کاهش تخلفات ناشی از استعلامات و خلاصه معاملات با استفاده از سامانه استعلام الکترونیک

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۳ بهمن ۱۳۹۵


کاهش تخلفات ناشی از استعلامات و خلاصه معاملات با استفاده از سامانه استعلام الکترونیک

کاهش تخلفات ناشی از استعلامات و خلاصه معاملات  با استفاده از سامانه استعلام الکترونیک

 656802285

هاشم کارگر معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور به بیان خدمات نوین سازمان ثبت و الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات اشاره کرد و گفت: در سالیان اخیر بسیاری از خدمات در بستر الکترونیک ایجادشده است که نقش مهمی در افزایش کمیت و کیفیت خدمات دارد.

وی به راه‌اندازی سامانه استعلام الکترونیک اشاره کرد و گفت: سامانه استعلام الکترونیک، سیستمی است که به‌منظور ارسال استعلام در دفترخانه‌های اسناد رسمی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این مقام مسؤول بیان کرد: این سامانه باهدف ایجاد بستری مناسب برای یکپارچه کردن درگاههای سامانه کشوری املاک و جلوگیری از اتلاف وقت جهت ارسال مکاتبه‌ای استعلامها و هم‌چنین جهت جلوگیری از گم‌شدن خلاصه معاملات و تضییع حقوق خریداران طراحی و راه‌اندازی شد.

کارگر با اشاره به این‌که این سامانه در بیش از 7000 دفترخانه کشور مورد بهره‌برداری قرارگرفته است گفت: ایجاد تسهیل و تسریع به ذی‌نفعان، کاهش مراجعات حضور ذی‌نفعان، کاهش تخلفات ناشی از استعلامات و خلاصه معاملات، افزایش امنیت اطلاعات، ارائه پاسخ استعلامهای صادره با امضای الکترونیکی و ارائه آمار و اطلاعات موردنیاز سازمان از جمله دستاوردهای این سامانه است.

معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور، ایجاد ارتباط بر خط با سازمان ثبت، با پایگاه اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی، با پایگاه شناسه ملی اشخاص حقیقی و با سیستم کشوری املاک را از امکانات مهم و مناسب این سامانه معرفی کرد.

وی در ادامه به معرفی سامانه ثبت الکترونیک اسناد (ثبت آنی) پرداخت و گفت: سامانه ثبت الکترونیک اسناد (ثبت آنی) از شهریورماه سال 92 به‌صورت رسمی در بیش از 7 هزار دفتر اسناد رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. کارگر بیان کرد: این سامانه در اجرای تکالیف قانونی سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور مندرج دربند “و” ماده 46 و بند “م” ماده 211 قانون برنامه پنجم توسعه کشور و نیز بند “ج” ماده 12 قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد به اجرا درآمده است.

این مقام مسؤول به تشریح برخی از ویژگیهای مهم و کارکردی سامانه ثبت الکترونیک اسناد پرداخت و گفت: این سامانه قابلیت ارتباط بر خط با پایگاه اطلاعات سردفتران به جهت استفاده از اطلاعات به‌روز سردفتران و وضعیت فعالیت و صلاحیت آنان، ارتباط با پایگاه اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی جهت کنترل صحت اطلاعات اشخاص سند و در قید حیات و یا ممات بودن وی، ارتباط بر خط با پایگاه شناسه ملی اشخاص حقوقی جهت کنترل صحت اطلاعات شرکتها و مؤسسات غیرتجاری و سایر اشخاص حقوقی و پایا و یا منحل بودن آنها، با پایگاه اطلاعات بخشنامه‌های ثبتی مانند افراد ممنوع‌المعامله، محجورین را دارد.

معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور ادامه داد: از شهریور سال 92 تنظیم و صدور تمامی اسناد رسمی و ارائه خدمات ثبتی در دفاتر اسناد رسمی به‌صورت الکترونیکی و از طریق این سامانه متمرکز صورت گرفته است.

کارگر، محاسبه اتوماتیک هزینه‌های سند بر اساس تعرفه‌های مصوب و مقررات مرتبط، یکپارچگی و تمرکز اطلاعات ورودی موردنیاز سازمان و دفاتر اسناد رسمی، امکان اطلاع‌رسانی از وضعیت صدور سند به‌صورت پیامک و بهره‌گیری از دستگاه اخذ اثرانگشت در فرآیند تنظیم و صدور اسناد را از دیگر ویژگیهای این سامانه معرفی کرد.

این مقام مسؤول اظهار کرد: بر اساس ویژگیهای ذکرشده، شفاف‌سازی نقل و انتقالات و معاملات رسمی، ایجاد تسهیل و تسریع در ارائه خدمات ثبتی به ذی‌نفعان و کاهش مراجعات حضوری، امکان اصالت‌سنجی اسناد صادره به‌صورت برخط توسط ذی‌نفعان از طریق پرتال سازمان و پیشگیری از جعل و تخلفات در ارتباط با اسناد رسمی و در نتیجه کاهش ورودی پرونده‌های قضایی از مهم‌ترین دستاوردهای اجرای ثبت الکترونیک اسناد است. منبع: میزان

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *