پیشگیری از وقوع جرم وظیفه‌ای همگانی

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵


پیشگیری از وقوع جرم وظیفه‌ای همگانی

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه:

پیشگیری از وقوع جرم وظیفهای همگانی

2-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af-%d8%ad%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%db%8c%d8%af%d9%87-%d8%af%d8%b1

محمدباقر الفت با بیان اینکه باید از طرحهای جشنواره ایدهها و فرصتها حمایت کرد، گفت: هنوز فرهنگ حمایت از ایده در کشور وجود ندارد. مدیریت ریسک کشور هنوز به این درجه نرسیده است که از طرحها استقبال مالی کند.

معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در اختتامیه دومین جشنواره ایده‌ها و فرصتها با اشاره به این‌که جوانان کشور به‌خوبی در این عرصه وارد شدند و کارهای بسیار خوبی ارائه‌شده است، اظهار کرد: دنیا در امر پیشگیری به جامعه، سازمانهای جامعه مدار، سمنها و تشکلها، تشکلهای مردمی، افکار و ایده‌های مردم مراجعه می‌کند و آنها را به کار می‌گیرد زیرا این طرحها برآمده از نیاز واقعی جامعه و حاصل از درک صحیح موضوعاتی هستند که در جامعه جریان دارد. شاید ما به‌عنوان حاکمیت نتوانیم به عمق بعضی از مسایلی که در جامعه رخ می‌دهد، پی ببریم ولی مردم با نگاه اجتماعی خوب و مصلحی که دارند، می‌توانند راهکارها و ایده‌های خوبی را به ما ارائه بدهند تا فرصتها و ظرفیتهایی که وجود دارد و از نگاه ما مغفول مانده را شفاف کنند و ما را تشویق کنند که به آن فرصتها بیشتر توجه کنیم.

او خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۴۲ زمانی که امام خمینی (ره) نهضت را پایه‌گذاری می‌کردند، فرمودند یاران ما در گهواره‌ها هستند. همانهایی که قطعاً این نهضت را به ثمر می‌رسانند. ای کاش امام خمینی بودند و می‌دیدند که بعد از پیروزی نهضت کسانی که قدم به عرصه گذاشتند، امروز در اصلاح جامعه مؤثر هستند و در کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی و پیشگیری از جرایم سنتی و جرایم نوین طرحهای بسیار خوبی را ارائه می‌دهند. وی امید نظام را پایداری و استمرار قسط و عدل مبتنی بر همین طرحها و فعال‌ کردن همین ایده‌ها دانست و گفت: امیدوارم که دستگاههای حمایت‌کننده از جشنواره به رسالت خود در این مقطع پی ببرند و از این طرحها استقبال کنند و به آقای جعفری عرض کردم خوب است خودمان این طرحها را در ابتدا حمایت کنیم. هنوز فرهنگ حمایت از ایده در کشور وجود ندارد. مدیریت ریسک کشور هنوز به این درجه نرسیده که از طرحها استقبال مالی کند.

الفت در ادامه افزود: به طرحها در اثر استقبال و حمایت باید شتاب داده شود و برای تکمیل شدنشان حرکت کنیم. هم‌چنین برای بالا بردن روحیه و انگیزه طراحان اقدامات عملیاتی صورت بگیرد. خوب است ما در قوه این طرحها را بپذیریم. با طراحانشان قرارداد ببندیم و طرحهای آنها را در همین حد و همین سطح خریداری کنیم و از آنها بخواهیم طرحها را در اثر قراردادی که با آنها می‌بندیم ظرف مدت مشخص مثلاً یک سال تکمیل و عملیاتی کنند.

معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ادامه داد: ما می‌توانیم آن طرحها را با یک ارزش‌افزوده باقیمت بالاتری نسبت به امروز واگذار کنیم و بفروشیم و سودش را به طراح بدهیم. دنبال سود آنها نیستیم اما به‌عنوان یک کار نهادینه قطعاً افرادی که در این جمع حاضر شدند نمونه‌ای از انبوه طراحان و انسانهای مبدع و خلاقی هستند که هوش و ذکاوت سرشار دارند. این نمونه نباید ما را به جریان جشنواره محدود کند بلکه باید آگاه باشیم افراد دیگری پشت سر این جمع هستند و می‌توانند طرحهای مؤثری به ما بدهند.

وی با بیان این‌که خواهشمندم موجبات اتصال و خرید طرحها فراهم شود، عنوان کرد: حتی می‌توانیم در برنامه ۹۶ چند نمونه از این طرحها را به‌عنوان مصوبه داشته باشیم تا هم اعتبارات لازم را به آن اختصاص دهیم و هم بتوانیم آنها را عملی کنیم. اجرای این طرحها هم به‌صورت پیشگیرانه است. همان قسمتی که می‌گویند در حوزه پیشگیری چه اقدامی صورت گرفته است که سبب کاهش ورودی پرونده‌های کیفری یا حقوقی به دادگاه شد. اجرای این طرحها همان کارهایی است که مردم به دنبال آن هستند و ما باید آن را به مردم نشان دهیم.

الفت ضمن تبریک به حضور دانش‌آموزان خوب، باهوش و فرهیخته در منطقه کیش که جمعیت هفت‌هزارنفری از این دانش‌آموزان در کیش مشغول تحصیل هستند، گفت: این دانش‌آموزان علاوه بر تحصیل علم زمینه خوبی برایشان فراهم است که می‌توانند طرحهای خود را در حوزه اجتماعی و اقتصادی در قالب موضوعات مورد علاقه ارائه دهند. قطعاً طرحهایی داریم که می‌توانیم از ظرفیت کیش برای اجرای آن استفاده کنیم. برای نمونه طرح «نماد» که امیدواریم آقای زنگنه نظام مراقبت دانش‌آموزی را با ظرفیتی که وجود دارد ارائه کند. هر چند که این طرح ملی است و ۱۳ دستگاه در اجرای آن مشارکت دارند و آقای منتظرالمهدی گزارش کامل از طرح و اجرا و فرآیند تصویبش را در اختیار دارند.

او با اشاره به هماهنگی که میان دستگاههای ایجادشده و احساس مشترک مسؤولین کشوری و منطقه‌ای در بحث پیشگیری از وقوع جرم و آسیبها به وجود آمده است، اظهار کرد: به فرموده مقام معظم رهبری تمام توان کشور باید به سمت کاهش آسیبها برود. ایشان فرموده‌اند در این ارتباط شاید چند ده سال کم‌توجهی شده و کشور آسیبهای جدی دیده است. لازم است در یک تعامل و هم‌اندیشی و همراهی صمیمانه و موجدانه تلاش واحدی با حرکت واحد به‌منظور جلوگیری از حرکتهای بخشی و جزیره‌ای و هم‌چنین جلوگیری از اقدامات موازی و خنثی‌کننده و اتلاف منابع مادی و معنوی کشور صورت گیرد تا سریع‌تر گذشته زیان‌بار را ترمیم کنیم و جلوی ورود زیان را بگیریم.

معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: شاید کشور بیشتر از این تحمل ورود آسیبها را نداشته باشد. هم‌چنین تحمل پرداخت‌ زیانهای اجتماعی در کشور وجود ندارد. ان‌شاءالله وضعیت مطلوبی که در حال حاضر پیش‌آمده است، عملیاتی‌تر شود و اثرش را در فعالیتها و روابط اجتماعی شاهد باشیم تا در راستای آن کشور را به سمت نشاط، پویایی و شادی خانواده‌ها سوق دهیم.

وی در پایان گفت: استدعا دارم هر چه بیشتر با معاونت‌ ما و سایر معاونتهایی که در حوزه مسایل اجتماعی شکل‌گرفته روابط خود را تقویت کنید. پیش‌گیری از وقوع جرم وظیفه همگانی است اگر با تعداد بیشتر این افراد در این عرصه فعالیت کنیم، قطعاً موفقیت سهل‌الوصول‌تر و سریع‌الوصول‌تر اجرا می‌شود.

در ادامه این جشنواره سردار سعید منتظر المهدی، معاون اجتماعی ناجا اظهار کرد: دو مؤلفه اصلی در این حوزه اولاً این است که ایده‌ها مبتنی بر نگاه آینده‌نگرانه باشد و دوم این‌که ایده‌ها باید نو باشد. از دانش‌آموزانی که این ایده‌ها را ارائه کردند، تشکر می‌کنم. در حوزه بزرگ‌سالان دو ایده توجه مرا به خود جلب کرد. یکی از آن دو ایده، ایده «سلام بر زندگی بود» که واقعاً اتفاق مهمی است. حدود یک‌میلیون سلول مغزی از افراد معتاد طی یک سال از بین می‌رود و به‌راحتی دود می‌شود. حتماً ردپایی از سیگار در افراد معتاد هم مشهود است و این‌یک اتفاق علمی است. پیشگیری در حوزه سیگار یک اقدام مهم است که باید به آن اهتمام ورزید و از آن استفاده کرد.

وی از طرحی در حوزه بازیها استقبال کرد و گفت: امروز گیم‌تراپی فصلی جدید است که حتی در پزشکی قبلاً با عنوان بازی‌تراپی از آن یاد می‌شد اما نسخه‌های اخیر روانپزشکی و روان‌شناسی برای بچه‌های بیش‌فعال و حتی بچه‌هایی که با بزه‌ دست‌وپنجه نرم می‌کنند این طرح را معرفی می‌کنند که راه‌حل خوبی است و ما باید به آن وقعی بنهیم.

وی در پایان با بیان یک مثال بر ضرورت استفاده از فرصت تأکید کرد و گفت: حضرت علی می‌فرماید فرصتها که از بین رود غصه ایجاد می‌شود. در واقع این‌که از فرصت باید در زمان خودش استفاده کرد. زمان فرصتی است و تنها چیزی است که قابل ذخیره کردن نیست. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *