چالش تمام‌نشدنی پارک کردن جلوی پارکینگ/ با خودروهای مزاحم چه کنیم؟

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵


چالش تمام‌نشدنی پارک کردن جلوی پارکینگ/ با خودروهای مزاحم چه کنیم؟

چالش تمامنشدنی پارک کردن جلوی پارکینگ/ با خودروهای مزاحم چه کنیم؟

پارک

پارک خودروها در مقابل مبادی ورودی و خروجی منازل شخصی و ساختمانها و انسداد مسیر تردد در چنین محدودههایی از نمونه چالشهایی به شمار میرود که قانون برای برخورد و کنترل آن، تمهیداتی را اندیشیده است.

پارک خودروها در مقابل مبادی ورودی یا خروجی اماکن و منازل مسکونی از نمونه چالشهایی به شمار می‌رود که کم‌وبیش بسیاری از خانواده‌ها را در کلان‌شهرها و به‌ویژه مناطق مهاجرپذیر تجربه کرده‌اند. بروز این پدیده در طول دو دهه اخیر، با رشد جمعیت و به‌تبع افزایش ساخت‌وسازها، بیش‌ازپیش مشاهده می‌شود، که البته بخشی از آن نیز به عدم برنامه‌ریزی دقیق، اصولی و هدفمند مدیریت شهری برای احداث سرانه پارکینگ شهری، تغییر کاربری برخی پارکینگها و تبدیل آن به فضای تجاری، عدم اِعمال و اجرای برنامه‌های مؤثر فرهنگی و آموزشی برای احترام به حقوق دیگران و غیره بازمی‌گردد. فارغ از عوامل ذکرشده فوق که پرداختن و واکاوی هر یک از آنها مجال دیگری را می‌طلبد، قانون‌گذار برای کنترل، مهار و پیشگیری از بروز چنین افعالی، تمهیداتی را پیش‌بینی کرده که در دو عرصه ضوابط راهنمایی رانندگی و قانون مجازات اسلامی قابل‌بررسی است. در ذیل این گزارش، تلاش می‌شود ضوابط و تمهیدات پیش‌بینی‌شده قانونی برای مقابله و حل‌وفصل این موضوع موردبحث و بررسی قرار گیرد.

  اعمالِ جریمه برای پارک خودروها در مبادی سواره روی ساختمانهای شخصی واداری

بر اساس راهنمایی و رانندگی، پارک خودرو در مبادی ورودی و خروجی ادارات دولتی، نیمه‌دولتی، بخشهای خصوصی و اماکن و منازل مسکونی و غیره به نحوی مسبب بروز نارسایی و انسداد در مبادی ورودی و خروجی آنها شود تخلف محسوب می‌شود و اِعمال جریمه برای پارک خودروها در چنین مناطقی از مواردی به شمار می‌رود که در صورت بروز آن، به‌واسطه عوامل ذی‌ربط راهنمایی و رانندگی لحاظ خواهد شد. البته در این میان برخی نیز با اِعمال تنبیهات شخصی همچون پنچر نمودن خودرو درصدد متنبه ساختن افراد برمی‌آیند که به‌واقع این اقدام نیز از حیث قضایی قابلیت پیگرد دارد و فرد شاکی می‌تواند با طرح شکایت در دادسرا احقاق حق کند. به‌واقع رفع و حل‌وفصل چنین مشکلات و تخلفاتی در صلاحیت مراجع قضایی و نهادهای انتظامی ذیصلاح است و اقدام به تنبیه شخصی از سوی فرد شاکی در قالب چنین افعالی (پنچر نمودن و یا صدمه زدن به خودرو) جایز و قانونی نمی‌باشد.

  پیشبینی حبس از یک ماه تا یک سال در قالب تصرف عدوانی

توحید مظفری، بازپرس شعبه اول دادسرای شهرستان ملارد، در تشریح ضوابط و قوانین تعریف‌شده برای برخورد با چنین مواردی (پارک غیرمجاز و نامتعارف خودروها در مبادی ورودی و خروجی اماکن و منازل شخصی یا مسکونی) عنوان کرد: آنچه که در رسیدگی به چنین مسایل و مواردی حایز اهمیت به نظر می‌رسد معطوف به این امر می‌شود که وقوع چنین افعالی با چه کیفیتی (سهواً یا عامداً) انجام‌شده است.

وی افزود: به‌واقع در شرایطی که فرد سهواً و یا به دلیل برداشتی ناصحیح خودروی خویش را در مقابل درب منزل دیگران پارک می‌کند موضوع در قالب و چارچوبِ حقوق مدنی قابل‌بررسی است که بر اساس تشخیص مراجع قضایی حکم مربوطه صادر می‌شود و در صورت لزوم، وضعیت به حالت قبل اعاده و به تعبیری نسبت به رفع مزاحمت اقدام خواهد شد.

مظفری عنوان کرد: اما درصورتی‌که پارک خودروها در مبادی ورودی یا خروجی منازل، تعمداً انجام پذیرد و سوءنیت فرد در این خصوص اثبات شود، مرجع قضایی در قالب تصرف عدوانی و به‌تبع آن قوانین کیفری به موضوع و شکایت مطروحه رسیدگی خواهد کرد.

بازپرس شعبه اول دادسرای ملارد در خاتمه یادآور شد: به‌واقع در چنین شرایطی، مبحث مزاحمت ملکی مطرح می‌شود که طبق ماده 690 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 مشمول مجازات حبس از یک ماه تا یک سال (بنا بر تشخیص مرجع قضایی) خواهد شد و متعاقباً برحسب مورد، نسبت به رفع مزاحمت اقدام می‌شود. منبع: باشگاه خبرنگاران


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *