چشم طمع عربستان به سوریه این بار به اسم بازسازی

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۴ آذر ۱۳۹۵


چشم طمع عربستان به سوریه این بار به اسم بازسازی

چشم طمع عربستان به سوریه این بار به اسم بازسازی

 %da%86%d8%b4%d9%85-%d8%b7%d9%85%d8%b9-%d8%b9%d8%b1%d8%a8%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d9%87-%d8%b3%d9%88%d8%b1%db%8c%d9%87-%d8%a7%db%8c%d9%86-%d8%a8%d8%a7%d8%b1-%d8%a8%d9%87-%d8%a7%d8%b3%d9%85

عربستان پس از حمایت از تروریستهای تکفیری و ارائه تمام وسایل لازم برای کشتار و تخریب زیرساختهای سوریه برای مشارکت در بازسازی سوریه اعلام آمادگی کرده است.

  به نقل از روزنامه الثوره سوریه، عربستان سعودی در اوج حمایت از تروریستهای تکفیری و ارائه هر نوع وسیله لازم برای تخریب سوریه و کشتار مردم آن، به فکر بازسازی سوریه بوده و امیدوار است شرکتهای سرمایه‌گذاری آن سهم بزرگی از پروژه بزرگ بازسازی این کشور با هزینه 200میلیارد دلاری را به خود اختصاص دهند.

 ادعای عربستان برای بازسازی سوریه

روزنامه فرا منطقه‌ای الشرق الاوسط چند روز پیش از تلاشهای عربستان برای دستیابی به سهمی در بازسازی سوریه خبر داد، با این دستاویز که ریاض آماده کمک به ملت سوریه و شرکت در بازسازی ویرانه‌های جنگ است.

دراین میان مسؤولان سعودی با استفاده از نفوذ خود در بانک بین‌المللی و برخی نهادهای بین‌المللی اقتصاد در تکاپوی به دست آوردن سهمی برای شرکتهای خود هستند حال‌آنکه این موضع سعودی وقاحت بی‌سابقه نظامی را به تصویر می‌کشد که حامی تروریسم و عامل ویرانی بسیاری از کشورهای منطقه و جهان است.

البته روشن است که بانک بین‌المللی برخلاف تصور برخی، جمعیت خیریه نیست و هرگونه کمک آن به هر کشوری در جهان بر اساس معیارها و شروط اقتصادی سخت‌گیرانه‌ای صورت می‌گیرد به‌گونه‌ای که کشورهای بانفوذ در آن برای هرگونه فعالیتی دراین خصوص حرف اول را می‌زنند و بیشترین نفوذ در کشورهای کمک گیرنده را از آن خود می‌کنند که این به معنی نقض حاکمیت ملی و به گرو گرفتن آن است.

  هوشیاری سوریه نسبت به زیادهخواهی حامیان تروریسم

زیاده‌خواهیهایی که مسؤولان آمریکا، فرانسه و انگلیس و متحدان آنان شامل ترکیه، قطر و عربستان در سردارند و در فواصل زمانی مختلف مطرح می‌کنند ازنظر سوریه پنهان نیست زیرا درصحنه واقعی شاهد حرص این کشورها برای سرمایه‌گذاری روی تروریسم و توسعه دایره ویرانی خاک خود بوده است.

به‌هرحال اکنون چشم طمع شرکتهای بزرگ و شعبه‌های آنان در منطقه به موضوع بازسازی در سوریه است و هرچه دایره تخریب و ویرانی سوریه گسترده شود این شرکتها امید بیشتری برای دستیابی به سهم بزرگ‌تری از بازسازی آن دارند.

 اظهارات قاطعانه بشار اسد، پاسخی روشن به زیاده خواهان

در مقابل، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه اخیراً در اظهاراتی صریح و قاطع با روزنامه الوطن تأکید کرد ملت سوریه نخواهد پذیرفت که حامیان تروریسم و عامل تخریب کشورشان وارد وطنشان شوند و اجازه چنین کاری را به آنان نخواهد داد و اکنون اولویت در بازسازی سوریه با کشورهایی است که در کنار دولت و ملت آن قرار گرفتند و اعتبار آنان معروف است و برخلاف بانک بین‌المللی و کشورهای بانفوذ در آن، شروطی که حاکمیت و استقلال سوریه نقض را کند، مطرح نمی‌کنند.

نکته دیگر اینکه ممنوع کردن این کشورها در مشارکت در پرونده بازسازی سوریه مسؤولیت آنان در تخریب و ویرانی کشور را در طول شش سال گذشته از آنان سلب نمی‌کند، از همین رو تمام مراجع قانونی و حقوقی سوریه باید علیه حامیان تروریسم و عاملان تخریب کشور شکایت کنند و پرداخت جریمه متناسب با این اقدامات را خواستار شوند.

درهرحال هنوز صحبت از بازسازی سوریه زود است، زیرا اولویت نخست دراین کشور رهایی از تروریسم و تروریستها و متوقف کردن روند تخریب آن و سوق یافتن به سمت راهکاری سیاسی است که زمینه مناسب را برای بازسازی و توسعه این کشور فراهم کند به‌اضافه اینکه دشمنان سوریه باید از نقشه‌های تخریبی علیه آن دست برداشته و حمایت از تروریسم را متوقف کنند و این حداقل درخواستی است که می‌توان از آنان داشت.منبع: تسنیم


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۴۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *