چند نکته در رابطه با تنظیم قولنامه و مبایعه‎نامه

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶


چند نکته در رابطه با تنظیم قولنامه و مبایعه‎نامه

چند نکته در رابطه با تنظیم قولنامه و مبایعهنامه

چه نکاتی را باید در تنظیم قولنامه و مبایعهنامه رعایت کرد؟ در زبان حقوقی مبایعهنامه به معنای خریدوفروش است که البته در عرف و به اشتباه قولنامه نامیده میشود که مبنای آنها متفاوت است. چرا که در بیع جنس، برای تحویل حاضراست لکن در قولنامه جنس بر مبنای قول است که در آینده حاضر میگردد.

درصورتی‌که فروشنده عیوب ملک را با خریدار شرط نموده است حتماً شرایط و عیبهای آن را در قولنامه به صورت شفاف ذکر نماید.

قولنامه چیست؟

گاهی افراد قصد خریدوفروش مالی رادارند که مقدمات آن فراهم نیست، در این حالت در قراردادی متعهد می‌شود که آن قولنامه نام دارد و در اینجا فی‌الواقع خریدوفروش بر مبنای قول صورت می‌گیرد درهرصورت قولنامه نیز در دادگاهها معتبر است.

مبایعه‌نامه چیست؟

در زبان حقوقی مبایعه‌نامه به معنای خریدوفروش است که البته در عرف و به اشتباه قولنامه نامیده می‎شود که مبنای آنها متفاوت است. چرا که در بیع جنس، برای تحویل حاضراست لکن در قولنامه جنس بر مبنای قول است که در آینده حاضر می‎گردد.

وجه التزام چیست؟

تعیین مبلغی در قرارداد به‌عنوان خسارت به هر شرطی که طرفین با یک دیگر بر سران به توافق می‌رسند را وجه التزام می‌نامند که در دادگاه با تقدیم دادخواست قابل وصول می‌باشد.

نکات مهم درباره تنظیم قولنامه و مبایعه‌نامه:

از توان مالی خریدار برای پرداخت قیمت مورد معامله اطمینان حاصل نمایید و با شروطی که در قرارداد می‌آورید، حق فسخ معامله را در صورت عدم پرداخت وجه در موعد مقرر توسط خریدار با خسارت برای خود قایل شوید. مورد معامله را قبل از دریافت حداقل دوسوم معامله به خریدار تحویل ندهید و فقط در صورتی سند را به نام وی منتقل کنید که تمام مبلغ معامله را دریافت کرده‎اید.

درصورتی‌که فروشنده عیوب ملک را با خریدار شرط نموده است حتماً شرایط و عیبهای آن را در قولنامه به صورت شفاف ذکر نماید. حتماً هنگام امضای قولنامه دو نفر عادل به‌عنوان شاهد ذیل آن را امضا نمایند.

درصورتی‌که وجه به صورت چک دریافت می‌شود حتماً از آن کپی گرفته و پس از امضا خریدار ذیل کپی، نگهداری شود به خصوص اگر چک به نام شخص ایشان نباشد. منبع: خبرگزاری میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *