کاهش جمعیت کیفری زندانها مستلزم استفاده از همه ظرفیتهای تأمینی و تربیتی


دسته: حقوق زندانیان
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵


کاهش جمعیت کیفری زندانها مستلزم استفاده از همه ظرفیتهای تأمینی و تربیتی


کاهش جمعیت کیفری زندانها مستلزم استفاده از همه ظرفیتهای تأمینی و تربیتی

مدیرکل زندانهای استان قزوین تأکید کرد: کاهش جمعیت کیفری زندانها مستلزم استفاده از همه ظرفیتهای تأمینی و تربیتی است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل زندانهای استان قزوین: حمیدرضا فراست طلب در حاشیه بازدید سرزده از زندان مرکزی گفت: موضوع کاهش جمعیت کیفری زندانها همواره دغدغه مسئولین زندانها بوده و بایستی همه ظرفیتهای تأمینی و تربیتی زندانها در خدمت برنامه‌های کاهش جمعیت کیفری زندانیان باشد.
وی افزود: تـمـامی ‌برنامه‌های تأمینی و تربیتی زندانها مانند حلقه‌های زنجیر به یکدیگر مرتبط بوده و تلفیق این دو بر کاهش جمعیت کیفری زندانیان تأثیرگذار خواهد بود.
به‌عنوان نمونه، برنامه‌های تربیتی ازجمله آموزشهای رسمی و غیررسمی چنانچه در فضایی توأم با آرامش و نشاط، در سطح کیفی و قابل قبولی به زندانیان ارائه شود، این موضوع تأثیر مثبتی بر رفتار و سبک زندگی آنها داشته و زمینه‌های اصلاح و کاهش تکرار جرم را محیا می‌سازد.
لذا برای پایین آمدن میزان جرم و بزهکاری و درنتیجه کاهش جمعیت کیفری می‌بایست خدمات زندانبانی توسعه یابد.
فراست طلب در ادامه بر لزوم ارائه راهکارهای فرهنگی و افزایش سطح آگاهی زندانیان تأکید کرد و گفت: باید راهکارهای فرهنگی و تربیتی در فعالیتهای روزانه زندانیان به‌گونه‌ای گنجانده شود تا زندان با به‌کارگیری تخصص و نگاه جدی به برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی زندانیان، به یک آموزشگاه تربیتی تبدیل شود.
چراکه بخش عمده‌ای از زندانیان، محکومانی هستند که به علت فقر فرهنگی وتربیتی مرتکب جرم شده‌اند.
مدیرکل زندانهای استان قزوین همچنین بابیان اینکه محیط زندان برای آن دسته از محکومانی که ناگزیر از حبس هستند، باید طوری باشد که امکان بازگشت شرافتمندانه آنان به آغوش جامعه فراهم شود، خاطرنشان کرد: کم نیستند زندانیانی که ازنظر مادی در وضعیت متوسط جامعه قرار دارند، اما به زندان می‌افتند، علت ارتکاب بزه در این دسته از زندانیان ضعف اعتقادهای مذهبی، عقیدتی و فرهنگی اجتماعی است.
فراست طلب خواستار توسعه خدمات زندانبانی به زندانیان شد و تصریح داشت:
ارائه خدمات زندانبانی در بعد حرفه‌ای در دوران حبس عاملی بازدارنده و مؤثر برای کاهش تکرار جرم و عود مجدد به زندان است وامیدواریم با ارتقاء خدمات در همه حوزه‌ها در کاهش جمعیت کیفری زندانیان مؤثر باشیم.
وی همچنین با اشاره به فعالیت حوزه اجرای احکام زندانها و تعامل با دستگاه قضایی استان اذعان داشت: تأسیسات حقوقی قانون جدید نیز راهکارهای مؤثری برای کاهش تعداد زندانیان به شمار می‌رود. بهره‌مندی یکسان و هم‌زمان از راهکارهای فرهنگی و قضایی وسایر خدمات نظام زندانبانی برای جلوگیری از افزایش جمعیت کیفری باید موردتوجه مدیران و مسئولان زندانها قرار گیرد.
مدیرکل زندانهای استان قزوین در پایان به نقش کلیدی اجرای احکام و مددکاری در کاهش جمعیت کیفری اشاره وابراز امیدواری کرد: با همکاریهای بین بخشی در زندان و شناسایی ظرفیتهای موجود بتوان درزمینه کاهش جمعیت کیفری گامهای قابل‌قبول و مثبتی را برداشت.
منبع: سازمان زندانها

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *