پیگیری مطالبه رهبری پیرامون سند 2030 در اولین جلسه شورا

دسته: آخرین مطالب , دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶


پیگیری مطالبه رهبری پیرامون سند 2030 در اولین جلسه شورا

 

مدیر کل ارتباطات و رسانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطالبه رهبر معظم انقلاب درخصوص سند 2030 را مجدانه پیگیری می کند.

عباس میرزا حسینی با اشاره به نصب العین بودن منویات رهبر معظم انقلاب، گفت: پیرو فرمایش مقام معظم رهبری درمورد سند موسوم به 2030، مطالبه معظم له در اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با جدیت پیگیری خواهد شد.

وی افزود: از همان ابتدای طرح این موضوع در کشور، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و بدنه کارشناسی آن، ابعاد مختلف این سند را مورد بررسی دقیق قرار داد و مخالفت صریح این دبیرخانه از جانب دبیر شورا پیش تر نیز ابراز شده است.

مدیر کل ارتباطات و رسانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: فرمایشات مقام معظم رهبری فصل الخطاب در این زمینه است و خط مشی این شورا همواره بر اساس رهنمودهای معظم له بوده است.

وی خاطرنشان کرد: اولویت اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی همواره پیگیری و اجرای مطالبات مقام معظم رهبری است و در این مورد نیز در کوتاه ترین زمان ممکن و در اولین جلسه شورا نسبت به اجرای این اوامر، اقدام لازم به عمل خواهد آمد.

تشکیل کارگروه مشترک میان حوزه علمیه و مرکز ملی فضای مجازی

جلسه 70 مجمع شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت الاسلام حمید پارسانیا و با حضور امیر خوراکیان، معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در محل دبیرخانه این شورا در شهر مقدس قم برگزار شد.

در این جلسه و با توجه به وضعیت فعلی ‘فضای مجازی’ اعضای مجمع خواستار ساماندهی و مدیریت این فضا توسط سازمان‌های مربوطه و در راس آن‌ها شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی شدند.

در این جلسه، گزارش بررسی آماری وضعیت استفاده کاربران فضای مجازی در کشورمان و سایر کشورهای جهان و همچنین وضعیت جستجوی واژه‌ها در موتورهای جستجو مانند: گوگل، یاهو و … و میزان استفاده از نرم افزارهای پیام رسان مانند توئیتر، فیس بوک، تلگرام و … همچنین فهرستی از سایت های پربازدید در کشورمان و سایر کشورهای جهان ارائه شد.

پس از ارائه این گزارش و تحلیل آمارهای ارائه شده، اعضاء مجمع پیشنهادها و نظرات خود را درمورد ساماندهی فضای مجازی در دو بخش نرم افزاری و تولید محتوا ارائه کردند، که اهم آن به شرح ذیل است: ضرورت راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، تعریف و اجرای طبقه بندی برای دسترسی به فضای مجازی با توجه به سن بازدید کنندگان، تدوین پیوست فرهنگی برای فضای مجازی و حمایت از تولیدات بومی و داخلی در این بخش.

پس از ارئه نظرات و پیشنهادهای اعضای مجمع شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، امیر خوراکیان معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی به تشریح راهکارهای ساماندهی فضای مجازی کشور از طریق ارتباط مناسب مرکز فضای مجازی با مراکز حوزوی ، تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص در حوزه فضای مجازی ، تولید محتوای مناسب و جلوگیری از درج محتوای غیر مجاز در فضای مجازی ، پاسخگویی به شبهات فرهنگی و اعتقادی در فضای مجازی و ضرورت آموزش و فرهنگ‌سازی مناسب در استفاده از اینترنت پرداخت.

در پایان نیز مقرر شد کارگروهی مشترک با استفاده از ظرفیت نهادهای حوزوی و مرکز ملی فضای مجازی در راستای اجرایی سازی پیشنهادات مطرح شده ، تشکیل شود.

لزوم تدوین پیوست فرهنگی برای تلفن همراه

جلسه مشترک پیوست نگاری فرهنگی ویژه نمایندگان وزاتخانه‌ها و پژوهشگاه‌ها در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه که به بررسی پیوست فرهنگی اپراتورهای تلفن همراه در شورای عالی فضای مجازی اختصاص داشت؛ حسن بنیانیان رئیس کمیسیون فرهنگی– اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: توسعه مفهومی است است که ابتدا باید در ذهن افراد شکل بگیرد و زمانی که این تحول شکل گرفت سازمان‌های کارآمد نیز پدید می آید و کارکرد آن‌ها از صرف فیزیکی تغییر خواهد کرد ولی باید گفت که متاسفانه در کشورهای دارای سرمایه نفت این تحول فکری و توسعه با تاخیر شکل می گیرد.

وی افزود: این مشکل که برخی از دانشگاه‌های ما تبدیل به مراکزی شده اند که دانش شان مشکلی از جامعه را حل نمی کند، حاصل بی توجهی به بخش نرم افزاری فرهنگی است.

پس از سخنان بنیانیان، یکی از کارشناسان شورای عالی فضای مجازی درمورد ‘پیوست فرهنگی اپراتورها تلفن همراه’ گفت: موضوع تهیه پیوست فرهنگی برای تلفن همراه از زمان ورود نسل سوم این گوشی‌ها که از آن به ‘گوشی‌های هوشمند’ تعبیر می شود، مطرح شد.

وی افزود: این موضوع به طور مشخص از زمانی بیشتر مطرح شد که امکان تماس تصویری از طریق این تلفن‌ها در جامعه مطرح شد و با توجه به برخی از تهدیدات این فناوری، در مقابل آن موضع گیری شد.

پس از سخنان کارشناس شورای عالی فضای مجازی اعضای جلسه ضمن تاکید بر لزوم در نظر گرفتن پیوست فرهنگی در همه فعالیت‌های این حوزه، بر لزوم تبیین دقیق فرصت‌ها و تهدیدهای این حوزه نیز تاکید کردند.

در پایان جلسه پس از بررسی قوانین حاکم بر فعالیت در فضای مجازی در برخی از کشورها، تنوع بخشی و گسترده کردن دامنه تولید محتوا نیز مورد تاکید قرار گرفت. منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *