کاهش زمین‌خواری با اقدامات دستگاه قضایی

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۹ تیر ۱۳۹۵


کاهش زمین‌خواری با اقدامات دستگاه قضایی

کاهش زمین‌خواری با اقدامات دستگاه قضایی

زمین‌خواری از جمله معضلاتی است که دستگاه‌قضایی برای برخورد با آن از راهکارهای مختلفی استفاده می‌کند این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد برخورد قوه‌قضاییه با زمین‌خواری منجر به‌بازپس‌گیری اراضی زیادی شده است.
رشد زمین‌خواری متوقف شده است
با توجه به برخوردهای قانونی که قوه‌قضاییه برای مقابله با زمین‌خواری در نظر گرفته است بر این اساس رییس دادگستری گناوه با اشاره به اقدامات قانونی در راستای کاهش زمین‌خواری بیان می‌کند: رشد زمین‌خواری در این شهرستان با پیگیری و برخوردهای قانونی صورت گرفته متوقف شده است.داریوش قاسمی زاده خاطرنشان می‌کند: هرچند پرونده‌هایی در‌این‌زمینه موجود است که مربوط به قبل بوده و در مراجع قضایی و نیروی انتظامی در جریان است اما پرونده‌های زمین‌خواری و دریاخواری و تصرف اموال عمومی جدید وجود ندارد. وی اضافه می‌کند: تغییر کاربری زمینهای کشاورزی به‌صورت غیرمجاز در‌ این شهرستان وجود دارد که در این زمینه با تشکیل 10 فقره پرونده بر اساس تبصره 1 ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی و باغها، دستور قلع‌وقمع و تخریب آنان صادر و همگی در هفته گذشته اجرا شده است.
رییس دادگستری گناوه اظهار می‌کند: کارهای خوبی نیز در برخورد با فساد اداری و اقتصادی در سال گذشته و 3 ماه اول امسال صورت گرفته و چندین پرونده در این زمینه در اداره‌ها وجود داشته که منجر به کیفرخواست شده است. وی می‌گوید: بیش از 30 پرونده درباره با کمیسیون ماده 100 شهرداری در سال 94 تشکیل که دستور حکم قلع‌وقمع و تخریب آنها صادر شده است. این مقام مسئول می‌افزاید: مهندسان ناظر شهرداری دقت لازم و نظارت خوبی در انجام وظایف خود در‌این‌باره نداشته‌اند به همین دلیل ساخت‌وسازهای بدون پروانه یا خارج از ضوابط و مقررات که به‌نوعی تغییر در مبلمان شهری است، انجام شده است. قاسمی زاده بیان می‌کند: احکام صادره قلع‌وقمع و تخریبهای به‌عمل‌آمده عامل مهم بازدارنده و پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز و بدون رعایت ضوابط شهرداری در سطح شهرستان بوده است. قاسمی زاده بیان می‌کند: دراین‌باره حکم تخریب چندین پرونده مربوط به ملکهای تجاری و پاساژها صادر شده است.
کارگروه پیشگیری از تصرفات اراضی تشکیل می‌شود
یکی از کارهای مهم در راستای پیشگیری از زمین‌خواری تشکیل کارگروه برای پیشگیری از تصرف زمین‌خواری است که بر این‌اساس معاون اجتماعی دادگستری چهارمحال‌و‌بختیاری ضمن ارائه آمار مربوط به تصرفات اراضی در سال 94 توضیح می‌دهد ‌که با توجه به اینکه تصرفات اراضی هم از طریق دستگاههای دولتی و هم بخش خصوصی و اشخاص صورت می‌گیرد باید در پیشگیری از تصرفات اراضی کارگروهی تشکیل شده و وظایف دستگاهها در این خصوص مشخص شود.
عبدالرضا علیمحمدی، ضمن ارائه آمار مربوط به تصرفات اراضی در سال 94 خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه تصرفات اراضی هم از طریق دستگاههای دولتی و هم بخش خصوصی و اشخاص صورت می‌گیرد و از طرفی با توجه به تعدد دستگاههای متولی در بخش اراضی، باید در پیشگیری از تصرفات اراضی برنامه‌ریزی و وظایف دستگاهها در این بخش احصا و مشخص شود.
هزار هکتار از اراضی دولتی از چنگال زمین‌خواران رفع تصرف شده است
این در حالی است که رییس دادگستری سیستان و بلوچستان می‌گوید که سال گذشته هزار هکتار از اراضی دولتی از چنگال زمین‌خواران رفع تصرف شد و به بیت‌المال ارجاع شده است. حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی خاطرنشان می‌کند: در سال گذشته دشت سمسور ایرانشهر را که در این مکان 70 چاه غیر‌مجاز حفر شده بود و 100 هکتار از زمینهای این منطقه به تصرف زمین‌خواران در‌آمده بود، رفع تصرف کرده است.
وی تصریح می‌کند: با مصوبات شورای پیشگیری، تصرفات دشت سمسور ساماندهی شد و 17 تعاونی در دشت سمسور احداث شد و 51 نفر در این تعاونیها مشغول به کار شدند و 300 هکتار از اراضی منابع طبیعی به شکل قانونی به این 17 تعاونی واگذار شد و مجوز استیصال هر ثانیه 300 متر مکعب آب برای تأمین نیاز این 17 تعاونی داده شده است. حجت‌الاسلام حمیدی تأکید می‌کند: اراضی رفع تصرف شده و همان 300 هکتار در اختیار افراد قرار گرفته است. حجت‌الاسلام حمیدی با اعلام این مطلب که سال گذشته هزار هکتار از اراضی دولتی از چنگ زمین‌خواران رفع تصرف شد و به‌بیت‌المال ارجاع شده است، یادآور می‌شود: در دستگاههای قضایی شعبات ویژه‌ای تشکیل شده تا پرونده‌های زمین‌خواری خارج از نوبت رسیدگی و احکام آن اجرایی شود. وی پیشگیری از وقوع جرم را یکی از اولویتهای قوه‌قضاییه می‌داند و می‌افزاید: معاونت پیشگیری از وقوع جرم یکی از معاونتهای نو‌پا در قوه‌قضاییه است که کارهای مهمی در سطح استان و کشور انجام داده است.
برخورد با پرونده‌های زمین‌خواری و تجاوز به اراضی ملی در گلپایگان
رییس دادگستری گلپایگان بیان می‌کند: پرونده‌های زمین‌خواری، تعرض، تجاوز به اراضی ملی و حقوق بیت‌المال و تغییر کاربری اراضی ملی و باغها به طور جد در گلپایگان مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گیرد.
حجت‌الاسلام سید حسین حسینی وردنجانی تصریح می‌کند: در سال ۹۴ دادگستری گلپایگان حدود ۲۲ هزار و ۴۱۱ پرونده وارده داشته که طی همین سال حدود ۲۲ هزار و ۷۶۷ پرونده را مورد رسیدگی قرار داده است.
وی می‌افزاید: به لحاظ رسیدگی به ۳۵۶ پرونده از آمار موجودی دادگستری مازاد بر آمار وارده سال ۹۴ از نظر ارزیابی عملکرد دادگستری شهرستان مثبت بوده که امیدواریم به همین منوال بتوانیم نسبت به عملکرد خود پاسخگوی مراجعان باشیم. منبع: روزنامه حمایت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *