلاغی امده است و باید در قانون اتی این موضوع به روشنی مشخص شود چراکه  می تواند اسیب جدی به انتخابات وارد کند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به برخی مفاهیم رایج شده در این دوره از انتخابات مبنی بر نامزدهای پوششی و نوع برخورد این شورا با این پدیده گفت : شورای نگهبان نمی تواند انگیزده افراد را بررسی کند و نمی تواند نیت خوانی کند اگر کسی ثبت نام کرده است حسب ظاهر برای حضور در گردونه انتخابات  امده است  و اگر تایید صلاحیت شد دیگر اینکه اصطلاحا نامزد پوششی است یا خیر؟فقط تا پیش از احراز صلاحیت می تواند در رای اعضا تاثیرگذار باشد. منبع : میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *