چگونه دادیار شوم؛ تحصیلات و مهارت دادیار و شخصیت شناسی او


دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۲ مرداد ۱۳۹۵


چگونه دادیار شوم؛ تحصیلات و مهارت دادیار و شخصیت شناسی او


چگونه دادیار شوم؛ تحصیلات و مهارت دادیار و شخصیت شناسی او



آیا می‌دانید تحصیلات و مهارتهای لازم برای دادیار کدم است؟
مهارت و دانش مورد نیاز
•
صداقت و بی‌طرفی
•
داشتن ذهن و روحیه جستجوگر
•
داشتن عدالت و توان تصمیم‌گیری مناسب
•
آشنایی کافی با مسایل مختلف اجتماعی، فرهنگی و … جامعه
•
توان تجزیه‌وتحلیل مناسب
•
داشتن اطلاعات کافی درباره مسایل حقوقی و قوانین قضایی
•
داشتن صبر و حوصله
•
توان برقراری ارتباط مناسب
چگونه دادیار شوم:
تحصیلات و مهارت دادیار
علاقه‌مندان برای ورود به این شغل و گرفتن ابلاغ قضایی باید در آزمون قضاوت که هرسال از سوی قوه قضائیه برگزار می‌شود، شرکت کنند.
مطابق با جدیدترین اطلاعات، فارغ‌التحصیلان رشته‌های زیر می‌توانند در آزمون قضاوت شرکت کنند:
• کارشناسی حقوق در یکی از گرایشها

• کارشناسی الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی
• کارشناسی فقه و حقوق

• کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در یکی از گرایشها

• کارشناسی ارشد پیوسته الهیات، معارف اسلامی و ارشاد با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی

• دارا بودن مدرک سطح (۲) عمومی (فقه و اصول) یا سطح (۲) تخصصی با گرایش حقوق و قضای اسلامی برای دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه.
لازم به ذکر است، معمولاً قوه قضائیه تعدادی از داوطلبان واجد شرایط را بدون آزمون قضاوت جذب می‌کند. شرایط خاص این نوع جذب در اطلاعیه‌های مربوطه اعلام می‌شود.
قبول‌شدگان این آزمون بعد از مصاحبه شفاهی و گزینشهای اداری، وارد دوره کارآموزی می‌شوند. طول این دوره برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و حوزوی متفاوت است. بعد از گذراندن این دوره و قبولی در آزمون نهایی (اختبار)، ابلاغ قضایی دریافت می‌کنند.
افرادی که ابلاغ قضایی دریافت می‌کنند، در دادسراها به عنوان دادیار مشغول به کار می‌شوند. دادیاران معمولاً ترفیع گرفته و رتبه قضایی خود را بهبود می‌بخشند.
در صورت توانمندی و داشتن پشتکار لازم می‌توانند در نهایت قاضی شوند.
چند سالی بود که زنان حق شرکت در آزمون قضاوت را نداشتند. ولی اخیراً این قانون لغو شده و آنها می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. بسیاری از زنان پس از قبولی در آزمون و گرفتن ابلاغ قضایی به عنوان دادیار مشغول به کار می‌شوند.
 شخصیت شناسی دادیار
در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگیهای شخصیتی، ارزشها، علایق، مهارتها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند.
یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگیهای شخصیتی می‌باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگیهای منحصربه‌فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپهای شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپهای شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می‌شوند؛ اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپهای شخصیتی‌ای که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموماً این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن 
داشته‌اند.
شخصیت شناسی دادیار بر اساس تست MBTI:
ENTJ این تیپ شخصیتی شان اجتماعی و سطح نفوذی را که به دنبالش است، در این شغل می‌یابد. او از زمینه‌های حقوقی استقبال کرده و در آن موفق است.
INTJ این تیپ شخصیتی دوست دارد در کارش تنوع فراوان باشد. او از توانایی خوبی در پژوهش و برنامه‌ریزی مستقل داشته و از منطق خوبی در کارها برخوردار است.
ESTJ این تیپ شخصیتی دوست دارد با چیزهای ملموس و واقعی سروکار داشته باشد. او می‌تواند بر اساس استدلالهای قیاسی خود به علت و معلولها پی برده و نتیجه‌گیری کند. همچنین علاقه دارد در واحدهای سازمان‌یافته در سمتهای ارشد و مدیریتی کار کند.
منبع: دنیای کار

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۷۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *