کاهش جرایم با اجرای برنامه‌های اصلاحی در زندانها

دسته: گزارش حقوقی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۰ آذر ۱۳۹۵


کاهش جرایم با اجرای برنامه‌های اصلاحی در زندانها



کاهش جرایم با اجرای برنامه‌های اصلاحی در زندانها

آمارهای نشان می‌دهد به طور کلی 44 درصد زندانیان سابقه‌دار هستند و پیش از این هم در زندان بوده‌اند اما با اجرای برنامه‌های اصلاحی در زندانها از جمله توسعه سوادآموزی، آموزشهای فنی و حرفه‌ای، حرفه آموزی و برگزاری برنامه‌های فرهنگی بازگشت زندانیان به زندان کمتر شده است؛ نمود بیرونی این آمار یعنی زندانیان پس از آزادی، کمتر مرتکب جرم می‌شوند و برای همین هم کمتر به زندان باز می‌گردند.
مقامات و مدیران زندانها در استانها هم توجه به برنامه‌های اصلاحی را یکی از اولویتهای مهم در زندانها می‌دانند و معتقدند توسعه آموزشها و برنامه‌های تربیتی در این راستا می‌تواند راهگشا باشد.
توسعه اشتغال پیش شرط موفقیت 
برنامه‌های اصلاحی و تربیتی است
با توجه به اینکه زندان محل اصلاح و تربیت محسوب می‌شود بر این اساس اصغر جهانگیر، رییس سازمان زندانها یکی از شروط موفقیت در برنامه‌های اصلاحی زندانها را  توسعه آمارهای کاربردی در زندانها می‌داند و درباره راهکار دست‌یابی به این هدف می‌گوید:
باید از تمامی اطلاعات مورد نیاز آمارهای دقیق داشته باشیم تا بتوانیم برنامه‌ریزی دقیقی با استفاده از تمامی ظرفیتها داشته باشیم.
ضرورت اجرای برنامه‌های اصلاحی
مدیرکل زندانهای استان خوزستان با تایید اینکه مباحث اجتماعی و پیشگیری از آسیبهای جامعه باید مورد توجه باشد، بر ضرورت اجرای برنامه‌های اصلاحی و تربیتی زندانیان و باز هنجار‌پذیری آنان تاکید
 می‌کند‌. 
رضا پوستچی بیان می‌کند:
استانداری در راستای تقویت خدمات اجتماعی و اصلاح مجرمان آمادگی همکاری و حمایت از اداره کل زندانهای استان است.
 وی ضمن تاکید بر ضرورت هم‌افزایی همه سازمانها و نهادها برای توسعه خدمت‌رسانی و کار جمعی با پرهیز از نگاه صنفی به امور، از آمادگی این اداره کل برای تحقق اهداف اجتماعی و توسعه امنیت و رفاه جامعه در عرصه نگهداری مجرمان و اصلاح و تربیت آنان خبر 
می‌دهد. مدیرکل زندانهای خوزستان می‌گوید:
اعتقاد ما این است که زندانیان با اجرای برنامه‌های تربیتی می‌توانند متنبه شده و ضمن اصلاح رفتارهای مجرمانه، بازگشت سعادتمندانه‌ای به جامعه داشته باشند.
وی از اقدامات علمی در‌روشهای تربیتی مانند مشاوره و روان‌درمانی خبر می‌دهد و می‌گوید: بیش از ۴هزار نفر از مجرمان ما امروز تحت تاثیر دین هستند، بنابراین با تلاش همکاران زندانهای استان تحولات خوبی در‌زندانها ایجاد شده که یکی از نتایج مثبت و خوب آن کاهش عود مجدد جرم و بازگشت به زندان افراد آزاد شده به کمتر از ۶ در صد است.
حرفه‌آموزی مهمترین رکن
این در حالی است که مدیر زندان مرکزی زاهدان از‌ارایه ۲۴ حرفه آموزشی به مددجویان زندان زاهدان خبر داد. بر این اساس محمد حسین خسروی معتقد است که  به منظور توسعه پایدار اشتغال در بین زندانیان با همکاری سازمان فنی‌وحرفه‌ای کارگاههای آموزشی در رشته‌های  مختلف برای مددجویان در سال گذشته در زاهدان تشکیل شد.
وی ادامه می‌دهد: این کارگاههای آموزشی در رشته‌های رایانه، خیاطی، برق ساختمان، درودگری، قالی‌بافی، آرایش و پیرایش، برق صنعتی، جوشکاری، اتومکانیک، تاسیسات و صنایع دستی در‌قالب ۴۴ حرفه آموزشی تشکیل شده است.
وی می‌افزاید: در اواخر سال گذشته ۲۱ نفر از مددجویان زندان مرکزی زاهدان موفق به کسب گواهی الکترونیکی در رشته‌های فعال در مرکز آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای سیدالشهداء زندان شدند.
وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان از مهمترین ارکان برنامه‌های اصلاحی و تربیتی در زندانها است، خاطر‌نشان می‌کند: با ظرفیت سنجی و استاندارد سازی آموزشها می‌توان در مسیر اشتغال زندانیان گامهای مفیدی برداشت. رییس اداره فرهنگی و تربیتی زندانهای بیرجند می‌گوید:
برنامه‌های قرآنی مهمترین برنامه‌های اصلاحی و تربیتی در‌زندان است که در زندانهای استان زمینه حفظ قرآن کریم برای زندانیان و خانواده‌های آنها فراهم شده است‌.
 حجت‌الاسلام و المسلمین محمد سنجری می‌افزاید‌: با هماهنگی مسئولان قضایی استان به هر زندانی یا خانواده وی که بتوانند سه صفحه از قرآن مجید را حفظ کنند یک روز مرخصی تشویقی و به هر زندانی که یک جزء کامل حفظ کند ۱۴ روز مرخصی تشویقی اعطاء 
می‌شود. رییس اداره فرهنگی و تربیتی زندانهای استان همچنین به فراهم شدن زمینه  آموزش برای زندانیان بازمانده از تحصیل اشاره می‌کند و می‌افزاید‌:
در زندان مرکزی بیرجند با همکاری اداره آموزش و پرورش ۶ کلاس آموزش نهضت سواد آموزی در دوره‌های سواد، تحکیم، انتقال راه‌اندازی شده است که ۱۲۵ نفر زندانی هم اکنون در این دوره‌ها مشغول آموزش سوادآموزی 
هستند‌. 
سنجری می‌افزاید‌:
در دوره‌های اول و دوم متوسطه نیز ۱۴۵ نفر زندانی هم اکنون در مدارس تربیت و دانش مشغول به تحصیل هستند.
 وی بیان می‌کند: با دانشگاه پیام نور نیز تفاهم‌نامه همکاری امضاء شده است که زندانیان متقاضی می‌توانند در محل زندان به تحصیل بپردازند‌.
توسعه آموزشهای کاربردی در زندانهای گیلان
مدیرکل زندانهای استان گیلان می‌گوید: اصلاح و تربیت در راس کار زندانبانی قرار دارد و باید در زندانهای گیلان با برگزاری کلاسهای دینی، اصلاحی و تربیتی باورهای درونی مددجویان را تقویت کرده تا بعد از آزادی فرد مفیدی برای جامعه باشند.
سید حمید حسینی بیان می‌کند: اصلاح و تربیت در راس کار زندانبانی قرار دارد و باید در زندانهای گیلان با برگزاری کلاسهای دینی‌، اصلاحی و تربیتی باورهای درونی مددجویان را تقویت کرده تا بعد از آزادی فرد مفیدی برای جامعه باشند. وی تاکید می‌کند:
استفاده از کتابهای دینی و مذهبی و روایات و احادیث بهترین گزینه برای اجرای برنامه‌های اصلاحی و تربیتی است و می‌توان با استفاده از نصایح قرآنی مددجویان را به برنامه‌های اصلاح و تربیتی دعوت
 می‌کند.
 حسینی داشتن برنامه‌های فرهنگی و هنری را در کنار برنامه دینی برای پر کردن اوغات فراقت مددجویان مثمر‌ثمر می‌داند و بیان می‌کند: با برنامه‌ریزی کلاسهای ورزشی‌، مسابقات مختلف داخلی شور و شعف و آمادگی جسمانی مددجویان نیز تقویت شود.
وی داشتن اشتغال در داخل زندانها را موضوعی مهم می‌داند و بیان می‌کند:
برگزاری کلاسهای مختلف فنی‌و‌حرفه‌ای برای مددجویان می‌تواند در کسب و دانش و یادگیری حرفه برای آنان مفید باشد و زمانی که مددجویان در زندان تحمل کیفر می‌کند می‌توانند با یادگیری حرفه بعد از آزادی در جامعه نقش بهتری را ایفا کند. 
حسینی تاکید می‌کند که زندان بخشی از جامعه است و هر چقدر بتوانیم با کمک نهادها و سازمانهای دیگر در چارچوب قانون برنامه‌های اصلاحی و تربیتی را در زندانها قوی‌تر کنیم.
منبع: حمایت

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *