کارشناس حقوقی کیست و چه وظایفی دارد

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲ اسفند ۱۳۹۵


کارشناس حقوقی کیست و چه وظایفی دارد

کارشناس حقوقی کیست و چه وظایفی دارد

 

346937213با توجه به پیچیده شدن روابط فردی و سازمانی در دنیای امروز و افزایش مسایل و مشکلات مختلف در سازمانهای دولتی و یا شرکتهای خصوصی، نیاز به حضور یک یا چند کارشناس و یا مشاور حقوقی در کنار مدیران بیش از هر زمان دیگری احساس میشود.

مشاور حقوقی به مدیران و ذی‌نفعان سازمان کمک می‌کند تا ضمن توجه به مسؤولیتهای کیفری، حقوقی، جزایی و انتظامی تصمیماتشان، تصمیمات صحیح‌تری اتخاذ نمایند و هم‌چنین در مواجه به مسایل حقوقی سازمانی به آنها در حل‌وفصل مسایل و مشکلات یاری می‌رساند.

مشاور حقوقی با تسلط کاملی که به قوانین و اصول حقوقی دارد، کلیه امور حقوقی سازمان یا شرکت از جمله تهیه و تنظیم آیین‌نامه‌ها و دستورالعملها، انعقاد قراردادهای داخلی و خارجی، رسیدگی و پیگیری پرونده‌های حقوقی و دعاوی اداری و استخدامی، شرکت در جلسات دادرسی و دفاع از حق سازمان، ارائه مشاوره حقوقی به کارکنان در صورت لزوم، انجام امور حقوقی مربوط به مناقصه، مزایده و … را بر عهده دارد.

در شرکتها و سازمانهای دولتی معمولاً یک بخش حقوقی متشکل از چندین کارشناس حقوقی امور مربوط به انعقاد قراردادهای خریدوفروش؛ انعقاد قراردادها و تفاهم‌نامه‌های بین سازمانی و سایر امور حقوقی دستگاه را زیر نظر دارند و معمولاً بررسی و اعلام نظر اداره حقوقی یکی از مراحل انجام عملیات فوق می‌باشد.

در شرکتهای خصوصی ممکن است یک مشاور به چند شرکت کوچک مشاوره حقوقی بدهد و یا فقط در استخدام یک شرکت باشد. در شرکتهای خصوصی بزرگ نیز مدیران شرکت از یک تیم مشاوره پرقدرت و زبردست و یک واحد حقوقی مجزا نیز بهره می‌برند.

برخی از مشاوران حقوقی در حوزه‌های خاص و تخصصی فعالیت می‌کنند. به‌عنوان مثال یک مشاور حقوقی فقط به شرکتها و سازمانهای هنری و دیگری فقط به سازمانهای ورزشی مشاوره می‌دهد.

وظایف کارشناس حقوقی

تهیه متن قراردادهای شرکت یا سازمان و نظارت بر روند عقد آنها

ارائه اطلاعات لازم و انجام امور حقوقی مربوط به انواع مناقصه‌ها، مزایده‌ها و …

ارائه مشاوره‌های حقوقی به مدیران و کارکنان

جمع‌آوری، بررسی و تنظیم اطلاعات لازم برای تهیه قوانین، اساسنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها، دستورالعملها و …

انجام کلیه کارهای مربوط به ثبت، تغییرات در ساختار، انحلال شرکتها و …(عمدتاً در شرکتهای خصوصی)

جمع‌آوری اطلاعات لازم و استفاده از آنها برای دفاع از سازمان یا شرکت مربوطه در محاکم قضایی

رسیدگی به شکایات و دعاوی حقوقی و اداری منبع: دنیای کار


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *