کارگروه فرهنگی قوه قضاییه 
و ستاد دیه تشکیل می‌شود


دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۲ مرداد ۱۳۹۵


کارگروه فرهنگی قوه قضاییه 
و ستاد دیه تشکیل می‌شود


کارگروه فرهنگی قوه قضاییه 
و ستاد دیه تشکیل می‌شود

روابط عمومی ستاد دیه، هم‌اکنون 8 هزار و 719 محکوم مالی غیر کلاه‌برداری در سطح کشور تحمل حبس می‌کنند که علت عمده ورودیها به زندان عدم اطلاع درست و یا ناقص نسبت به وجود برخی قوانین و مقررات قضایی است؛ برای بررسی وضعیت این دسته از محبوسان سید اسدالله جولایی، مدیرعامل ستاد دیه کشور صبح یکشنبه با حجت‌الاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه دیدار و پیرامون تشکیل کارگروهی ویژه برای کنترل این دسته از محکومان جرایم غیر عمد به گفت‌وگو پرداخت.
تربیت زندانیان هم رتبه در تأدیب آنها مهم است
مدیرعامل ستاد دیه کشور در این ملاقات، توجه به امر اطلاع‌رسانی را مهمترین راهکار برای کاهش آمار زندانیان غیر عمد اعلام کرد و گفت:
برای حبس زدایی و پیشگیری از ورود مجدد درصدی از محکومان به زندانها توجه به جنبه تربیتی و آموزش بسیاری از قوانین راهنمایی و رانندگی و نیز مقررات به‌ظاهر ساده پولی و بانکی باید هم‌رتبه موضوعات تأدیبی موردتوجه قرار گیرد. وی ادامه داد: همان‌طور که در وضع قوانین نیز به نکته بازدارندگی اهتمام شده شایسته است جهت پیشگیری از ورود ناخواسته یا مجدد بسیاری از محبوسان به زندان‌ بیش از آن‌که به مقررات بازدارنده اتکا کنیم به انجام اقدامات فرهنگی مؤثر توجه داشته باشم و آن‌طور نباشد که ستاد دیه تنها در راستای آزادی و دستگاه قضایی درزمینه رسیدگی قضایی محکومان تلاش کند.
جولایی بابیان عواقب دردناک و بعضاً غیرقابل‌جبران یک حبس ولو کوتاه برای برخی از هم‌وطنان گفت: ممکن است ارجاع به زندان و ابقای زندانی غیر عمد در حبس برای بسیاری یک مشکل فردی قلمداد شود اما در 25 سال فعالیت ستاد دیه در مواقعی شاهد این موضوع هستیم که حکم حبس به فروپاشی کیان یک خانواده و ازقضا تأخیر چندساله در پرداخت یک بدهی به طلبکاران هستیم.
 اجرای درست قانون زندانهای زیادی را به بوستان تبدیل می‌کند
وی با اشاره به اقدامات مطلوب دستگاه قضا در راستای جرم‌زدایی و کاهش جمعیت کیفری ندامتگاههای کشوری اظهار کرد: قوه قضاییه به‌عنوان قوه‌ای مستقل و پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی شهروندان، برابر اصل یکصدو پنجاه و ششم قانون اساسی، در کنار رسالت مهم خود یعنی اجرای عدالت عمومی در جامعه، نظارت بر حسن اجرای قوانین را نیز بر عهده دارد که توجه بیشتر در این زمینه چنان چه در این سالها‌ نیز شاهد آن بودیم، بدون شک زندانهای زیادی را در سطح ایران اسلامی به بوستان تبدیل خواهد کرد.
مدیرعامل ستاد دیه کشور افزود: متأسفانه این روزها باوجوداینکه بسیاری از اصلاحات قانونی من‌جمله رفع جنبه کیفری از مهریه‌های بالای 110 سکه و همچنین تجدیدنظر به موضوع اعسار در نزد محاکم با عنایت ویژه رئیس معزز دستگاه قضایی هستیم اما در برخی موارد شاهدیم برای مثال نظارت دقیقی بر موضوعاتی چون آمار ثابت 2 هزارنفری محکومان مهریه و متقاضیان طلاق توافقی صورت نمی‌گیرد و همین تساهل گرایی در انجام این مغبوض الهی و پدیده به‌شدت مغایر با بسیاری از اصول اسلامی خیل محکومان به پرداخت صداقهای نامعقول را در کشور به دنبال دارد.
 2012 زندانی مهر داریم
وی یادآور شد: طبق مواد موجود در قانون برگزاری جلسات طولانی رسیدگی، ارجاع به داوری یا مراکز مشاوره جزو تشریفات اساسی طلاق در داداگاههای خانواده به شمار می‌آید اما اجبار زوجین برای انجام این الزامات چندان با جدیت پیگیری نمی‌شود و هرچند بسیاری از اختلافات منجر به مطالبه مهریه با ریش‌سفیدی بستگان فامیل و بزرگان یک محله به زندان منتهی نمی‌شود اما هم‌اکنون دو هزار و 12 نفر از جمعیت 10 هزارنفری محکومان غیر عمد را بدهکاران مهریه شامل می‌شوند. جولایی، تلاش معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه را برای تهیه دستورالعملی جهت مراجعه الزامی به مراکز مشاوره را برطرف‌کننده بسیاری از مرافعات خانوادگی و طلاقهای احساسی اعلام کرد و گفت: به‌کارگیری مشاوران خبره و اعمال شیوه‌های جدید در این مراکز ضمن کاهش آمار زندانها رافع بسیاری از معضلات تلخ اجتماعی هم خواهد بود.
از ثلث پـُر شبکه‌های اجتماعی غافل نباشیم
مدیرعامل ستاد دیه کشور در پایان با اشاره به ظرفیت‌ شبکه‌های اجتماعی گفت:
به‌شخصه معتقدم به دلیل فضای غیرواقعی و اهداف مؤسسان این جنس از ظرفیتهای مجازی، آثار مخرب شبکه‌های اجتماعی به‌مراتب بیشتر از اثرات مطلوب آنها هست. چنانچه در مورد این بستر جدید حتی اکراه دارم بگویم نیمه‎‌ی پـُر اما از ثلث پـُر شبکه‌های اجتماعی در تببین غیرشعاری بسیاری از قواعد خانوادگی نباید غافل شد.
وی تصریح کرد: به همت قوه قضاییه شبکه‌های اجتماعی مطلوبی در داخل کشور راه‌اندازی شده است که جهت جایگزینی این محصولات هم تدابیر دستگاه قضا بیش‌ازپیش احساس می‌شود تا در بستری امن و ملی انجام این فعالیتهای تخصصی صورت گیرد.
در این جلسه که علی شمس، بازرس ستاد دیه کشور و مشاور فرهنگی رئیس قوه قضاییه نیز حضور داشت، تولید فیلمهای مشترک با مضامین آموزشی مطرح و مقرر گردید بر اساس پرونده‌های موجود در ستاد دیه کشور و با بهره‌مندی از ظرفیتهای سینمایی و نمایشی آثار کوتاه تلویزیونی برای پخش از شبکه‌های سیما تهیه شود.

 منبع: میزان

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *