چهره ی مشهور حقوقی

دسته: چهره ها
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۸ خرداد ۱۳۹۵


چهره ی مشهور حقوقی

علی اکبرطه ، درعیدقربان سال ۱۲۷۸ ( ش ) در تهران به دنیا آمد . تحصیلات خود را در علوم قدیمه، فقه و اصول ، ادبیات فارسی و عرب ، حقوق اسلامی در مدارس و حوزههای علمیه تهران به پایان رساند. سپس زیر نظر دایی خود معین السادات طه که از پیشکسوتان وکالت در عدلیه بود ، به کارآموزی پرداخت . پس از مدتی به وکالت عدلیه مشغول شد و در کنار آن به فرا گیری زبان فرانسه همت گماشت. پس از انحلال عدلیه قدیم توسط داور ، درباره استقلال و تشکیل کانون وکلا طرف مشورت قرار گرفت . بعدها به اتفاق آرای وکلای وقت ، به دادستانی انتظامی وکلا منصوب شد و تا پایان عمر ( نزدیک سی سال ) در این مقام به نظارت بر اجرای صحیح وظایف وکالت توسط آنها ، مشغول بود .
صدور جواز وکالت وکلا و گزینش کارآموزی توسط وی صورت میگرفت . او به انضباط و اخلاق وکلا توجه دقیقی داشت و معتقد بود : « وکالت ، وجدان ، رافت ، صداقت و حق و نا حق نکردن می‌خواهد . » گفتنی است که بسیاری از وکلای مشهور ، از شاگردان و کارآموزان طه بودند . تسلط وی بر فن وکالت زبانزد خاص و عام بود ، وبه درستی و پاکدلی در امر وکالت شهرت داشت .
اهم محاکماتی که طه در آنها شرکت داشت عبارتند از : وکیل تسخیری در محاکمه سرپاس مختاری
( عامل قتل شهید مدرس ) ، وکیل انتخابی در دو محاکمه مختلف طیب و بسیاری از محاکمات تاریخی دهه ۱۰و۲۰ شمسی . از جمله آثار تالیفی و تحقیقی ایشان می توان به کتاب حق و نا حق اشاره کرد .
علی اکبر طه ، در عید قربان چهاردهم ۱۳۴۵ ( ش ) به دلیل حمله قلبی ، در تهران بدرود حیات گفت .
منبع و ماخذ : سایت اتحادیه کانونهای وکلای دادگستری ایران


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *