چهل و هشتمین اجلاس گروه کاری تعیین رژیم حقوقی دریای خزر آغاز شد

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵


چهل و هشتمین اجلاس گروه کاری تعیین رژیم حقوقی دریای خزر آغاز شد

چهل و هشتمین اجلاس گروه کاری تعیین رژیم حقوقی دریای خزر آغاز شد

 

837316038

مرضیه فاتحی علیشاه

 چهل و هشتمین اجلاس گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر روز چهارشنبه 6/11/1395 در سطح معاونان وزرای امور خارجه پنج کشور ساحلی در باکو آغاز به کار کرد.

نمایندگان جمهوری آذربایجان، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و نیز ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در قالب این گروه کاری ویژه پنج کشور ساحلی مفاد باقی‌مانده پیش‌نویس کنوانسیون تعیین رژیم حقوقی دریای خزر را بررسی می‌کنند.

ابراهیم رحیم‌پور طی سخنانی در این اجلاس ابراز امیدواری کرد هیأت نمایندگی کشورهای ساحلی در این اجلاس با رویکرد مثبت تعاملی بتوانند از طریق همفکری و رایزنیهای سازنده گامی مؤثر در راستای نیل به تدوین چارچوب حقوقی جامع دریای خزر بردارند.

وی گفت، هیأت جمهوری اسلامی ایران نیز در این اجلاس برای مشارکت فعال جهت حل مفاد باقی‌مانده پیش‌نویس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر آمادگی کامل دارد.

رحیم‌پور افزود: جمهوری اسلامی ایران از برگزاری اجلاسهای کشورهای ساحلی خزر در سطوح عالی‌تر استقبال و تلاش می‌کند گامهای مؤثری برای نزدیک کردن هر چه بیش‌تر دیدگاهها و حل مسایل باقی‌مانده کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر برداشته شود.

ابراهیم رحیم‌پور گفت، جمهوری اسلامی ایران هم‌چنین آمادگی خود برای مشارکت فعال برای نهایی کردن سایر اسناد در مورد دریای خزر از جمله موافقت‌نامه‌های همکاری در زمینه حمل‌ونقل، تجاری و اقتصادی میان کشورهای حوزه دریای خزر و پروتکلهای مبارزه با قاچاق منابع زنده، مبارزه با جرایم سازمان‌یافته و تروریسم (همگی الحاقی به مواقت‌نامه همکاریهای امنیتی دریای خزر) و امضای این اسناد در اجلاس آتی سران در قزاقستان را اعلام می‌کند. خلف خلف اف معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، نیز خاطرنشان کرد تابه‌حال چهار اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر در عشق‌آباد، تهران، باکو و آستارا خان برگزارشده است. وی افزود: دیدارهای که در سطح روسای جمهوری و وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی برگزارشده برای ما امکان خوبی را فراهم کرد تا بتوانیم به‌اتفاق آرا در آینده نظرات خود را نزدیک کنیم و به نتایج جدی برسیم.

خلف اف گفت، پیش‌نویس نهایی کنوانسیون تعیین رژیم حقوقی دریای خزر این امکان را برای ما فراهم خواهد کرد که بتوانیم آن را در اجلاس آتی سران تصویب کنیم و برای همکاری هر چه بیش‌تر در دریای خزر آماده باشیم..

وی افزود: به همین منظور باید مساعی لازم را به کار ببریم تا مفاد اصلی پیش‌نویس کنوانسیون به‌خوبی جلو برود و نهایی شود و دست رسی آزاد در دریای خزر به سایر دریاها و اقیانوسیه جهان و عبور کشتیهای جنگی از طریق آبهای ساحلی که تحت حاکمیت ملی کشورهای ساحلی می‌باشد و هم‌چنین موضوعات مربوط به آماده‌سازی کابل و لوله‌گذاری، روش تعیین خطوط مبدأ و تحدید حدود در دریای خزر انجام بگیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که مسایل باقی‌مانده پیش‌نویس کنوانسیون تعیین رژیم حقوقی دریای خزر در قالب گروه کاری کشورهای ساحلی در چارچوب دیالوگ و مذاکرات و بر اساس موازین و عرف بین‌المللی و طبق موازین قانون دریاها انجام گیرد. معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان هم‌چنین بر ضرورت احترام حقوق حاکمه کشورهای ساحلی خزر و همکاری و تحکیم اعتمادسازی بین طرفها از جمله مربوط به امنیت و ثبات منطقه‌ای و پژوهشهای اقتصادی و فعالیتهای تحقیقاتی علمی تأکید کرد.مسأله شیلات، دریانوردی، تعیین خطوط مربوط به بستر و زیر بستر و مسایل نظامی و امنیتی از جمله حوادث غیرمترقبه، حفاظت از محیط‌زیست و موضوعهای اقتصادی و بنادر آزاد برای همکاری کشورهای ساحلی موضوعهای عمده مورد مذاکره در 48 اجلاس دو روزه گروه کاری کشورهای حاشیه خزر در باکو می‌باشد. منبع: خبرگزاری ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *