کارکردگرایی در موضوعات عرفی احکام شرعی
کارکردگرایی در موضوعات عرفی احکام شرعی
کارکردگرایی در موضوعات عرفی احکام شرعی
نویسنده: مسعود فیاضی
چکیده
مواردی که در قانونگذاری و در دلیل شرعی موضوع حکم قرار میگیرند، یا مخترع شارع یا عرفیاند. موضوعات عرفی که از عرف عام یا خاص پدید آمدهاند و شارع از آنها اصطلاح خاصی اراده نکرده است نیز به «عرفی مستنبط» و «عرفی ساده» تقسیم میشوند. مدعای مقاله این است که در موضوعات عرفی ساده بهطور مطلق و در موضوعات عرفی مستنبط بسته به لسان دلیل، بهطورقطع یا با احتمال عقلایی قابلتوجه، «کارکردشان در مناسبات فردی و اجتماعی» وجه اصلی موضوعیت آنها برای احکامشان بوده است. از اینرو، اگر با تغییرات زمان یا مکان، کارکرد اولیه آنها از میان برود، دیگر بر اساس ادله سابقه نمیتوان دوباره احکام قبلی را برایشان ثابت کرد؛ زیرا اگر دلیل ثابتکننده حکم، لفظی باشد، به دلیل مخدوششدن ظهورش قابل استناد نیست و اگر لبّی باشد، از دایره قدر متیقن آن خارج است؛ بنابراین برای تعیین حکم جدیدشان باید به دلایل دیگری مراجعه کرد.
کلیدواژگان: موضوع عرفی، کارکردگرایی، احکام امضایی، ابزارگرایی، صورتگرایی، سیره عقلا
فصلنامه تخصصی حقوق اسلامی (فقه و حقوق سابق) شماره 48 بهار 1395