کارشناس اقتصادی تصور تله بودن FATF موضوعیت ندارد

دسته: حقوق اقتصادی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۶ مهر ۱۳۹۵


کارشناس اقتصادی تصور تله بودن FATF موضوعیت ندارد

کارشناس اقتصادی  تصور تله بودن FATF موضوعیت ندارد

2

یک کارشناس ایرانی به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: تردیدهای مطرح‌شده از سوی برخی منتقدان در ایران مبنی بر اینکه اجرای رهنمودهای FATF برای جمهوری اسلامی یک تله است، موضوعیت ندارد.
رسانه روسی نوشته است: سال ٢٠٠٧ گروه «اقدام مالی مشترک» ایران را در فهرست تهدید نظام مالی بین‌المللی قرار داده بود.
اسپوتنیک افزوده است: مدت کوتاهی پس از اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران در دولت کنونی برای رایزنی با سازمان بین‌المللی مبارزه با پول‌شویی، واکنشهای انتقادی شکل گرفت، در حالیه بسیاری از ماهیت این گروه اطلاعات دقیق و درستی نداشتند و تمام دانسته‌های مورد استناد نیز متکی به اخبار متناقض انتشاریافته بود.
هوشیار رستمی کارشناس، تحلیلگر مسائل اقتصادی و روزنامه‌نگار دراین‌باره به رسانه روسی گفت: FATF یا همان گروه اقدام مالی مشترک (Financial Action Task Force)، سازمانی بین‌المللی است که سالها پیش بنیادگذاری شده ولی در چند سال اخیر جایگاه بیشتری کسب کرده است.
وی ادامه داده است: پس‌ازاینکه کشورهای گروه 20 اهمیت بیشتری برای FATF قائل شدند، به‌عنوان مرجع همکاری مالی و بانکی و به‌عنوان معیار شناخته شد. این گروه کشورهای مختلف را در سه دسته همکار کامل، گروه قبول کننده برخی توصیه‌ها و درنهایت فهرست غیر همکار یا سیاه تقسیم می‌کند.
اکنون فقط کره شمالی دراین لیست باقی‌مانده، کوبا هم‌اکنون از این فهرست بیرون آمده است و ایران هم پس از امضای برجام از فهرست تهدیدکننده خارج شد که یک دستاورد بسیار مهم برای جمهوری اسلامی به شمار می‌آید.
رستمی ادامه داده است: پس از برجام، فضای بسیار مناسبی برای از سر گرفتن همکاریهای بانکی ایران و کشورهای دیگر فراهم‌شده بود، اما برداشت نادرست از مأموریت FATF مانعی جدی دراین مسیر بود. هیأت وزارت امور اقتصادی و دارایی با مذاکرات و دفاعیات متعدد توانستند برای یک دوره 12 ماهه موانع همکاریهای بین‌المللی بانکی را از میان بردارند که پس از توافق این دستاورد به‌عنوان موفقیت بزرگی در دیپلماسی اقتصادی همیشگی خواهد شد.
روزنامه‌نگار اقتصادی ادامه داده است: اگر ایران از فهرست تهدید FATF خارج نمی‌شد، امکان نداشت ارتباطهای مالی و بانکی خود را مانند کشورهای دیگر از سر بگیرد. موافقتها با این پیمان در چارچوب مسائل فنی است و همکاری با FATF پیش‌شرط ادامه فعالیت درزمینهٔ های مبادلات مالی و بانکی بین‌المللی محسوب می‌شود.
از سوی دیگر، مخالفتهای موجود با FATF دلایل اقتصادی ندارد. مخالفان موضوعهای متعددی را با این محتوا مطرح کرده‌اند که احتمالاً پیوستن به FATF تله‌ای برای ایران است در حالیه چنین چیزی اصلاً معنا ندارد.
رستمی ادامه داده است: FATF فقط مجموعه‌ای از رهنمودها و اتفاقاً غیر الزام‌آور است به این معنی که کنوانسیون یا پیمان بین‌المللی نیست و صرفاً گروهی ارزیابی‌کننده شناخته می‌شود و هیچ تعهدی هم وجود ندارد، یک عضو تمام رهنمودهایی را که برای همه کشورها هم ثابت است از صفرتا صد اجرا کند، بلکه اعضا می‌توانند بر اساس منافع سیاسی و راهبردهای خود بخشی از این رهنمودها را اجرا کنند و بخشی را هم نپذیرند.
از سوی دیگر FATF کشورها را تنها از همکاری با گروه‌هایی منع می‌کند که در منشور سازمان ملل به‌اصطلاح «فصل هفتمی» نام دارند و تنها سه گروه القاعده، داعش و طالبان در آن قرار دارند و درواقع هیچ گروه دیگری نیست که این پیمان بخواهد مانع همکاری مالی کشورهای جهان با آنها شود.
کارشناس ایرانی افزوده است: برخی مسائل مانند FATF زیرساخت ارتباطهای اقتصادی هستند و هیچ کشوری قطعاً نمی‌تواند در انزوای (بانکی و مالی) قرار بگیرد، زیرا باید دراین زمینه با کشورهای مختلف تعامل و همکاری داشته باشد و همچنین نیاز دارد زیرساختهای آن را فراهم کند.
FATF کلاً هفت جرم را پایه پول‌شویی می‌داند در حالیه قانون ایران بسیار سخت‌گیرانه‌تر است و می‌گوید «هر جرمی که در قانون مدنی وجود دارد و اگر پولی درنتیجه این جرایم در گردش بوده و وارد نظام مالی شود، جرم و مصداق پول‌شویی به‌حساب می‌آید».
بنابراین، می‌بینیم قانون داخلی ایران بسیار سخت‌گیرانه‌تر از نمونه‌های بین‌المللی است و مورد دوم هم قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم است که سال 1394 مجلس و شورای نگهبان تائید کرده است.
رستمی در بخشی دیگر آورده است: بسیاری از منتقدین FATF اطلاع کارشناسی و تخصصی از واقعیت موضوع ندارند، زیرا مسأله ای فنی و تخصصی به شمار می‌رود که نه‌تنها تضادی با منافع ایران ندارد، بلکه شرط لازم برای برقراری ارتباط مالی و بانکی با دنیا است.
اکنون کشورها در دنیا متکی به قدرت اقتصادی و مالی، منافع سیاسی را پیگیری می‌کنند و جز این کشوری که تمامی ارتباطهای خود را با سازمانها و نهادهای مختلف دنیا قطع کرده باشد، اندک‌اندک در نقشه سیاسی جهان نیز جایگاه خود را از دست می‌دهد. اقتصاد ابزار مهمی به شمار می‌رود تا کشورها بتوانند منافع سیاسی خود را با هر منش و روشی که دارند، پیگیری کنند.
در پایان مطلب آمده است: از سوی دیگر، ایران نخستین کشوری است که پیش از اجرای رهنمودهای FATF توانسته از فهرست غیر همکار خارج شود که یک امتیاز بزرگ برای جمهوری اسلامی است و اکنون نیز مرجع بررسی‌کننده این موضوع در جمهوری اسلامی شورای عالی امنیت ملی تعیین‌شده است. منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *