کاهش دو درصدی آمار ولادت

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۴ آذر ۱۳۹۵


کاهش دو درصدی آمار ولادت

سخنگوی سازمان ثبت احوال:

  کاهش دو درصدی آمار ولادت

  نحوه مواجهه ثبت احوال با نامهای نامانوس

988027975

سخنگوی سازمان ثبت احوال با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و56 هزار و 322مورد واقعه ولادت در مدت مشابه داشتیم تأکید کرد: مقایسه آمار امسال با سال گذشته نشانگر کاهش دو درصدی در آمار ولادت است.

سیف الله ابوترابی در نشست خبری با اشاره به‌ اینکه از ابتدای سال 95 تا پایان آبان ماه یک میلیون و 32 هزار و 988 واقعه ولادت در کشور به ثبت رسیده است، گفت: جمعیت کشور در حال حاضر به 80 میلیون و 481 هزار و 759 نفر رسیده است. وی ادامه داد: در این‌مدت 244 هزار و 171 مورد واقعه فوت در کشور ثبت شده که افزایش 0.02 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد هستیم. سخنگوی سازمان ثبت احوال با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و 56 هزار و 322 مورد واقعه ولادت در مدت مشابه داشتیم تأکید کرد: مقایسه آمار امسال با سال گذشته نشانگر کاهش دو درصدی در آمار ولادت است. مشاور رئیس سازمان ثبت احوال خاطرنشان کرد: در هشت ماهه سال جاری 31 درصد ولادتها از مادران 25 تا 29 ساله بوده و سهم مادران گروه سنی 30 تا 34 سال 26 درصد بوده که این سهم در سال 90 به‌ترتیب 32 و 31 درصد بوده است. ابوترابی گفت: میانگین سن متوفیان در هشت ماه گذشته 63 سال است که این رقم برای خانمها 66 و برای مردان 61 سال است. این در حالی است که میانگین سن فوت شدگان خانم در سال 90، 63 سال و برای مردان 59 سال بوده است. سخنگوی سازمان ثبت احوال با اشاره به نامهای محبوب در میان خانواده‌های ایرانی ادامه داد: در سال جاری نامهای فاطمه و امیرعلی محبوب‌ترین نامها در میان نامگذاری خانواده‌های ایرانی بوده است. وی اضافه کرد: محبوب‌ترین نامها برای دختران به‌ترتیب فاطمه، زهرا، نازنین زهرا، یسنا، زینب، حلما، باران و ریحانه بوده است. همچنین محبوب‌ترین نامها برای پسران به‌ترتیب امیرعلی، محمد، امیرحسین، علی، ابوالفضل، حسین، محمدطاها، امیرعباس و محمدحسین بوده است. وی با بیان اینکه سریالهای تلویزیونی و همچنین مناسبتها در نامگذاری فرزندان از سوی خانواده‌ها مؤثر است، گفت: در ایام محرم نامهای امیرحسین، حسین، ابوالفضل، امیرعلی و امیرعباس برای پسران و نامهای فاطمه، زهرا، زینب و نازنین زهرا برای دختران فراوانی بیشتری داشته است.

نحوه برخورد ثبت احوال با نامهای نامانوس

ابوترابی در مورد ممنوعیت نامگذاری برخی اسامی بر روی فرزندان گفت: نامهایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی، عناوین و القاب زننده یا نامتناسب با جنس باشد ممنوع است، اما اگر نامی زننده نباشد و به‌ هر دلیلی در سامانه خدمات الکترونیکی ثبت احوال ذکر نشده باشد آن نام در کمیته‌ای با حضور اساتید دانشگاهی زبان فارسی، عربی و … بررسی می‌شود تا در صورت داشتن شرایط ثبت شود.

مخالفت با 67 مورد نام پیشنهادی خانوادهها در سال 95

وی با بیان اینکه از ابتدای سال 95 در 67 مورد با نام گذاری فرزندان از سوی خانواده‌ها موافقت نشده است، تأکید کرد: اسامی همچون ژاکلین، کاترین و رایمون از جمله اسامی بوده که به‌دلیل مغایرت با فرهنگ ملی و اسلامی با آنها مخالفت شده است.

صدور 64 میلیون کارت شناسایی ملی تاکنون

مشاور رئیس سازمان ثبت احوال از ثبت بیش از 107 میلیون رکورد اطلاعات هویتی ایرانیان در پایگاه ثبت احوال خبر داد و گفت: تا امروز بیش از 64 میلیون کارت شناسایی ملی و 12 میلیون و 894 هزار کارت هوشمند ملی صادر شده است و از این تعداد 10 میلیون و 436 هزار کارت ملی هوشمند تحویل شهروندان شده است. همچنین حدود دو میلیون کارت در مراحل تحویل است و 6 میلیون نفر در مراحل ثبت نام و صدور کارت هستند. ابوترابی خاطرنشان کرد: به‌دلیل محدودیتهای زیرساختی فراخوانی برای ثبت نام کارت هوشمند ملی نداریم اما افرادی که به 15 سالگی می‌رسند یا کسانی که کارت ملی خود را گم کرده اند می‌توانند کارت هوشمند تحویل بگیرند.

پیش بینی صدور 5 میلیون کارت هوشمند تا پایان سال

ابوترابی افزود: خط تولید و صدور کارت هوشمند از هفته گذشته ارتقا یافته و با ظرفیت بیشتری کارت صادر می‌شود و امیدواریم با این روند تا پایان سال برای 5 میلیون نفر کارت هوشمند صادر شود و همچنین فاصله ثبت نام تا صدور کارت از شش ماه به یک ماه کاهش یابد زیرا در حال حاضر 5 خط تولید کارت به‌صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند. سخنگوی سازمان ثبت احوال در مورد آمار ازدواج و طلاق خاطرنشان کرد: در 7 ماهه سال جاری 448 هزار و 945 واقعه ازدواج و 102 هزار و 81 واقعه طلاق ثبت شده است.

رقم طلاق در کشور معادل 2 صدم جمعیت است

وی در توضیح کاهش آمار ازدواج گفت:تعداد ازدواج با توجه به گذار جمعیتی متولدان دوره انفجار جمعیت دهه 60 از سال 90 به این‌طرف هر سال 5 درصد کاهش داشته است همچنین در مورد آمار طلاق با توجه به تشکیل خانواده‌های جدید و افزایش خانواده‌های در معرض طلاق احتمال بروز طلاق هم افزایش می‌یابد به‌طوری که نرخ طلاق در سال 90، 19 مورد به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت بوده که این رقم امسال به 21 مورد در هر 10 هزار نفر جمعیت رسیده است. وی از بررسی ازدواج و طلاق خبر داد و گفت: چهره واقعی ازدواج و طلاق با مشارکت معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و اساتید دانشگاهی ترسیم می‌شود.

ابوترابی ادامه داد: از ابتدای سال جاری دو میلیون و 500 هزار جلد شناسنامه برای شهروندان صادر شده است که 67 درصد آن برای افراد بالای 15 سال بوده است.

تغییر نام 15 هزار نفر در نیمه اول سال 95

وی همچنین از تغییر نام 15 هزار و 457 نفر در نیمه اول سال 95 خبر داد و تصریح کرد: از این تعداد 1335 مورد با احکام مراجع قضایی انجام شده و مابقی تغییر نام مذهبی به مذهبی یا موارد مشابه بوده از طریق قوانین داخلی ثبت احوال انجام شده است.

بیشترین درخواست تغییر، مربوط به حذف نام مکان از پسوند خانوادگی بود

مشاور رئیس سازمان ثبت احوال گفت: در این‌مدت 41 هزار و 313 مورد تغییر نام خانوادگی ثبت شد که بیشتر آن مربوط به حذف نام مکان از پسوند خانوادگی بوده است. وی ادامه داد: در شش ماه اول سال هزار و 482 گواهی تجرد برای ایرانیان خارج از کشور صادر شده است و همچنین 6 هزار و 532 مورد کارت شناسایی ملی برای ایرانیان خارج از کشور صادر شد. ابوترابی در پاسخ به سوالی در مورد استفاده از شناسنامه مردگان در انتخابات گفت: با توجه به تطبیق هویت فرد در هنگام رأی گیری این‌امکان که عملا کسی بتواند از شناسنامه مرده برای حضور در انتخابات استفاده کند مردود است.

تولد پسران بیش از دختران

وی از افزایش جمعیت کشور به 80 میلیون و 481 هزار و 759 نفر تا صبح امروز خبر داد و تأکید کرد: نسبت جنسی در کشور تولد 105 پسر در مقابل 100 نوزاد دختر را نشان می‌دهد که این آمار طبیعی است. وی در مورد هزینه‌های ثبت نام کارت ملی هوشمند گفت: برای ثبت نام کارت ملی هوشمند شهروندان باید 20 هزار تومان به حساب خزانه دولت واریز کنند و مبلغ 9 هزار تومان نیز در دفاتر پیشخوان پرداخت کنند و هر گونه اضافه دریافتی از این مبلغ غیرقانونی است و شهروندان می‌توانند با ارایه گزارش به ثبت احوال موضوع را پیگیری کنند.

منبع: مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *