کجاست چشم بینا و گوش شنوا؟!

دسته: آخرین مطالب , اخلاق و رفتار
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶


کجاست چشم بینا و گوش شنوا؟!

کجاست چشم بینا و گوش شنوا؟!

 

حامد رفیعی

 گاه مردم فاسد می شوند و کیفر دنیوی آنها چنین حکومتهایی است؛ همان گونه که علی(علیهالسلام) در وصیّت نامه خود درباره کسانی که نهی از منکر را ترک می کنند فرمود: «اگر چنین کنید بَدان بر شما مسلّط میشوند، سپس هر قدر دعا می کنید، مستجاب نمی شود».

کسی که به ذات پاک پروردگار و عدالت او ایمان دارد، معتقد است که اساس این عالم، بر عدالت بنا شده، و ظلم و ستم بر خلاف طبیعت جهان آفرینش است، پس چرا گروهی از جبّاران بر صحنه جهان ظاهر شده و بر انسان ها ظلم روا می دارند؟ چرا با توجّه به عدل پروردگار، به این گروه امکان فعّالیت داده شده است؟

این امر علل مختلفی می تواند داشته باشد، که در ادامه به آن ها می پردازیم؛

 مردم فاسد می شوند!

گاه مردم فاسد می شوند و کیفر دنیوی آنها چنین حکومتهایی است؛ همان گونه که علی(علیه السلام) در وصیّت نامه خود درباره کسانی که نهی از منکر را ترک می کنند فرمود:

«اگر چنین کنید بَدان بر شما مسلّط می شوند، سپس هر قدر دعا می کنید، مستجاب نمی شود».

 ستمگران هم خوبی هایی دارند!

گاه افراد ظالم و ستمگر دارای کارهای نیکی هستند که به خاطر همان نیکی ها، مدّتی به آنها مهلت داده می شود. همان گونه که در حدیثی نقل شده است که: «موسی(علیه السلام) به پیشگاه خداوند عرضه داشت، فرعون را چهارصد سال مهلت دادی در حالی که او ادّعای خدایی می کند و پیامبر و آیاتت را تکذیب می نماید! خطاب آمد که او مردی خوش اخلاق و سهل الحجاب است (یعنی مردم به آسانی می توانند به او دسترسی پیدا کنند) من دوست داشتم که پاداش این صفات خوب را به او بدهم»

 خداوند مهلت اندیشه می دهد!

دلیل سوم همان فرمایش امام علی در نهج البلاغه است که می فرماید: «خداوند هرگز ستمگران دنیا را درهم نشکسته، مگر بعد از آنکه به آنان مهلت داده و نعمت فراوان بخشیده (تا فرصت فکر و اندیشه را داشته باشند و شکر نعمت های الهی را بجا آورند، ولی غالباً به جای شکرِ نعمت، مغرور شدند و بر ظلم خود افزودند!)»

 خداوند مهلت گناه می دهد!

دلیل چهارم این است که برخی از آنان به هیچ وجه قابل هدایت نیستند؛ خداوند به آنها مهلت می دهد تا پشتشان از بار گناه سنگین تر شود و مجازاتشان شدیدتر گردد. درست مانند کسی که از درختی بالا رود، هر چه بالاتر رود، سقوط او دردناکتر و شکننده تر است. قرآن می فرماید: «آنها که کافر شدند (و راه طغیان پیش گرفتند) تصوّر نکنند اگر به آنان مهلت می دهیم به سودشان است. ما به آنان مهلت می دهیم فقط برای اینکه بر گناهان خود بیفزایند و برای آنها عذاب خوارکننده ای (آماده شده) است».( سوره آل عمران/ 178)

 سختی ها آزمون است!

امام علی علیه السلام، به سؤالات ناخواسته ای که در ذهن یارانشان، از پیروزی های بنی امیّه پدید می آید، این گونه پاسخ می گوید که: «هرگز استخوان شکسته هیچ امّتی را ترمیم نکرده، مگر بعد از تحمّل مشکلات و آزمون ها.» این سخن امام، وجوب وحدت در دین و تفرقه نداشتن در آراء را گوشزد می کند.

هر جمعیّتی که برای یاری دین از انبیا تبعیّت کرده اند و یا برای رسیدن به دنیا از پادشاهشان پیروی کرده اند به مقصود نرسیده اند، مگر پس از سپری کردن دوران ضعف و ناتوانی، و حمایت کردن از یکدیگر، و گرفتار شدن به دشواریهای طاقت فرسایی که موجب آمادگی توسّل بدرگاه خداوند متعال شده است و دلهای آنها را به هم نزدیک و اراده آنها را برای رسیدن به پیروزی آماده کرده است.

 کجاست چشم بینا و گوش شنوا؟!

در عصر پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله در جنگ هایی همچون جنگ «احزاب»، زمانی نصرت الهی فرا رسید که لشکر اسلام در شدیدترین فشارها قرار داشت و تا به آن مرحله رسیده بود که قرآن می فرماید: « از شدّت ترس و ناراحتی جانها به لب رسیده بود… و مؤمنان در آزمون سختی قرار گرفته بودند و شدیداً به لرزه در آمده بودند» ( سوره احزاب/ 10-11)

البته این وقایع برای آنها که چشم باز و گوش شنوا و قلب دانا دارند باعث عبرت است، لذا مولای متقیان علیه السلام، می فرماید: «ولی نه هر کس که مغز دارد اندیشمند است، و نه هر صاحب گوشی شنوا، و نه هر صاحب چشمی بینا.»

 کلام پایانی

صفحات تاریخ بشر پر از درس های عبرت است. دوران کوتاه عمر ما نیز، اگر درست بنگریم! مملوّ از این درس ها است؛ بلکه در و دیوار عالم هستی را عبرت ها پوشانده است…ولی افسوس! آنان که باید ببینند و بشنوند و بخوانند و عبرت گیرند، اندکند و به همین دلیل، در راههای خطا گام می نهند و به سرنوشت های شوم و ناگوار، در دنیا و آخرت، مبتلا می گردند.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۶۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *