چند نکته مهم در خصوص نوشتن چک

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۰ آذر ۱۳۹۵


چند نکته مهم در خصوص نوشتن چک

چند نکته مهم در خصوص نوشتن چک

 689359536

نوشتن چک قواعد خاص خود را دارد که با رعایت کردن آنها میتوانید جلوی سوءاستفاده احتمالی همواره به خاطر داشته باشید، مبلغ چک باید به حروف نوشته شود و معمولاً مبلغ چک را یکبار به ریال و یکبار به تومان پشت سر هم مینویسند. مثلاً مبلغ 10000000 ریال را اینگونه مینویسند: ده میلیون ریال معادل یکمیلیون تومان.

در قسمت در وجه باید نام کسی را که می‌خواهید چک را به او بدهید بنویسید. شما می‌توانید نام کامل و شناسنامه‌ای شخص را بنویسید و یا از واژه حامل و یا آورنده استفاده کنید. اما نکته قابل‌توجه این است که در هنگام نقد کردن چک، باید شخص دارنده چک، آن را پشت‌نویسی و امضاء کند. اگر چک در وجه شخص مشخصی باشد، تنها آن شخص می‌تواند مبلغ آن چک را با ارایه مدرک شناسایی معتبر دریافت کند و بانک آن مبلغ را به کس دیگری نمی‌پردازد. یعنی اگر چنین چکی مفقود شود یا به سرقت برود، قابل نقد شدن نیست. ولی چکی که در وجه حامل یا آورنده (فارسی واژه حامل) صادرشده باشد، بعد از پشت‌نویسی توسط هر شخصی قابل نقد شدن است.

مبلغ چک به عدد: در قسمت پایین سمت چپ چک معمولاً کادری قرار دارد که باید مبلغ چک را به عدد و در واحد ریال در آن بنویسیم. دقت کنید که صفرها را حتماً به‌صورت دایره‌هایی بنویسید که به عدد 5 شبیه نباشند و هم‌چنین از نوشتن نقطه به‌جای صفر خودداری کنید.

امضاء: امضاء شخصی صادرکننده چک باید پای چک باشد تا این برگه معتبر شود. اگر می‌خواهید بین تاریخ عددی و حروفی یکی را انتخاب کنید، حتماً تاریخ را به حروف بنویسید. سعی کنید از یک خودکار شخصی برای نوشتن چک استفاده کنید و از خودکار دیگران برای این کار استفاده نکنید، برخی خودکارها دارای جوهری هستند که بعد از نوشتن و گذشتن مدت‌زمانی، خودبه‌خود پاک خواهند شد و یا این قابلیت را دارند که با پاک‌کن، پاک شوند. بر روی بخشهای دست‌نویس خودتان نوارچسب بچسبانید و با ناخن روی آن‌را خط بیاندازید تا در صورت برداشت چسب، جوهر را از روی چک جدا کند.

در کنار امضای خود نام خود را بنویسید تا از روی دست خط شما امکان جعل آن از بین برود.

مبلغ چک را که باید روی قسمت جدانشدنی دسته‌چک بنویسید، به‌نحوی بنویسید که بخشی از آن روی قسمت جداشدنی دسته‌چک (چک) بیفتد و وقتی آنها را کنار هم قرار می‌دهید، عدد کامل دیده شود. منبع: تلگرام حقوق همگانی دنیای حقوق


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۶۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *