چرا سفیر روسیه از بادی‌گارد روسی استفاده نمی‌کرد؟

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۶ دی ۱۳۹۵


چرا سفیر روسیه از بادی‌گارد روسی استفاده نمی‌کرد؟

چرا سفیر روسیه از بادیگارد روسی استفاده نمیکرد؟

 %da%86%d8%b1%d8%a7-%d8%b3%d9%81%db%8c%d8%b1-%d8%b1%d9%88%d8%b3%db%8c%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%d8%a8%d8%a7%d8%af-%db%8c%da%af%d8%a7%d8%b1%d8%af-%d8%b1%d9%88%d8%b3%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%a7%d8%af

   برای بیش از ده سال مقامات ترکیه به تیم ویژه زاسلون (هفتمین بخش از مرکز امنیت شخصی سرویس اطلاعات خارجی روسیه) اجازه ندادهاند که از دیپلماتهای روسیه در کشورشان حفاظت کنند. این در حالی است که در حقیقت هدف اصلی آنها ضمانت امنیت کارکنان سفارتخانههای خارجی در کشور ترکیه است.

راشا بیاند هدلاین نوشت: یکی از کارکنان نیروهای ویژه روس که خواست نامش فاش نشود توضیح داده که هیچ‌کس نمی‌توانست از سفیر روسیه در ترکیه حفاظت کند. بیش از ده سال است که آنکارا به نیروهای ویژه سرویس امنیت و اطلاعات خارجی زاسلون اجازه نمی‌دهد که برای حفاظت فیزیکی از دیپلماتهای روسیه وارد ترکیه شوند. برای بیش از ده سال مقامات ترکیه به تیم ویژه زاسلون (هفتمین بخش از مرکز امنیت شخصی سرویس اطلاعات خارجی روسیه) اجازه نداده‌اند که از دیپلماتهای روسیه در کشورشان حفاظت کنند. این در حالی است که در حقیقت هدف اصلی آنها ضمانت امنیت کارکنان سفارت‌خانه‌های خارجی در کشور ترکیه است.

نیروهای زاسلون در بسیاری از کشورها فعال‌اند. این نیروها به‌خوبی نه‌تنها برای حفاظت امنیت فیزیکی بلکه برای تواناییهای عملیانی نیز آموزش‌دیده و مسلح‌اند. بعد از ترور سفیر روسیه در آنکارا ترکیه بلافاصله بحث درباره امکان داشتن نیروهای زاسلون را برای حفاظت از دیپلماتهای روسی مطرح کرد. یکی از کارکنان نیروهای ویژه با پایگاه خبری روز بالت گفت‌وگو کرده است که گفت‌وگوی آنها در زیر آمده است:

   سؤال: اگر نیروهای ویژه زاسلون از آندری کارلوف حفاظت میکردند آیا از تراژدی مرگ او جلوگیری میشد؟

دراین شرایط ما می‌توانیم بگوییم اگر نیروهای ما در آن زمان در ترکیه بودند چه اتفاقی می‌افتاد. می‌شود یقین داشت که اگر آنها حضور داشتند دیگر چنین فردی پشت دیپلمات نمی‌توانست این‌گونه قرار بگیرد. در کنار او دو فرد مسلح بالباسهای ساده بودند که مراقب سالن و رفت‌وآمدها بودند و می‌توانستند دیپلمات را در شرایط غیرمنتظره این‌چنینی همراهی کنند. دیگر نیروهای زاسلون هم به‌طور پوششی در سالن حاضر می‌بودند. کارلوف باید در شهر با ماشینهای ضدگلوله حرکت می‌کرد و نیروهای زاسلون نه‌تنها مسلح بلکه با سلاحهای خودکار او را همراهی می‌کردند. کارلوف چنین حفاظتهایی نداشت و این مشکل ما نیست.

   چرا الآن هیچ نیروی زاسلونی در ترکیه نیست با توجه به اینکه چنین اتفاقاتی هم افتاده است؟

تهدید علیه کارکنان سفارت‌خانه‌ها در ترکیه بیش از ده سال پیش وجود داشت. در آن زمان تعدادی از مبارزان که در شمال قفقاز در جنگ بودند به ترکیه رفت بودند. آنها بسیار خطرناک بودند از طرفی تعدادی از سازمانهای افراطی و تروریستی نیز که سمپات این گروه بودند به آنها در ترکیه پیوستند. بیش از ده سال پیش مسأله دیپلماتها در ترکیه مطرح شد و گفته شد که نیاز به حفاظت از دیپلماتها توسط گروه زاسلون است؛ اما برای این منظور ما نیاز به اجازه ترکیه داشتیم و در آن زمان هم اجازه لازم را کسب نکردیم.

   آیا این بدان معنی است که کارلوف هیچ حفاظتی نداشت؟

بله به همین معنی است. بعضاً راننده دیپلماتها نقش حفاظتی را بازی می‌کند؛ اما 90% موارد اینها افرادی‌اند که فقط در آن زمان حضور دارند بدون اینکه هیچ آمادگی‌ای داشته باشند و بتوانند در شرایط این‌چنینی از دیپلماتها حفاظت کنند.

   دلیل اینکه ترکیه خواستار حفاظت از مقامات روسیه و دیپلماتهای این کشور نیست چیست؟

نیروهای زاسلون انبارهای بزرگی از سلاح دارند زمانی که به یک کشور می‌روند و این شامل مدلهای مختلف اسلحه و فنّاوریهای مختلف اعم از اتومبیلهای ضدگلوله تا تجهیزات دیگر است. زمانی که قرار می‌شود اینها جایی حضورداشته باشند این انبارها را نیز با خودشان می‌برند. ترکیه با روسهایی که مسلح باشند در کشورش مخالف است. اگرچه این تیم مبارزان کوچک باشد و عملیاتش نیز منحصراً امنیت دیپلماتها باشد.

آیا امروز نیروهای زاسلون در بسیاری از کشورها فعالاند؟

می‌تواند بگویم لیست کشورهایی که از این نیروهای ویژه استفاده می‌کنند موسع است. برای مثال این نیروها در عراق، سوریه؛ لیبی، یمن و دیگر کشورها فعال‌اند و حضور دارند.

   آیا بعد از ترور کارلوف نظر ترکها نسبت به حضور این نیروها تغییری کرده است؟

تا جایی که من میدانم بحث درباره حضور نیروهای زاسلون در ترکیه به‌محض اینکه این اتفاق افتاد آغاز شد. ما انتظار داریم در آینده‌ای نزدیک دستور حضور این نیروها در ترکیه صادر شود.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *